لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۲۰:۵۲ ۳.۹.۱۴۰۱

۲۰:۴۹ ۳.۹.۱۴۰۱

تجمع‌های اعتراضی در تهران

در ادامه اعتراضات سراسری در ایران، تهران شامگاه پنجشنبه شاهد حضور معترضان در خیابان‌ها بود و بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها در تهرانپارس در حمایت از مردم کردستان شعار دادند: «از کردستان تا تهران، جانم فدای ایران».

در محله هفت‌حوض در نارمک تهران هم معترضان به خیابان آمده و شعار «آزادی، آزادی» سر دادند.

گزارش‌های منتشر شده حاکی است که شهرهای دیگر ایران نیز شاهد تجمع‌های اعتراضی بوده است ولی به‌دلیل اختلال شدید در اینترنت کشور که از سوی نهادهای امنیتی صورت می‌گیرد، ویدئوهای آن امکان بارگذاری ندارد.

در کرج هم بر اساس یک ویدئوی منتشر شده، معترضان با شعار «مرگ بر دیکتاتور» به خیابان آمدند.

در پونک، میدان سردار جنگل، نیز معترضان تجمع کردند و لاستیک آتش زدند.

اصفهان هم شاهد تجمع‌های اعتراضی بود.

۲۰:۱۶ ۳.۹.۱۴۰۱

وزیر خارجه چک به سفیر جمهوری اسلامی: ایران باید سرکوب وحشیانه معترضان را متوقف کند

وزیر خارجه جمهوری چک در دیدار با مجید قافله‌باشی، سفیر جدید جمهوری اسلامی در پراگ، موضع تندی اتخاذ کرد و گفت که ایران باید سرکوب‌های وحشیانه علیه معترضان را پایان دهد.

یان لیپاوسکی روز پنجشنبه سوم آذر در توئیتی نوشت: جمهوری چک معمولا به سفیران برای «جشن گرفتن درباره فصلی جدید از همکاری خوشامد می‌گوید، اما متاسفانه در حال حاضر اختلافات عمیقی در روابط بین این کشور و ایران وجود دارد».

جمهوری چک در دو ماهی که از اعتراضات سراسری در ایران می‌گذرد، شاهد اعلام همبستگی ایرانیان مقیم این کشور و همچنین مردم آن با معترضان ایرانی بوده است که در میادین اصلی پراگ دست به تجمع زده و علیه سرکوب‌های جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

وزیر خارجه جمهوری چک در توئیت خود افزوده که در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی همچنین خواستار پایان حمایت ایران از تجاوز روسیه به اوکراین شده است.

تهران متهم است که تجهیزات نظامی بویژه پهپادهای انتحاری در اختیار روسیه قرار داده که این کشور از آن‌ها برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی و غیرنظامیان اوکراینی استفاده می‌کند.

ایران تا مدت‌ها ارسال تسلیحات به روسیه را تکذیب می‌کرد، اما بعد حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اذعان کرد که این تسلیحات داده شده است ولی قبل از جنگ اوکراین.

۱۹:۱۵ ۳.۹.۱۴۰۱

رای مثبت شورای حقوق بشر به تحقیقات مستقل درباره سرکوب اعتراضات در ایران

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سی‌وپنجمین نشست ویژه خود در روز پنجشنبه سوم آذر، به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب جدید برای انجام تحقیقات در مورد گزارش‌های «نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضاتی که پس از ۲۵ شهریور آغاز شد» رای مثبت داد.

در جریان این رای‌گیری ۲۵ عضو این شورا رای مثبت، شش عضو - شامل ارمنستان، چین، کوبا، پاکستان، ونزوئلا و اریتره - رای مخالف و ۱۶ عضو این شورا رای ممتنع دادند.

این نخستین‌بار است که چنین کمیته‌ای برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در ایران تشکیل می‌شود. قرائت نتیجه توسط رئیس شورای حقوق بشر با تشویق کنشگران و برخی دیپلمات‌های حاضر در این نشست همراه شد.

پیش از رای‌گیری جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، نیز تاکید کرد: «از شورای حقوق بشر بخواهم که تعهدات خود را عملی کند، فریادهای دادخواهی قربانیان را بشنود و یک سازوکار تحقیقاتی مستقل و بین‌المللی درباره وقایع منجر به درگذشت ژینا مهسا امینی و پس از آن راه‌اندازی کند.»

خدیجه کریمی، نماینده جمهوری اسلامی ایران، در ژنو پیشتر دولت‌های غربی را به استفاده از شورای حقوق بشر برای هدف قرار دادن ایران متهم کرده و این اقدام را «شرم‌آور» خوانده بود.

۱۹:۱۳ ۳.۹.۱۴۰۱

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سی‌وپنجمین نشست ویژه خود در روز پنجشنبه سوم آذر، به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب جدید برای انجام تحقیقات در مورد گزارش‌های «نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضاتی که پس از ۲۵ شهریور آغاز شد» رای مثبت داد.

در جریان این رای‌گیری ۲۵ عضو این شورا رای مثبت، شش عضو رای مخالف و ۱۶ عضو این شورا رای ممتنع دادند تا در مورد سرکوب معترضان در ایران تحقیقات مستقل صورت گیرد.

قرائت نتیجه توسط رئیس شورای حقوق بشر با تشویق کنشگران و برخی دیپلمات‌های حاضر در این نشست همراه شد.

خدیجه کریمی، نماینده جمهوری اسلامی ایران، در ژنو پیشتر دولت‌های غربی را به استفاده از شورای حقوق بشر برای هدف قرار دادن ایران متهم کرده و این اقدام را «شرم‌آور» خوانده بود.

۱۸:۵۱ ۳.۹.۱۴۰۱

نماینده ولی فقیه در سپاه: «خیلی از شخصیت‌ها و انسان‌های مدعی، کشف حجاب کردند»

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، برداشتن حجاب اجباری از سوی شهروندان و چهره‌های مشهور در جریان اعتراضات اخیر را «ریزش» دانسته و گفته که این ریزش‌ها مانند «غده‌های سرطانی» است.

عبدالله حاجی صادقی روز پنجشنبه در جمع گروهی از طلاب حوزه علمیه در قم، با توصیف اعتراضات سراسری در ایران به عنوان «فتنه»، گفته که یکی از «برکات» آن، «کشف حجاب از چهره‌های نفاق است و در همین رابطه خیلی از شخصیت‌ها و انسان‌های مدعی، کشف حجاب کردند».

او افزوده است: «این باعث ریزش‌ها شد و ما این ریزش‌ها را غده‌های سرطانی می‌دانیم».

در بیش از دو ماهی که از اعتراضات سراسری در ایران در واکنش به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» می‌گذرد، بسیاری از زنان و دختران معترض و چهره‌های هنری و ورزشی حجاب اجباری را کنار گذاشته و یا روسری‌های خود را آتش زده‌اند.

تصاویر و فیلم‌های منتشر شده نیز حاکی است که تردد افراد بدون حجاب اجباری در خیابان‌ها به امری عادی تبدیل شده و دانش‌آموزان و دانشجویان نیز این محدودیت را به چالش کشیده‌اند.

نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه اعلام کرد که در جریان اعتراضات اخیر «حمله به حوزه‌های علمیه خواهران بیشتر از برادران بوده است».

در تصاویر و گزارش‌های منتشر شده از سوی شهروند- خبرنگاران و همچنین رسانه‌های حکومتی، برخی از مدارس علوم دینی در شهرهای مختلف کشور با کوکتل مولوتوف به آتش کشیده شده‌اند.

در این اعتراضات حتی خانه- موزه آیت‌الله خمینی در شهر خمین از حملات و آتش‌سوزی در امان نماند.

آقای حاجی صادقی در بخش دیگری از اظهاراتش، دشمنان را عامل بروز اعتراضات دانسته و گفته که «عصبانیت آن‌ها این است که این فضا نخوابد و دیگر این‌که انتقام بگیرند. آن‌ها به هدف خود نرسیدند و به‌دنبال این هستند که فضا آرام نشود».

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره در اشاره به اعتراضات چند دهه گذشته در ایران از واژه‌های «اغتشاش» و «فتنه» استفاده می‌کنند و با نادیده گرفتن ناکارآمدی حکومت جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته و خواسته‌های معترضان، قدرت‌ها و رسانه‌های خارجی را عامل «تحریک» اعتراضات معرفی می‌کنند.

۱۷:۳۱ ۳.۹.۱۴۰۱

۱۷:۲۵ ۳.۹.۱۴۰۱

خدیجه کریمی، نماینده جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه در میانه سخنرانی خود در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل، ناگهان کاغذهایش را گم کرد.

این اتفاق زمانی افتاد که او قصد داشت در دفاع از «حقوق مردم ایران» سخن بگوید.

۱۶:۵۶ ۳.۹.۱۴۰۱

وریا غفوری به اتهام توهین به تیم ملی فوتبال بازداشت شد

رسانه‌های ایران روز پنجشنبه گزارش دادند که وریا غفوری، بازیکن تیم فولاد خوزستان، به اتهام «توهین و تخریب تیم ملی فوتبال ایران» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شده است.

این رسانه‌ها جزئیاتی در خصوص مورد توهین توسط وریا غفوری ارائه نکردند، ولی به نظر می‌رسد که استوری او در مورد تیم ملی فوتبال با عنوان «بی‌شرف، بی‌شرف» در صفحه اینستاگرامش، به عنوان توهین تلقی شده است.

آقای غفوری که اصالتا کرد است و بازیکن سابق تیم ملی فوتبال و استقلال تهران بوده، در هفته‌های اخیر بویژه پس از سرکوب گسترده مناطق کردنشین، به شدت علیه جمهوری اسلامی موضع گرفته و خواستار پایان کشتار کردها توسط نیروهای امنیتی شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون شماری از فوتبالیست‌ها را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به پرویز برومند، حسین ماهینی و حمیدرضا علی عسگری اشاره کرد. برخی دیگر شامل یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس، نیز به‌دلیل حمایت از معترضان احضار شده‌اند.

موضع‌گیری‌های علی کریمی و علی دایی نیز خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخته است، تا جایی که قوه قضاییه از تعقیب قضایی آقای کریمی خبر داد و گذرنامه علی دایی نیز هنگام ورود به فرودگاه ضبط شد.

عدم واکنش اعضای تیم ملی فوتبال به اعتراضات سراسری در ایران، با انتقاد‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است.

با شروع جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر، دامنه انتقادها تا جایی بالا گرفت که شماری از ایرانی‌ها از باخت ۳۰ آبان تیم ملی فوتبال ایران در برابر انگلیس با نتیجه شش بر دو استقبال و در خیابان‌ها شادی کردند.

برخورد مقام‌های جمهوری اسلامی با چهره‌های ورزشی و هنری به‌دلیل حمایت آن‌ها از اعتراضات اخیر در شرایطی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این در واکنش به اعتراضات، مدعی شده بود که «موضع‌گیری‌های برخی چهره‌های ورزشی و هنری هیچ اهمیتی ندارد».

۱۶:۳۵ ۳.۹.۱۴۰۱

بیشتر

XS
SM
MD
LG