لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۳:۴۶ ۱.۹.۱۴۰۱

طلا معتضدی، فیلمنامه‌نویس، امروز با انتشار عکسی بدون حجاب اجباری از خود در اینستاگرم خطاب به مردم نوشت «زمانه ما زمان غلبه بر ترس است».

این نویسنده که آثار متعدد سینمایی و تلویزیونی در کارنامه خود دارد، همچنین با استفاده از هشتگ‌هایی چون «زن زندگی آزادی»، خطاب حکومت نوشت: «ما زینب‌ها و‌ حسین‌های زمانه‌ایم، مهساها و نداها و نویدهای تاریخ. و این بیعت این بار به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد، به نام زن زندگی آزادی...».

۱۳:۳۲ ۱.۹.۱۴۰۱

تاجیک، مشاور پیشین خاتمی: ژنرال‌های اصلاح‌طلب سکوت کنند

محمدرضا تاجیک، مشاور پیشین محمد خاتمی بدون ذکر نام خاصی گفت که در شرایط کنونی ایران «ژنرال‌های اصلاح‌طلب بهتر است سکوت کنند».

آقای تاجیک در گفت‌وگو با روزنامه شرق درباره اعتراضات ایران افزود: «این سوژه منتظر اصلاح‌طلب نیست. حتی از بسیاری از گروه‌های مرجع و خارج‌نشین نیز عبور کرده» است.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی برخی کشورهای خارجی را به هدایت اعتراضات ایران متهم می‌کنند، او تاکید کرد که اعتراضات ایران «احتیاج ندارد کسی از بیرون هدایتش کند».

تاجیک به اظهارات اسلاوی ژیژک، متفکر اسلوونیایی اشاره کرد و گفت: «ژیژک اصطلاحی تحت عنوان بحران انعکاسی دارد که می‌گوید وقتی مدیران بحران نمی‌دانند پدیده چیست و ابعاد بحران را نمی‌شناسند، هر تدبیری که می‌کنند بر عمق بحران می‌افزایند. این فضایی است که در جامعه امروز ما حاکم است».

۱۳:۲۶ ۱.۹.۱۴۰۱

سخنگوی قوه قضاییه که هفته گذشته گفته بود «تدبیر قوه قضاییه وحکومت» در مواجهه با اعتراضات بر مبنای «مدارا»ست، امروز با اعلام این‌که در تهران تا کنون برای ۱۱۱۸ نفر از بازداشتی‌های اعتراضات کیفرخواست صادر شده، چهره‌های سرشناس حامی مردم را به ادامه برخورد قضایی تهدید کرد.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه یکم آذر گفت از میان بازداشتی‌های دو ماه اخیر در تهران«تا کنون برای یک هزار و ۱۱۸ نفر کیفرخواست صادر شده است».

این مقام قضایی آمار کل بازداشتی‌ها را اعلام نکرد، اما در مورد آمار محکومیت و برائت در سراسر کشور نیز اضافه کرد «تا کنون دو هزار و ۴۳۲ نفر رأی بدوی گرفته‌اند».

سخنگوی قوه قضاییه همچنین با اشاره به بازداشت برخی چهره‌های سرشناس هنری در روزهای اخیر همه چهره‌های سرشناس را تهدید کرد که «اگر سخن غیرمستند و کذب بگویند، مورد برخورد قضایی قرار می‌گیرند».

۱۲:۴۷ ۱.۹.۱۴۰۱

جدول توهین‌های مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی به معترضان

وب‌سایت خبرآنلاین انواع توهین‌های مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی و روزنامه‌های وابسته به حکومت را در قالب یک جدول فهرست کرده است.

این وب‌سایت استفاده از این توهین‌ها را «شرم‌آور» دانسته و نوشته که استفاده از این الفاظ و ادبیات از سوی مقام‌های رسمی «فاجعه اخلاقی و سقوط مبتنی بر قدرت‌طلبی بیش نیست».

۱۲:۴۱ ۱.۹.۱۴۰۱

۱۲:۳۱ ۱.۹.۱۴۰۱

کانال خبری شوراهای صنفی دانشجویان کشور امروز از اقدام به خودکشی یکی از دانشجویان دانشگاه الزهرا خبر داد.

این کانال به‌نقل از گزارش دانشجویان نوشت: «در پی اقدام به خودکشی دیشب یکی از دانشجویان این دانشگاه در خوابگاه به‌دلیل فشار دانشگاه و مسئولین خوابگاه و همچنین تماس با خانواده او و البته واکنش سریع دانشجویان جهت جلوگیری از وقوع این اتفاق، از ابتدای امروز ، اول آذر تعداد لباس‌شخصی‌ها و نیروهای حراست موجود در سطح دانشگاه افزایش یافته است».

دانشگاه الزهرا در کنار شمار بسیاری از دانشگاه‌های سراسر کشور در دو ماه گذشته شاهد تجمعات اعتراضی و درگیری میان لباس‌شخصی‌ها و دانشجویان بوده است و تا کنون شمار گسترده‌ای از دانشجویان توسط نیروهای امنیتی بازداشت یا ربوده شده‌اند.

۱۱:۵۸ ۱.۹.۱۴۰۱

ویدئویی که امروز سازمان حقوق‌بشری هه‌نگاو منتشر کرده، گشت‌زنی بالگردهای نظامی در ارتفاع پایین بر فراز شهرهای کردستان را نشان می‌دهد. محل دقیق ضبط این ویدئو مشخص نیست. در دو روز گذشته برخی شهرهای کردنشین از جمله جوانرود و مهاباد شاهد درگیری شدید میان نیروهای مسلح حکومتی با مردم و تیراندازی مأموران با سلاح جنگی به معترضان بوده است.

۱۱:۵۳ ۱.۹.۱۴۰۱

سعید افکاری، برادرِ نوید و الهام افکاری، امروز اعلام کرد «سؤالاتی که طی بازجویی در پلاک ۱۰۰ اطلاعات شیراز از الهام پرسیده شده، در مورد تبلیغ علیه نظام از طریق پست و استوری در مورد نوید و دیگر کشته‌شدگان (دادخواهی) بوده است».

آقای افکاری همچنین خبر داده که روز شنبه ۲۸ آبان قرار وثیقه برای خواهرش صادر و دیروز وثیقه‌ هم تأیید شده، «ولی هنوز دستور آزادی توسط بازپرس صادر نشده است».

این در حالی است که امروز سخنگوی قوه قضاییه ادعای قبلی اطلاعات شیراز را تکرار کرد و مدعی شد وی «در زمان خروج از کشور دستگیر شد و اتهام او اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همراهی با فراخوان‌های معاندین نظام است».

سخنگوی قوه قضاییه توضیح نداد که الهام افکاری هنگام بازداشت در شیراز چگونه قصد خروج از مرز کشور داشته است.

الهام افکاری خواهر نوید افکاری است که در جریان اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت و به «محاربه و قتل کارمند یک نهاد امنیتی» متهم شد و با وجود ابهامات فراوان پرونده و به‌رغم کارزار جهانی در مخالفت با اجرای حکم اعدامش، روز ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ اعدام و شبانه دفن شد.

۱۱:۳۰ ۱.۹.۱۴۰۱

از تهران خبر می رسد کارکنان گروه بهمن‌موتور امروز تجمع و اعتصاب کرده‌اند. در یکی از ویدئوهای این تجمع شنیده می‌شود که کارکنان اعتصابی شعار «بی‌غیرت بی‌غیرت» می‌دهند.

۱۱:۲۳ ۱.۹.۱۴۰۱

درحالی‌که ویدئوهای بسیاری از تیراندازی نیروهای حکومتی به مردم در روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان در شهر جوانرود منتشر شده است، یک خبرگزاری نزدیک به سپاه ضمن اذعان به تیراندازی مأموران ادعا کرد این اقدام برای «حفاظت از ناحیه مقاومت و تیپ نیروی زمینی سپاه» انجام شده است.

خبرگزاری فارس شامگاه دوشنبه ۳۰ آبان در گزارش خود از سرکوب اعتراضات در جوانرود مدعی شد در درگیری‌های شامگاه ۲۹ آبان نیروهای حکومتی «از سلاح جنگی استفاده نکرده‌اند» اما روز بعد برای مقابله با کسانی که این خبرگزاری آنان را «تجزیه‌طلب» می‌خواند، مأموران «مجبور به شلیک به مهاجمین» شده‌اند.

به‌نوشته این خبرگزاری نزدیک به سپاه بر اثر این تیراندازی پنج نفر کشته و چندین نفر زخمی شده‌اند، این در حالی است که برخی منابع خبری از جمله «هه‌نگاو» از «به رگبار بستن مردم توسط نیروهای حکومتی» در جوانرود هنگام بازگشت آنان از مراسم خاکسپاری دو کشته‌شده اعتراضات شب قبل خبر داده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG