لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۸:۵۵ ۱۰.۷.۱۴۰۱

بیش از ۴۰۰ نویسنده و مترجم ایرانی خواستار اعتصابات سراسری در کشور شدند

چهارصد و ده تن از نویسندگان و مترجمان ایرانی با انتشار بیانیه‌ای خواستار پیوستن اقشار مختلف جامعه به اعتصابات سراسری برای کاستن از هزینه اعتراضات خیابانی به‌ویژه «حفظ جان نوجوانان برپاخاسته» شدند.

در این بیانیه از رهبران و نیروهای قادر به سازمان‌دهی اجتماعی همچون معلمان، کارگران، وکلا و چهره‌های فرهنگی، هنری، دانشگاهی، رسانه‌ای و مشاهیر ورزشی ایران خواسته شده است تا «با دعوت از افکار عمومی به نافرمانی مدنی و اعتصاب، و سازمان‌دهی آن، مانع از آن شوند که همه‌ی بار تداوم این قیام بر گرده‌ی همین اعتراضات خیابانی بیفتد».

امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به اهمیت اولویت‌بخشی به «حفاظت» از جان نسل‌های جوانی که به خیابان‌ها آمده‌اند، بر پیگیری مطالبات و خواسته‌ها «با کم‌ترین آسیب‌ها» تاکید کردند.

۱۸:۱۹ ۱۰.۷.۱۴۰۱

پیاده‌روی بدون حجاب در بازار مروی تهران

۱۶:۵۶ ۱۰.۷.۱۴۰۱

نماینده خامنه‌ای در خوزستان: نظام قطعا در مقابل حجاب کوتاه نخواهد آمد

نماینده ولی فقیه در خوزستان می‌گوید که انقلاب اسلامی قطعا از حجاب عقب‌نشینی نمی‌کند.

سیدمحمدنبی موسوی‌فرد روز یکشنبه در مراسمی گفت: «آن‌که هنجارشکنی می‌کند و حجاب را برمی‌دارد در واقع در نقطه مقابل قانون ایستاده است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او افزود: «به حول و قوه الهی قطعا نظام اسلامی از این اصل عقب‌نشینی نخواهد کرد. ممکن است در برهه‌ای احساسات مردم را به خاطر برخی مسائل این‌گونه برانگیزند اما قطعا نظام کوتاه نخواهد آمد».

۱۵:۲۴ ۱۰.۷.۱۴۰۱

نشریه «آتلانتیک» در مقاله‌ای به قلم رابرت ورث در خصوص اعتراض‌های جاری در ایران نوشت که مخرج مشترک تظاهرکنندگان این بار «نفرت محض از رژیم حاکم بر ایران است» و آن‌ها خواهان سقوط کلیت نظام هستند تا «ایران را پس بگیرند».

این نشریه افزود: گرچه مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس ایران، جرقه‌ای برای روشن شدن اعتراضات بوده اما راه افتادن شورش در ابعاد جاری حاکی از وجود کوهی از خشم عمیق در میان نسل جوانانی است که احساس می‌کنند چیزی برای از دست دادن ندارند.

رابرت ورث که تظاهرات ایرانیان بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ را نیز بازتاب داده بود، یادآور شده که ۱۳ سال پس از آن رویدادها، بار سنگین رکود و انزوای اقتصادی ایران به دوش جوانان ایرانی افتاده که از بیکاری فزاینده رنج می‌برند و امیدی به داشتن یک زندگی متوسط ندارند.

نشریه آتلانتیک افزوده که پنج سال پیش نیز زمانی که ویدا موحد در خیابان انقلاب تهران روسری خود را سر چوب کرد و ایستاد، موجی از تظاهرات به راه افتاد و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وقت، در برابر روحانیون تندرو که خواهان سخت‌گیری بیشتر بودند، گفت «نمی‌توان شیوه زندگی خود را به نسل‌های جدید تحمیل کرد».

به نوشته آقای ورث، رویه‌های رژیم در برابر تمامی تظاهرات سال‌های گذشته و اقدامات آن در مقابله با تظاهرکنندگان روزهای اخیر، از جمله استفاده از آمبولانس‌ها (برای بازداشت مردم و انتقال نیروهای نظامی با آن) بی‌اعتمادی مردم به رژیم را عمیق‌تر کرده است.

این گزارشگر که گفت‌وگوی خود با یک روزنامه‌نگار درون ایران، بدون ذکر نام او را بازتاب داده، افزوده است که تداوم اعتراضات برای بیان عمق ناخشنودی پس از مرگ مهسا امینی بر سر حجاب او، که یک تجربه «سرنوشت‌ساز» است و حقیقتاً نشان داده که همه چیز به تار مویی بسته است.

۱۴:۱۴ ۱۰.۷.۱۴۰۱

تیراندازی در اعتراضات اصفهان

ساعاتی پیش ویدئویی از اعتراضات در اصفهان منتشر شد که در آن صدای تیراندازی مکرر شنیده می‌شود. مکان دقیق این رویداد مشخص نیست، اما گزارش‌های دیگری از شکل‌گیری اعتراضات در شاپور جدید اصفهان نیز منتشر شده است.

۱۴:۰۳ ۱۰.۷.۱۴۰۱

اختصاصی رادیو فردا: شعر بهرام بیضائی برای اعتراضات

بهرام بیضائی، ادیب، پژوهشگر، نویسنده و کارگردان که پس از سال‌ها سانسور و توقیف آثارش در ایران بیش از ۱۱ سال پیش به‌اجبار کشور را ترک کرد، در واکنش به اعتراضاتِ «زن، زندگی، آزادی» تصویر دستخطی از شعری تازه را برای انتشار به‌طور اختصاصی در اختیار رادیو فردا قرار داده است. این شعر با این بیت آغاز می‌شود: «مردمِ خوش‌باورِ پنجاه و هفت / غرقه‌ى اميد و گيجِ سهم نفت»

۱۳:۵۲ ۱۰.۷.۱۴۰۱

از تهران خبر می‌رسد که نیروهای یگان ویژه سرکوب اعتراضات در برخی نقاط شهر تهران مستقر شده‌اند.

در این ویدئو حضور نیروهای یگان ویژه در میدان توحید تهران در روز یکشنبه، دهم مهر، دیده می‌شود.

۱۳:۴۸ ۱۰.۷.۱۴۰۱

ابراهیم حامدی (ابی) در تجمع بزرگ ایرانیان مقیم لس‌آنجلس که در حمایت از اعتراضات سراسری مردم داخل ایران برگزار شد، گفت: «همه ما باید پشتیبان آن‌ها باشیم در هر لحظه و با هر آن‌چه از دست‌مان برمی‌آید، برای آن‌هایی که داخل ایران با دست خالی جلوی گلوله ایستاده‌اند.»

گوگوش و فرامرز اصلانی از دیگر خوانندگانی بودند که در این تجمع حضور داشتند و همراه با معترضان شعار دادند «ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم».

۱۳:۳۹ ۱۰.۷.۱۴۰۱

تجمع اعتراضی در دانشگاه فردوسی مشهد

هم‌زمان با دور تازه اعتراضات در روز یکشنبه دهم مهر در برخی شهرهای ایران، از دانشگاه فردوسی مشهد نیز خبر می‌رسد که دانشجویان تجمع اعتراضی گسترده‌ای را برگزار کرده‌اند.

۱۳:۳۷ ۱۰.۷.۱۴۰۱

ویدئوهای رسیده از شهر نجف‌آباد در استان اصفهان نشان می‌دهد که جمعیت گسترده‌ای از دانشجویان دانشگاه آزاد در این شهر روز یکشنبه ۱۰ مهر تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. همچنین شاهدان عینی فضای این شهر در چند روز اخیر را امنیتی توصیف می‌کنند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG