لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۶:۱۴ ۲۱.۱۰.۱۴۰۱

خواهرِ مهرگان زحمتکش، یکی از کشته‌شدگان در حمله نیروهای سرکوب به زندان لاکان رشت، امروز از درگذشت پدرِ مهرگان خبر داد.

دنیا زحمتکش در توئیتر نوشت: «رستم رفت پیش سهرابش ( پدر رو بزنم یا پسر رو؟ پسر رو بزن، پدر خودش می‌افته).»

مهرگان زحمتکش ۳۰ ساله در تاریخ ۱۷ مهر ۱۴۰۱ در زندان لاکان رشت بر اثر شلیک گلوله نیروهای حکومتی به‌شدت مجروح و پس از چندین ساعت خون‌ریزی در زندان لاکان رشت کشته شد.

۱۶:۰۰ ۲۱.۱۰.۱۴۰۱

لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی و دانشجویی که دو روز قبل، پس از ١۴۰ روز بازداشت، با قرار وثیقه موقتاً آزاد شد، با یادآوری آخرین توئیتش قبل از بازداشت نوشت: «روزی که توئیت زیر را می‌نوشتم، نمی‌دانستم یک روز بعدش به آن طرف دیوارهای فاصله می‌روم و یک ماه بعد گل‌های مقاومت چنین پیچک‌وار بر سراسر این سرزمین خونین و غارت‌زده می‌دوند و شکوفا می‌شوند. به قول شیرکو بیکس‌مان: انقلاب‌تان بخیر.»

خانم حسین‌زاده در آخرین توئیت قبل از بازداشتش، پیش از شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی»، نوشته بود: «کردستان! از رگبارهای مسلسل‌ها، بمباران‌ها، قتل‌عام‌ها و کشتار بی‌وقفه خدای زنده‌ی دهه شصت، گل‌های مقاومت رویاندی: ژن، ژیان، ئازادی»

۱۵:۴۲ ۲۱.۱۰.۱۴۰۱

مظاهر حیدری، درویش گنابادی که پس از تحمل یک سال زندان در پی وقایع سال ۹۶ «گلستان هفتم» در تهران به روستایی نزدیک چابهار مهاجرت کرده بود و ۱۴ دی امسال دوباره بازداشت شده است، با ارسال یک فایل صوتی از زندان اعلام کرده که تا آزادی بازداشتی‌های اعتراضات اخیر اعتصاب غذا می‌کند.

آقای حیدری که توسط اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشد شده، در این فایل صوتی می‌گوید که در دادگاهی سه‌دقیقه‌ای محاکمه شده و او را با شکنجه مجبور به امضای اعترافات اجباری‌ کرده‌اند.

فایل کامل صوتی مظاهر حیدری را ایران‌وایر منتشر کرده است.

۱۴:۵۷ ۲۱.۱۰.۱۴۰۱

درخواست بازیگر ارباب حلقه‌ها از مردم جهان

سوفیا نوموِته، بازیگر ایرانی آفریقایی سریال «ارباب حلقه‌ها»، با انتشار ویدئویی اعلام کرد که در حمایت از زنان شجاع ایرانی و مردم ایران اعلام همبستگی می‌کند.

نوموِته همچنین از مخاطبانش در همه دنیا می‌خواهد که با وزارت خارجه کشورهایشان تماس بگیرند و از آن‌ها بخواهند که به حکومت ایران برای توقف اعدام معترضان «زن زندگی آزادی» فشار بیاورند.

او پای این ویدئو نیز نوشته است: «دوستان عزیز، مبارزه برای آزادی ادامه دارد. از زمان شعله‌ور شدن تظاهرات "زن زندگی آزادی" پس از کشتن وحشیانه مهسا امینی در ۴ ماه پیش توسط جمهوری اسلامی، بیش از ۱۹ هزار معترض دستگیر، بیش از ۵۰۰ معترض (از جمله زنان و کودکان) کشته و چهار معترض اعدام شده‌اند. ما باید برای پایان دادن به این جنایات متحد شویم.»

۱۴:۴۴ ۲۱.۱۰.۱۴۰۱

درخواست پدر و مادر کهن‌سال سعید یعقوبی

ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده از مادر ۸۱ ساله و پدر ۸۵ ساله سعید یعقوبی، معترض اصفهانی محکوم به اعدام، که در آن مادر سعید می‌گوید پسرشان نان‌آور خانه بوده و از مردم می‌خواهد فرزندش را «همراهی» کنند و او را به آن‌ها برگردانند.

سعید یعقوبی همراه با صالح میرهاشمی بلطاقی و مجید کاظمی شیخ‌شبانی سه تن از بازداشتی‌های اعتراضات اصفهان هستند که بر اساس «اعترافات اجباری» در پرونده کشته‌شدن سه نفر از نیروهای حکومتی به اعدام محکوم شده‌اند.

۱۴:۳۱ ۲۱.۱۰.۱۴۰۱

مخالفت تلویحی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با تغییرات آیین‌نامه انضباطی دانشجویان

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، با مخالفت تلویحی با تغییرات آیین‌نامه انضباطی دانشجویان، گفت: «آیین‌نامه قبلی ظرفیت اجرای ضوابط انضباطی را داشت و دانشگاه‌ها می‌توانستند با آیین‌نامه قبلی اقدامات لازم را انجام دهند.»

در آیین‌نامه انضباطی جدید که از یکم آذر با امضای وزرای علوم و بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، مجازات‌هایی که برای دانشجویان «متخلف» در نظر گرفته شد، شدیدتر شده و تا «اخراج کامل دانشجو از دانشگاه»، «اخراج دانشجو از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها تا پنج سال» و «ابطال پایان‌نامه و رساله و مدرک تحصیلی» افزایش یافته است.

این در حالی است که احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، می‌گوید در آیین‌نامه قبلی «تمام جوانب را درنظر می‌گرفتیم که دانشجویان کمترین صدمه را ببینند و محیط دانشگاه آرام باشد».

به‌گفته این رئیس دانشگاه یکی از تغییرات آیین‌نامه انضباطی دانشجویان در راستای «سرعت عمل» این است که «الزام وجود یک عضو حقوقی در کمیته انضباطی دانشگاه حذف شده است».

پیشتر سخنگوی وزارت علوم با دفاع از تغییرات آیین‌نامه انضباطی، آیین‌نامه پیشین را «نامتناسب» با اعتراضات دانشجویی اخیر عنوان کرده و گفته‌بود: «مدیریت دانشگاه‌ها و کمیته‌های انضباطی بر مبنای تغییر رویکرد اغتشاشات اخیر باید ابزار در دست داشته باشند و تغییرات آیین‌نامه انضباطی جدید، متناسب‌سازی این ابزار است.»

مقامات جمهوری اسلامی همواره از واژه «اغتشاشات» برای اشاره به اعتراضات مردمی و دانشجویی استفاده می‌کنند، ازجمله برای اعتراضات «زن زندگی آزادی» که از حدود چهار ماه پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد، اما واکنش حکومت به آن صرفاً سرکوب از طریق قتل و ضرب و جرح و بازداشت معترضان و انسداد بیشتر بوده است.

۱۲:۲۱ ۲۱.۱۰.۱۴۰۱

واکنش رئیس صداوسیما به اعلام پناهندگی برادرانش

رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی در واکنش به پناهنده‌ شدن برادرانش بعد از سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه که دیروز اعلام شد، آنان را متهم کرد که معلوم نیست حرف‌هایشان «چه مقدار ارادی و تحت اختیار» بوده است.

پیمان جبلی گفت: «نمی‌دانم چه مقدار از آن ارادی و تحت اختیار بوده است، اما این اتفاقات جدید نیست و امثال این اتفاقات در گذشته هم بوده و طبیعت این مسیر ریزش‌ها و رویش‌هاست.»

رئیس صداوسیما توضیح بیشتری نداد و مشخص نکرد که «رویش» در کدام طرف ماجرا رخ داده است.

مجله آمریکایی «تایم» روز سه‌شنبه ۲۰ دی با انتشار مصاحبه‌ای از میثم جبلی، برادر رئیس صداوسیما، به سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین آن در دی‌ماه ۱۳۹۸ اشاره کرد و نوشت ارتباط خانواده جبلی با این حادثه وضعیت متفاوتی دارد؛ چرا که محمد امین جبلی، ۲۹ ساله و دانشجوی پزشکی، یکی از کشته‌شدگان این حادثه بود که برادرزاده پیمان جبلی، رئیس صداوسیما و از حلقه‌های نزدیک به مجتبی خامنه‌ای، فرزند رهبر جمهوری اسلامی، است.

میثم جبلی در مصاحبه با تایم گفته است اواخر سال ۲۰۲۰ و بعد از فاجعه ساقط‌ شدن هواپیما، زندگی در کنار خانواده مذهبی و نزدیک به رژیم ایران برایش غیرقابل تحمل شد و به‌رغم فرصت‌های شغلی که به خاطر پیمان جبلی و روابطش با قدرت در ایران می‌توانست داشته باشد، همراه با برادر دیگرش از کشور خارج شد و اکنون هر دو آن‌ها در جستجوی پناهندگی هستند.

۱۱:۱۵ ۲۱.۱۰.۱۴۰۱

یادآوری کشته‌شدگان اعتراضات ایران بر فرش قرمز گلدن گلوب

سپیده مُعافی، بازیگر ایرانی‌آمریکایی، با لباسی طراحی‌شده توسط امیر تقی، طراح ایرانی‌آمریکایی، در مراسم هشتادمین دوره جوایز گلدن گلوب ظاهر شد. قسمت قابل توجه طراحی این لباس یک گل خشخاش بزرگ قرمز رنگ است که اسامی کشته‌شدگان اعتراضات اخیر ایران بر روی گلبرگ‌های آن نقش بسته است.

سپیده معافی درباره لباس خود در این مراسم به رسانه‌ها گفت: «این لباس داستان‌های زیادی دارد، اما مهم‌ترین آن‌ها این گل است که نشان‌دهنده شکوفایی ایران جدید در این انقلاب است.»

امیر تقی، طراح ایرانی‌آمریکایی، نیز توضیح داده است که این گل خشخاش «توسط خانه میلاد با نام بسیاری از شهیدان انقلاب جاری ما در ایران حک شده است و ما آنها را به عنوان قهرمانان خود برای همیشه به یاد خواهیم داشت.»

۱۱:۰۰ ۲۱.۱۰.۱۴۰۱

چهار سال زندان برای نازنین کی‌نژاد

همسرِ نازنین کی‌نژاد از صدور حکم چهار سال حبس برای این مترجم و کارشناس تبلیغات که از ۱۶ مهرماه در بازداشت است خبر داد.

بابک رضاخانی در توئیتر نوشت: «دادگاه بدوی نازنین کی‌نژاد در شعبه ١۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و نازنین به چهار سال زندان، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال ممنوع از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دو سال ممنوع از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد.»

خانم کی‌نژاد شامگاه ۱۶ مهر با هجوم نیروهای حکومتی به خانه‌اش بازداشت شد و از آن زمان همچنان در بازداشت است.

در روز گذشته تنها چهار مورد از احکام صادرشده در قوه قضاییه جمهوری اسلامی علیه بازداشتی‌های اخیر از این قرار است:
احسان پیربرناش، خبرنگار ورزشی، ۱۸ سال زندان
فائزه عبدی‌پور، دانشجو و فعال صنفی، ۷ سال زندان
نازنین کی‌نژاد، مترجم و کارشناس تبلیغات، ۴ سال زندان
کیوان مهتدی، معلم و مترجم، ۶ سال زندان

۱۰:۳۵ ۲۱.۱۰.۱۴۰۱

کناره‌گیری اعتراضی بابک جهانبخش

بابک جهانبخش، خواننده پاپ سرشناس، پس از اعلام خبر ممنوع‌الخروجی‌اش، از حضور در اینستاگرامش با نزدیک به پنج میلیون دنبال‌کننده و همچنین صحنه موسیقی ایران کناره‌گیری کرد.

آقای جهانبخش دیروز تصویری از برگه اعلام ممنوع‌الخروجی‌اش را منتشر کرد که در ۹ دی صادر شده بود و نوشت: «باور کنید ممنوع‌الخروجی مهم نیست. بی‌شک انگیزه‌ای برای خیلی کارها نیست.»

این خواننده سرشناس همچنین اعلام کرد با توجه به این‌که خودش متولد آلمان است و فرزندش تابعیت استرالیا را دارد، «اگر قرار بر رفتن بود، خیلی وقت پیش می‌رفتم. من رگ و ریشه‌ام در این خاک است».

بابک جهانبخش نهایتاً با انتشار یک استوری اعلام کرد که از صحنه موسیقی کناره‌گیری می‌کند. او نوشت: «این‌جا دیگر جای من نیست. یعنی من توان بودن در این فضای سنگین و پر از خشم و کینه و مرگ و درد را ندارم.... دیگر چیزی از قشنگی‌های زندگی نمانده.»

در جریان سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی»، اعتراضاتی سراسری که از حدود چهار ماه پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد، حکومت جمهوری اسلامی شمار بسیاری از هنرمندان و چهره‌های سرشناس را ممنوع‌الخروج کرده و شمار نامعلومی را هم احضار و بازجویی و تهدید کرده است که پیامی در حمایت از مردم در صفحه‌های اجتماعی‌شان منتشر نکنند.

بابک جهانبخش عکس پروفایل خود در اینستاگرام را هم به اعلانی با مضمون «متأسفانه تعطیلیم» تغییر داده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG