لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۲:۳۳ ۲۰.۱۲.۱۴۰۱

نصب بنر برای فراخوان

۱۲:۰۸ ۲۰.۱۲.۱۴۰۱

«آژیر قرمز»‌در شیراز

۱۱:۴۷ ۲۰.۱۲.۱۴۰۱

دختران رقصنده اکباتان «تذکر گرفتند»، مربی آنها «بازجویی شد»

در پی انتشار ویدئوی رقص پنج دختر جوان در شهرک اکباتان، اخبار در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که آنها تنها تذکر گرفته‌اند. خبری هم از «بازجویی» مربی آن‌ها منتشر شده است.

حساب کاربری «شهرک اکباتان» با انتشار عکسی از «مربی» دختران رقصنده اکباتان نام او را «میترا» اعلام کرد و گفت که او در پی انتشار ویدئوی رقص مورد بازجویی قرار گرفته و از او خواسته‌اند که پُست رقص دختران را از حساب کاربری خود بردارد.

۱۰:۵۸ ۲۰.۱۲.۱۴۰۱

بازماندگی یک میلیون دانش‌آموز از تحصیل در سال گذشته، بیشتر در سیستان و بلوچستان

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بیش از ۹۱۱ هزار دانش‌آموز در ایران از تحصیل بازمانده‌اند. استان سیســتان و بلوچستان در دو شــاخص «بازماندگی از تحصیــل» و «ترک‌ تحصیل» بدترین وضع را داشته است.

بر اساس این گزارش، نرخ دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی گذشته در مقایسه با سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴، بیش از ۱۷ درصد افزایش یافته و «تبعیض طبقاتی و جنسیتی»، «فقر فرهنگی» و «محدودیت‌ها و محرومیت‌ها» از جمله دلایل آن بوده است.

۱۰:۴۴ ۲۰.۱۲.۱۴۰۱

پیام الهه توکلیان، یکی از قربانیان شلیک به چشم معترضان

۱۰:۰۳ ۲۰.۱۲.۱۴۰۱

گفت‌وگوی اینستاگرامی درباره منشور مهسا

سه عضو شاخص اپوزیسیون ساعتی پس از انتشار منشور مهسا در روز جمعه در گفت‌وگویی بر لزوم اتحاد و همبستگی تاکید کردند:

۰۵:۳۳ ۲۰.۱۲.۱۴۰۱

شعارهای شبانه و نصب بنرهای اعتراض علیه «حملات به مدارس» در تهران

مناطق مختلفی از تهران از جمله کارگر شمالی و امیرآباد، نارمک، شهرک باقری، و صادقیه شامگاه جمعه شاهد شعارهای شبانه، شعارنویسی و نصب بنرهایی ضد حکومتی و اعتراضی نسبت به «حملات علیه مدارس و دانش‌آموزان دختر» بود. مناطقی از شهر خرم‌آباد نیز جمعه شب صحنه شعارنویسی‌های گسترده از جمله شعار «انقلاب ادامه دارد» و دیوارنویسی اسامی نیکا شاکرمی و سام بیرانوند از کشته‌شدگان اعتراضات بود.

جمعی از مردم تهران شامگاه جمعه نوزدهم اسفند ماه در محدوده خیابان کارگر شمالی و امیرآباد تهران با سردادن اقدام به سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی کردند.

معترضان در خیابان کارگر شمالی و امیرآباد تهران با سردادن شعارهایی چون «مرگ بر حکومت بچه‌کش»، «مرگ بر خامنه‌ای ضحاک» و «مرگ بر اصل ولایت فقیه»، به حملات علیه مدارس و دختران دانش‌آموز اعتراض کردند.

در منطقه نارمک، واقع در شرق تهران، نیز جمعه شب، جمعی از مردم معترض اقدام به سردادن شعارهای شبانه علی جمهوری اسلامی کردند و از جمله با سردادن شعار «مرگ بر حکومت دختر‌کش» به حملات انجام شده با گاز به دانش‌آموزان دختر اعتراض کردند.

معترضان در منطقه نارمک همچنین در شعارهای شبانه خود شعار «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

جمعی از مردم معترض نیز شامگاه جمعه نوزدهم اسفند ماه باردیگر در شهرک باقری، در غرب تهران، از داخل خانه‌ها و مجتمع‌های مسکونی خود اقدام به سردادن شعارهای شبانه و ضد حکومتی کردند.

«مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر حکومت دخترکش»، «مرگ بر سپاهی» از جمله شعارهای شبانه معترضان در شهرک باقری بود.

منطقه صادقیه در غرب تهران هم جمعه شب شاهد شعارهای شبانه ضد حکومتی جمعی از مردم بود. معترضان همچنین در بلوار کاشانی این منطقه بر بیلبورد نصب شده روی یکی از پل‌های عابر پیاده، در اعتراض به «حملات انجام شده علیه مدارس و دختران دانش‌آموز»، اقدام به نوشتن شعار «مرگ بر خامنه‌ای بچه‌کش» کردند.

معترضان همچنین با نصب بنرهایی در مناطق مختلف تهران به اعتراضات خود نسبت به «حملات علیه مدارس و دختران دانش‌آموز» ادامه دادند. روی یکی از بنرهای دست‌نویس نصب شده در تهران آمده بود: «گنده لات منطقه، دیگه زورت به دختر مدرسه‌ای‌ها می‌رسه».

در ویدیویی که از نصب این بنر در روز جمعه نوزدهم اسفند منتشر شد، یکی از معترضان می‌گوید: «بسیجی، سپاهی، ولایی، این همه در خیابان می‌کشی، در زندان تجاوز می‌کنی، فقر و بدبختی را به مردم تحمیل می‌کنی، بس نیست حالا بچه کوچک‌ها را مسموم می‌کنی جنایتکار، بترسید از خشم ما مردم.»

خرم‌آباد مرکز استان لرستان نیز شامگاه جمعه شاهد شعارنویسی گسترده معترضان در برخی از مناطق این شهر بود. معترضان در خرم‌آباد از جمله اقدام به دیوارنویسی اسامی «نیکا شاکرمی»، «سام بیرانوند» و «علی حسنوند» در سطح این شهر کردند.

نیکا شاکرمی نوجوان ۱۷ ساله ۲۹ شهریور در اعتراضات بلوار کشاورز کشته شد و سام بیرانوند جوان معترضی بود که روز ۱۸ آبان در خرم‌آباد به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد. علیرضا حسنوند نیز از جوانان معترض و بازداشت شده شهر خرم‌آباد است.

معترضان در خرم‌آباد شامگاه جمعه نوزدهم اسفند همچنین اقدام به دیوارنویسی شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی»، «خامنه‌ای قاتل» و «انقلاب ادامه دارد»، در مناطقی از این شهر کردند.

۲۱:۲۷ ۱۹.۱۲.۱۴۰۱

شش چهره شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی، منشوری با عنوان «همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» و با نام اختصاری «مهسا» منتشر کردند.

ایده انتشار این منشور ماه گذشته در نشستی با عنوان «آینده جنبش دموکراسی ایران» در دانشگاه جورج تاون شهر واشینگتن مطرح شد، نشستی که شاهزاده رضا پهلوی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی در آن حضور یاقتند و شیرین عبادی، عبدالله مهتدی، گلشیفته فراهانی و علی کریمی با پیام‌های ویدیویی خود به آن پیوستند.

با این حال در فهرست امضاکنندگان منشور یادشده نام گلشیفته فراهانی و علی کریمی غایب است.

گزارش زیر را بخوانید:

۱۶:۱۷ ۱۹.۱۲.۱۴۰۱

۱۶:۱۵ ۱۹.۱۲.۱۴۰۱

نشان مزار علی روزبهانی در نمایشگاهی در پاریس

باربَد گلشیری، هنرمند ایرانی، از به نمایش درآمدن نشان مزار علی روزبهانی، از کشته‌شدگان اعتراضات در نمایشگاهی با موضوع «زن زندگی آزادی» در پاریس خبر داد.

در یکی از تصاویر این نمایشگاه، این نشان در سمت چپ تصویر دیده می‌شود. نشان فلزی که در چهلم علی روزبهانی،‌ از کشته‌ شدگان اعتراضات، روی مزارش قرار داده شد و زنان گیسوانشان را به آن می‌آویختند، اثر باربد گلشیری است.

این نشان با کلماتی چون «ژن ژیان ئازادی، امرأة حياة حرية، زن زندگی آزادی، جنین زند آجوئی، قادین یاشام آزادلیق» درست شده و به نوشته آقای گلشیری، «این نشان مزار دیگران هم خواهد شد، آمیخته با نام آن قربانیان».

بیشتر

XS
SM
MD
LG