لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۴:۱۲ ۱۵.۱۲.۱۴۰۱

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات در چند شهر ایران

بازنشستگان مخابرات روز دوشنبه، ۱۵ اسفند در چند استان ایران ازجمله آذربایجان غربی، تهران، کرمانشاه، اصفهان، خوزستان و خراسان رضوی تجمع اعتراضی برگزار کردند.


در این تجمع‌ها بازنشستگان با در دست داشتن بنرها و پلاکاردهایی حاوی مطالبات خود حضور داشتند و در برخی شهرها از جمله ارومیه شعار سردادند.


رسیدگی به مشکلات معیشتی، پرداخت معوقات رفاهی و اجرا شدن آیین‌نامه استخدامی و پرسنلی ازجمله خواست‌‌های بازنشستگان مخابرات است که تاکنون به آن‌ها توجه نشده است.

۱۳:۳۰ ۱۵.۱۲.۱۴۰۱

محسنی اژه‌ای، بدون ارائه آمار بازداشت‌شدگان اعتراضات، از عفو «۸۰ هزار نفر» خبر داد

محسنی اژه‌ای در گفت‌وگو با یکی از وب‌سایت‌های وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی که یکشنبه ۱۴ اسفند منتشر شد، گفت: «تعداد کسانی که مشمول عفو شدند، اعم از دستگیرشدگان اغتشاشات و غیراغتشاشات، اعم از آن‌هایی که حکم‌شان تقلیل پیدا کرده و تخفیف گرفتند، از مرز ۸۰ هزار نفر گذشته است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی اعتراضات مردمی را همواره «اغتشاشات» می‌خوانند و معترضان را با اتهام «اغتشاش» بازداشت می‌کنند و پیشتر وب‌سایت رویداد ۲۴ در یک گزارش آماری شمار معترضان بازداشت‌شده را حدود ۳۰ هزار نفر تخمین زده بود.

وکلای دادگستری، فعالان حقوق بشر و زندانیان سیاسی سابق اعلام کرده‌اند که این «عفو تبلیغاتی» و «ریاکارانه» است و با هدف «تحمیل روایت دروغین نظام» و «تعویض وقیحانه‌ جایگاه شاکی و متهم» صورت می‌گیرد.

رئیس قوه قضاییه در عین حال تأکید کرد که «بسته‌شدن پروندهٔ عفوشدگان» به‌معنای این نیست که در اتهامات و بازداشت احتمالی بعدی آنان بی‌تأثیر باشد: «این فرد بالأخره آمده یک گناهی را مرتکب شده و یک تعهدی داده است. اگر فردا تعهدش را نقض کرد و دوباره دست به یک گناهی زد، این‌طور نیست که این بی‌تأثیر باشد.»

۱۳:۱۷ ۱۵.۱۲.۱۴۰۱

ادامه حمله‌های سمی به مراکز آموزشی در ایران؛ تعداد مدارس پسرانه و دانشگاه‌های مورد هدف در حال افزایش است

در ادامه مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان در ایران روز دوشنبه، ۱۵ اسفند ده‌ها مدرسه دیگر نیز هدف این حملات قرار گرفتند.

«+۱۵۰۰ تصویر» اعلام کرده است که تا ظهر امروز، مدارسی در تهران، شیراز، گرگان، اندیمشک، نیشابور، جزیره کیش، شوش، گچساران، یزد، سلماس، دورود، شهرستان لارستان، میانه، بانش، دهلران، چالاب، ماسال و بخش شاندرمن، قوچان و خدابنده با گاز مورد حمله قرار گرفته و شمار قابل توجهی از دانش‌آموزان مسموم‌شده به بیمارستان منتقل شده‌اند.


بر اساس گزارش‌ها این حملات سمی از روز دوشنبه به شهرهای کوچک و روستاها کشیده و به تعداد بیشتری مدارس پسرانه در مقایسه با روزهای گذشته حمله شده است.

در همین حال خبرهایی نیز از مسمومیت دانشجویان منتشر شده است. دانشجویان دانشکده علوم پایه دانشگاه محقق اردبیلی ضمن اعلام خبر مسمومیت چند دانشجو گفته‌اند که پخش گاز پس از قطع برق دانشکده و خاموش شدن سیستم تهویه رخ داده است.


شامگاه یک‌شنبه، دانشجویان خوابگاه دانشگاه الزهرا در مشهد نیز دچار مسمومیت شده بودند.

۱۲:۴۶ ۱۵.۱۲.۱۴۰۱

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور: در مسئله عفت عمومی نمی‌توانیم کوتاه بیاییم

یک عضو شورای فرهنگ عمومی اعلام کرد «مسئله عفت عمومی موضوعی است که از آن نمی‌توانیم کوتاه بیاییم». فرمانده کل نیروی انتظامی هم بر حمایت پلیس کشور از آمران به معروف تأکید کرد.


مهدی بیاتی، دبیر کارگروه «زیست عفیفانه» شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: «استدلال ما مبتنی بر وجه تمدنی و خاستگاه فرهنگ ایرانی ما است. اسلام وجه دوم ما است و در سوره نور و احزاب خداوند حجاب را واجب کرده و استدلال سوم نیز وجه سیاسی و اجتماعی و رعایت محرم و نامحرم مورد تأکید است.»


در همین حال احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی نیز بر حمایت این نیرو از موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» در سال ۱۴۰۲ تأکید و لازمه آن را «نهادینه‌سازی» و ایجاد «یک فرهنگ سازمانی غالب» عنوان کرد.


با وجود تأکید مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر اتمام مأموریت «گشت ارشاد» و نظارت فیزیکی بر نحوه پوشش زنان در ماه‌های گذشته، مسئولان نهادهای مختلف حکومتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تلاش هستند که با پیشنهاد، تدوین و تصویب طرح‌های جدید، رویه‌های تازه‌ای برای این منظور تعریف و راه‌اندازی کنند.


این تلاش‌ها در حالی است که پس از بروز اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» در پی کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس گشت ارشاد، طیف‌های گسترده‌ای از زنان ایرانی اعتراض خود را به موضوع حجاب اجباری به شکل‌های مختلف نشان داده‌اند.

۱۲:۴۱ ۱۵.۱۲.۱۴۰۱

نرگس محمدی خواستار حضور خیابانی مردم در واکنش به مسمومیت‌ها شد

نرگس محمدی، کنشگر مدنی زندانی، در پیامی که در حساب کاربری او در اینستاگرام منتشر شد، خواهان «حضور خیابانی در ایران» و «اقدام عملی فوری تمام نهادهای بین‌المللی حقوق بشری و سازمان ملل» در مورد موضوع مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان به‌ویژه دختران شد

خانم محمدی در این پیام خطاب به مردم ایران گفته است: «با افشاگری و حرکت‌های گسترده اعتراضی و حضور خیابانی در ایران، جنایت علیه دختران‌مان را متوقف کنیم.»

او ضمن اشاره به سکوت «حکومت استبدادی» در مورد این موضوع و در مقابل «شدت و شتاب در برخورد امنیتی و قضایی علیه مردم عادی در جنبش «زن زندگی آزادی» گفته است که جمهوری اسلامی «با چنین رفتاری پیام مهمی را به جامعه ایران و جهان می‌دهد».

این فعال مدنی در ادامه از تمام نهادها‌ی بین‌المللی حقوق بشری و سازمان ملل خواسته است تا «نسبت به این اقدام ضد بشری و پرهراس بی‌توجهی نکنند و اقدام عملی فوری انجام دهند.»

بر اساس گزارش‌ها بیمارستان‌های برخی شهرها از جمله اهواز از دانش‌آموزان مسموم‌شده پر شده است. برخی مدیران مدارس نیز با وجود مسمومیت دانش‌آموزان، از تماس با اورژانس خودداری کرده یا با تهدید دانش‌آموزان به اخراج، مانع خروج آن‌ها از مدرسه شده‌اند.

۱۱:۲۲ ۱۵.۱۲.۱۴۰۱

آزادی اعضای کانون نویسندگان «با قدرت جنبش مردم ممکن شد»

رضا خندان مهابادی، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران که به‌تازگی از زندان آزاد شده است، در یادداشتی تأکید کرد که آزادی او و چند عضو دیگر این کانون «با قدرت جنبش مردم ممکن شد».

آقای خندان مهابادی در این یادداشت که یکشنبه ۱۴ اسفند در صفحه فیس‌بوکش منتشر شد، نوشت: «در این چند ماه استفادۀ حکومت از "تیغ و زندان و زنجیر" بر اندوه و آسیب‌های مردم افزود اما نتوانست غول را به بطری بازگرداند.»

خندان مهابادی در یادداشت خود همچنین نوشته است: «پیروزی‌های جنبش گرچه خوشایند است، کامل و کافی و تثبیت‌شده نیست. هنوز زندانیان سیاسی بسیارند؛ هنوز بسیار کسان نوبت محاکمۀ خویش را انتظار می‌کشند و هنوز دستگاه بگیر و ببند به کار خویش مشغول است.»

۱۱:۰۷ ۱۵.۱۲.۱۴۰۱

جلسه دفاع دانشجوی ایرانی در سوئد در پی بالابردن عکس قاسم سلیمانی نیمه‌کاره ماند

جلسه دفاع وحید سعادت‌طلب، دانشجوی ایرانی در سوئد در پی اعتراض به بالا بردن عکس قاسم سلیمانی توسط او و با دخالت پلیس، نیمه‌کاره ماند.


بر اساس ویدئوی منتشرشده از این جلسه، بالا بردن عکس فرمانده سابق سپاه قدس توسط این دانشجو با واکنش شدید یکی از حاضران جلسه همراه شد. در همین حال صدای برخی از حاضران در این جلسه که با لهجه عربی صلوات می‌فرستند و نام قاسم سلیمانی را تکرار می‌کنند، شنیده می‌شود.


شبکه تلویزیونی «اس و ت» سوئد پیشتر در گزارشی از وحید سعادت‌طلب به‌‌عنوان دانشجوی دکترای شیمی محیطی در دانشگاه استکهلم نام برده بود که در صفحه اول پایان‌نامه دکترای خود مرتضی مطهری و قاسم سلیمانی را «شهید» و «قهرمان» خوانده است.


این اقدام آقای سعادت‌طلب با واکنش گسترده دانشجویان این دانشگاه همراه شده و شماری از آنها اعلام کرده بودند که در صورت برگزاری جلسه دفاع این دانشجو با چنین دست‌نوشته‌ای در مکان برگزاری این جلسه، تظاهرات خواهند کرد.


آقای سعادت‌طلب این اعتراض‌ها را «نقض آزادی بیان» توصیف کرده و گفته بود که پایان‌نامه خود را بدون ادای احترام به افراد نام‌برده ارائه نخواهد کرد. او همچنین درباره قاسم سلیمانی گفته بود که او «برای من مانند یک پدر و یک برادر است و کشورم را نجات داده است.»


تأکید آقای سعادت‌طلب بر لزوم توجه به آزادی بیان در حالی است که در جریان اعتراضات دانشجویی در ایران در ماه‌های گذشته بیش از ۷۰۰ دانشجو در ایران بازداشت و برخی از آن‌ها به احکام سنگین چون حبس، شلاق و ممنوع‌الخروجی محکوم و ده‌ها دانشجوی دیگر نیز با رأی کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها اخراج و تعلیق شدند.

۱۰:۳۵ ۱۵.۱۲.۱۴۰۱

دبیر کارگروه زیست عفیفانه: از عفت عمومی کوتاه نمی‌آییم

مهدی بیاتی، دبیر کارگروه «زیست عفیفانه» شورای فرهنگ عمومی کشور، گفت: «مسئله عفت عمومی موضوعی است که از آن نمی‌توانیم کوتاه بیاییم.»

آقای بیاتی با تکرار ادبیات دیگر مقامات جمهوری اسلامی، از موضوع حجاب اجباری با عنوان «عفت عمومی» نام برد و درباره دلایل کوتاه‌نیامدن حکومت در این باره گفت: «استدلال ما مبتنی بر وجه تمدنی و خاستگاه فرهنگ ایرانی ماست. اسلام وجه دوم ماست و در سوره نور و احزاب خداوند حجاب را واجب کرده و استدلال سوم نیز وجه سیاسی و اجتماعی و رعایت محرم و نامحرم مورد تأکید است.»

«زیست عفیفانه» اصطلاحی است که در چند ماه گذشته و در جریان سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» بارها در اظهارنظرهای مقام‌های دولتی تکرار شده است. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد نیز ۱۲ بهمن از گسترش «قرارگاه زیست عفیفانه» در دولت سیزدهم برای تبلیغ حجاب خبر داده بود.

۱۰:۰۱ ۱۵.۱۲.۱۴۰۱

عضو کمیسیون امنیت مجلس، خواستار ورود شورای امنیت کشور به مسمومیت دانش‌آموزان شد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، مسمومیت دانش‌آموزان با گاز سمی را «یک حرکت سازمان‌یافته» خواند و خواستار ورود شورای امنیت کشور به این مسئله شد.

به گزارش ایلنا، شهریار حیدری درباره دلایل تأخیر حکومت در پاسخگویی به این پرسش افکار عمومی که چرا با گذشت این مدت طولانی عوامل این ماجرا شناسایی نشدند اما در موارد دیگر طی چند روز عوامل وقایع شناسایی می‌شوند، گفت: «واقعیت این است که نوع و شکل این‌کار کاملاً یک کار سازمان‌یافته است. سال‌ها در حوزه وزارت کشور و امنیت کار کرده‌ام. نوع رفتارها حکایت از یک کار سازمان‌یافته دارد که قاعدتاً از پیچیدگی خاص خودش برخودار است.»

۰۹:۴۳ ۱۵.۱۲.۱۴۰۱

احضار فعالان مدنی چند هفته پس از آزادی بر اساس بخشنامه «عفو»

چند هفته پس از آزادی شماری از فعالان سیاسی و مدنی زندانی در پی صدور بخشنامه «عفو» که سازمان حقوق بشر ایران آن را «اقدامی تبلیغاتی» و «ریاکارانه» خوانده بود، برخی از این کنشگران از احضار دوباره خود به نهادهای امنیتی خبر داده‌اند.


عالیه مطلب‌زاده، فعال حقوق زنان و عکاس در توئیتی اعلام کرده که ۲۵ روز پس از آزادی دو ابلاغیه بدون ذکر اتهام از سوی دادسرای اوین دریافت کرده است.


لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی نیز از احضار تلفنی و تهدید‌آمیز خود از سوی اداره اطلاعات تهران خبر داده و ضمن غیرقانونی خواندن این گونه احضار گفته است که بر اساس گواهی کمیسیون پزشکی قانونی برای پیگیری درمان خود دست کم باید سه ماه بیرون از زندان باشد.

در همین حال گزارش شده است که برخی از فعالان سیاسی و مدنی زندانی ازجمله اسماعیل عبدی، دبیر کل پیشین کانون صنفی معلمان با وجود صدور حکم آزادی، هم‌چنان در زندان به‌سر می‌برند.

حسین رونقی، فعال مدنی نیز شامگاه یک‌شنبه از یورش «عده‌ای ناشناس و لباس شخصی» به خانه خود خبر داده بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG