لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۰۹:۰۰ ۲.۹.۱۴۰۱

انتشار تصویر دختر خردسال کشته شده در جمعه خونین زاهدان

تصویری از «هستی نارویی»، دختر هفت‌ساله بلوچ که در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی به شهروندان در هشتم مهرماه که از آن به عنوان جمعه خونین زاهدان یاد می‌شود، کشته شد، در شبکه‌های مجازی فارسی‌زبان منتشر شده است.

خبرگزاری «حال‌وش» که اخبار مرتبط با شهروندان بلوچ را منتشر می‌کند، پیش از این هویت وی را تائید کرده و این دختر خردسال را فرزند بلال معرفی کرده بود.

بر اساس این گزارش، هستی نارویی، بر اثر «استنشاق گاز سمی اشک‌آور» در مصلی زاهدان، دچار خفگی شد و جان باخت.

۰۸:۵۱ ۲.۹.۱۴۰۱

کناره‌گیری دو عضو تیم ملی اسنوکر زنان ایران

سارا و پری بهاروندی، خواهران عضو تیم اسنوکر زنان ایران در یک ویدئو اعلام کردند که از روز اول آذر ۱۴۰۱، از تیم ملی کناره‌گیری می‌کنند.

آنها در این ویدئو می‌گویند از این روز، برای «خون‌هایی که به ناحق ریخته شدند، برای زندانیان سیاسی، برای کودکان‌مان، برای آزادی»، در هیچ تورنمنت داخلی یا خارجی شرکت نخواهند کرد.

۰۶:۴۵ ۲.۹.۱۴۰۱

۰۶:۴۰ ۲.۹.۱۴۰۱

دولت ایالات متحده با ابراز «انزجار شدید» از گزارش‌ها پیرامون خشونت جنسی و تجاوز نیروهای امنیتی به شماری از معترضان بازداشت شده در ایران، آن را به شدت محکوم کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۱ آذر در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن به رادیو فردا ارسال شده است، گفت ما از گزارش‌ها و شاهدان عینی مبنی بر تجاوز جنسی به معترضان، از جمله کودکان تحت بازداشت نیروهای حکومتی منزجر هستیم.

او مقامات ایران را متهم کرد که از خشونت جنسی به عنوان ابزاری برای سرکوب اعتراضات و ایجاد رعب در میان معترضان استفاده می‌کنند.

آقای پرایس اظهار داشت: «به نظر می‌رسد رهبران جمهوری اسلامی از هیچ اقدام پستی برای خاموش کردن مخالفان فروگذاری نمی‌کنند.»

گزارش زیر را بخوانید:

۰۲:۴۰ ۲.۹.۱۴۰۱

کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان «اسامی بیش از ۲۳۰۰ معترض بازداشتی» را مستند کرده است

کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان روز سه‌شنبه اعلام کرد که تاکنون اسامی بیش از ۲۳۰۰ تن از بازداشت‌شدگان‌ اعتراضات سراسری را مستند کرده است.

این کمیته پیش از این گفته بود که بیش از ۱۴ هزار تن توسط نیروهای جمهوری‌ اسلامی بازداشت و زندانی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بازداشت‌های گسترده‌ای در شهرهای مهاباد، جوانرود، بوکان و ایرانشهر انجام شده است که هنوز آماری از آنها در دسترس نیست.

کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان به نقل از منابع غیررسمی نوشت که اخبار حاکی از صدها مفقودی و بی‌خبری خانواده‌ها از سرنوشت معترضان است.

اعتراضات در ایران که به دنبال جانباختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، اکنون وارد سومین ماه خود شده است، اما مقام های جمهوری اسلامی ایران معترضان را همچنان «اغتشاشگر» می خوانندمقام‌های جمهوری‌اسلامی تاکنون آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان در اعتراضات سراسری نداده‌اند.

۰۱:۵۳ ۲.۹.۱۴۰۱

با گذشت بیش از دو ماه از اعتراضات در ایران، هنوز در مورد تعداد و هویت کسانی که به ضرب گلوله یا باتوم نیروهای حکومتی کشته شده‌اند ابهامات زیادی وجود دارد. سازمان‌های حقوق بشری عمدتاً بدون اعلام جزئیات و هویت کشته‌شدگان آمارهای متفاوتی ارائه داده و تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۴۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

رادیوفردا تا لحظه این انتشار این گزارش می‌تواند هویت ۲۸۸ تن از کشته‌شدگان را تأیید کند که دست‌کم ۴۸ نفر آنها کودک زیر ۱۸ سال و ۱۸ نفر هم زن هستند. این احراز هویت از طریق منابع مستقل ما و نیز تماس با خانواده‌ها، نزدیکان کشته‌شدگان و شاهدان عینی انجام شده است.

۰۰:۴۹ ۲.۹.۱۴۰۱

تیراندازی نیروی‌های امنیتی به سوی معترضان در اندیمشک

گزارش‌ها از اندیمشک حاکی است شامگاه سه‌شنبه اول آذرماه به دنبال تجمع معترضان در خیابان‌های این شهر، نیروهای امنیتی کوشیدند تا این تجمع کنندگان را وادار به ترک خیابان‌ها کنند. معترضان نیز برای مقابله با نیروهای امنیتی ،در خیابان‌های اصلی این شهر آتش روشن کرده بودند. تصاویر ویدئوییَ نشان می‌دهد دو مامور لباس شخصی به سوی معترضان تیراندازی می‌کنند. گزارش ها در شبکه های اجتماعی حاکی است که صدای تیراندازی تا ساعت‌ها در این شهر شنیده شده است.

۲۲:۲۴ ۱.۹.۱۴۰۱

رضا درمیشیان، نویسنده و کارگردان سینما، ممنوع‌الخروج شد

رضا درمیشیان، نویسنده و کارگردان سینما، روز سه‌شنبه نتوانست از ایران خارج شود و گذرنامه او در فرودگاه امام تهران از سوی ماموران امنیتی ضبط شد.

به گزارش شبکه شرق، نزدیکان آقای درمیشیان گفته‌اند او باید به دادسرای انقلاب مراجعه کند.

دلیل ممنوع‌الخروجی او و حضور در دادسرای انقلاب اعلام نشده است، ولی او در جریان اعتراضات سراسری مردمی در ایران پست‌های مختلفی در صفحه اینستاگرام خود در حمایت از آن منتشر کرده بود.

آقای درمیشیان از جمله در یک پست اینستاگرامی نوشته بود: «تصاویر این روزها بی‌نیاز از هر کلام و توصیفی است. آنچه نیاز به تعریف دارد غیرت و وجدان و شرف ماست که کدام طرف ایستاده‌ است».

این سینماگر ایرانی سازنده فیلم‌های «بغض»، «عصبانی نیستم!»، «لانتوری» و «مجبوریم» است.

در هفته‌های گذشته بسیاری از سینماگران و ورزشکارانی که با معترضان همراهی کرده بودند، از سوی نهادهای امنیتی ممنوع‌الخروج یا هنگام ورود به خاک ایران گذرنامه‌های آن‌ها ضبط شد. برخی از آن‌ها نیز بازداشت یا احضار شدند.

خانه سینما روز دوشنبه هشدار داد که اگر سینماگران بازداشت شده آزاد نشوند یا به احضار آن‌ها پایان داده نشود، اعضای آن دست به اعتصاب خواهند زد.

۲۲:۰۴ ۱.۹.۱۴۰۱

۲۱:۵۰ ۱.۹.۱۴۰۱

خبرگزاری صداوسیما شامگاه سه‌شنبه از دسترس خارج شد

گروه هکری انانیموس (ناشناس) با انتشار توئیتی اعلام کرد: «اینترنت خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی را قطع کردیم»؛ اشاره‌ای به اعمال محدودیت شدید اینترنت توسط جمهوری اسلامی در میانه سرکوب خونین اعتراضات مردمی.

تا لحظه انتشار این گزارش، سایت خبرگزاری صداوسیما به مدت بیش از دو ساعت از دسترس خارج بوده و کماکان فعال نیست.

گروه هکری انانیموس طی هفته‌های گذشته نیز ده‌ها سایت حکومتی را مورد حمله قرار داد و اطلاعات محرمانه برخی از آن‌ها را در دسترس عموم گذاشته است.

مهرماه امسال نیز گروه هکری «بلک ریوارد» اعلام کرد ای‌میل مدیران و کارمندان شبکه پرس‌ تی‌وی، بخش انگلیسی صداوسیمای جمهوری اسلامی، را هک کرده است.

همان ماه گروه «عدالت علی» اخبار ساعت ۹ شب صداوسیمای جمهوری اسلامی را هک کرد و بر صفحه تلویزیون سراسری تصویر چهار دختر کشته شده در اعتراضات سراسری را همراه با شعار «زن، زندگی، آزادی» نمایش داد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG