لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۰۸:۳۷ ۱۰.۱.۱۴۰۲

ارسال نامه به سفیر ایران در آلمان، وزیر خارجه و رئیس قوه قضائیه درباره توماج صالحی

یی‌وان ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی که در بازداشت به سر می‌برد، در پستی اینستاگرامی، از ارسال سی‌و‌سومین نامه به سفیر ایران در آلمان در روز پنج‌شنبه، ۱۰ فروردین در اعتراض به ادامه حبس و بی‌خبری از آقای صالحی خبر داد.

این نمانده کُره‌ای‌تبار بوندستاگ، همچنین نوشته که روز پنج‌شنبه، بیست‌و هشتمین نامه نامه به رئیس قوه قضائیه ایران و بیست‌و‌هفتمین نامه به وزیر خارجه ایران در این زمینه با پست ارسال خواهد شد.

وی روزهایی که توماج صالحی در انفرادی و در شرایط نامناسب جسمی گذرانده را به این صورت توصیف کرده است: پنج ماه، بیش از ۲۱ هفته، ۱۵۰ روز و ۳۶۰۰ ساعت.

۰۷:۵۷ ۱۰.۱.۱۴۰۲

انتقاد از تعلیق شمار زیادی از حساب‌های کاربران ایرانی در توئیتر

به‌دنبال انتشار گزارش‌های متعددی از کاربران در توئیتر فارسی مبنی بر تعلیق حساب‌های آنها یا حذف برخی توئیت‌ها، مسیح علینژاد، فعال سیاسی، در توئیتی به زبان انگلیسی، به این موضوع اعتراض کرد.

وی نوشت: «وقتی جنایتکارانی مانند علی خامنه‌ای که هزاران ایرانی را کشته‌اند، آزادانه در توئیتر جولان می‌دهند، این اقدام غیرقابل پذیرش است.»

۰۷:۴۹ ۱۰.۱.۱۴۰۲

انتشار ویدئوی تازه‌ای از مادر خدانور لجه‌ای

ویدئوی تازه‌ای از صنوبر، مادر خدانور لجه‌ای منتشر شده که می‌گوید تا زنده است در سوگ پسرش، «می‌سوزد» و او همه «دار و ندارش بود».

خدانور لجه‌ای، از کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان، به یکی از نمادهای اعتراضات «زن زندگی آزادی» تبدیل شده است. تصویر او در حالی که ماموران امنیتی دستانش را بسته بودند و در مقابلش، لیوانی آب قرار داده بودند، موجی از خشم و اندوه را برانگیخت.

از خدانور لجه‌ای ویدئوهای متعددی در حال رقص و شادی منتشر شده است.

۰۷:۳۸ ۱۰.۱.۱۴۰۲

۰۶:۲۹ ۱۰.۱.۱۴۰۲

اهدای جایزه «وجدان و صداقت» در روزنامه‌نگاری به نیلوفر حامدی و الهه محمدی

بنیاد نیمن در دانشگاه هاروارد روز چهارشنبه نهم فروردین اعلام کرد، جایزه لوئیس لیون در سال ۲۰۲۳ برای «وجدان و صداقت» در روزنامه‌نگاری را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اهدا می‌کند.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» که حوادث و رخدادهای مربوط به پس از کشته شدن مهسا امینی را در قالب گزارش‌هایی پوشش دادند، در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند.

در بیانیه این نهاد آمده است که اعضای بنیاد نیمن از نیلوفر حامدی و الهه محمدی به دلیل «تعهد استوارشان به کار روزنامه‌نگاری شجاعانه و (نوشتن) درباره موضوعاتی که در ایران زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، از جمله مرگ مهسا امینی» قدردانی کردند.

دی ماه گذشته نیز جایزه بین المللی آزادی مطبوعات «روزنامه‌نگاران کانادایی برای دفاع از آزادی بیان» به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اعطا شد.

سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات پیشتر با انتشار بیانیه‌ای این دو روزنامه‌نگار را به دلیل انتشار نخستین عکس مهسا (ژینا) امینی روی تخت بیمارستان و «اخبار جهت‌دار» از مراسم تشییع، تدفین و تجمعات اولیه متهم کردند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه ۱۷ آبان اتهام این دو روزنامه‌نگار را «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان کرد و گفت: «در این فاصله و در روند تحقیقات اگر عناوین اتهامی دیگری مطرح شود مورد اعمال نظر و رسیدگی قرار خواهد گرفت.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی در شرایطی بازداشت شده‌اند که مدیران مسئول روزنامه‌های آنها به صراحت اعلام کرده‌اند آنها با هماهنگی مسئولان رسانه متبوع خود و برای انجام کار خبری خود، به بیمارستان کسری تهران و سقز رفته بودند.

۰۴:۴۶ ۱۰.۱.۱۴۰۲

دیدار «زنان زندانی اوین» در منزل فائزه هاشمی

مژگان ایلانلو، مستندساز و فعال حقوق زنان، عکسی از دیدار نوروزی تعدادی از زنان زندانی سیاسی اوین با فائزه هاشمی منتشر کرده است.

مژگان ایلانلو در جریان اعتراضات سراسری اخیر پس از انتشار تصویر خود بدون روسری در یک رستوران بازداشت و مدتی را در زندان بود.

مژگان ایلانلو با ا انتشار تصویری در اینستاگرام خود نوشت: «نهم فروردین هزار و چهارصد و دو، عید دیدنی در منزل فائزه هاشمی به همراه زنان زندانی اوین».

مژگان ایلانلو در ادامه اضافه کرد: «دیدار یاران زندان، آن سوی دیوارهای سنگی و درهای آهنی ، لذت نابی دارد که فقط زندان رفته‌ها می‌دانند که چیست... دوستی‌های زندان از جنس هیچ دوستی دیگری نیست، ابدی و ازلی است ، از یک جنس فولادین، خلل ناپذیر ... دوستی‌های زندان یعنی یک کسی هست که تا ابد می‌توانی در لحظه‌های طوفان و التهاب در دستانش آرام بگیری و در شادی و سرخوشی عمیق‌ترین لذت جهان را با او شریک شوی... دوستی‌های زندان یعنی به تو در کلوب آدم‌های سعادتمند خوش آمد گفته‌اند... می‌توانم تا ابد درباره این زنان زندانی بنویسم... باری تا ابد...»

۱۹:۴۳ ۹.۱.۱۴۰۲

۱۹:۴۱ ۹.۱.۱۴۰۲

دو نفر به‌دلیل اعتراض به یک «آمر به معروف» در بجنورد بازداشت شدند

دادستان بجنورد از بازداشت یک مرد و یک زن به‌دلیل اعتراض به یک زن «آمر به معروف» در این شهر خبر داد.

جواد ایلالی روز چهارشنبه افراد بازداشت‌شده را به «تعرض و بی‌احترامی» به این زن «آمر به معروف» متهم کرد و گفت: «تحقیقات قضایی در این باره ادامه دارد».

این زن «آمر به معروف» در گفتگو با رسانه‌های ایران مدعی شده که به چند زن در خیابان‌های بجنورد به‌دلیل نوع پوشش آن‌ها تذکر حجاب اجباری داده است، اما با اعتراض این افراد و همچنین چند مرد روبرو شد و «از چند نقطه آسیب» دید.

این نخستین بار نیست که گزارش‌هایی در مورد درگیری‌ بر سر تحمیل حجاب اجباری منتشر می‌شود.

در روزهای اخیر نیز به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر درگیری بر سر حجاب در یزد، سه نفر بازداشت شدند.

ستاد امر به معروف شهر یزد در اطلاعیه‌ای از بازداشت سه نفر به خاطر «واکنش به تذکر حجاب در باغ دولت‌آباد یزد» خبر داد و مدعی شد این افراد در پی «تذکر یک زن شهید برای رعایت حجاب» با او و دخترش و یک زن آمر به معروف دیگر «درگیری فیزیکی» پیدا کرده‌اند.

اما دادستانی این شهر در اقدامی کم‌سابقه ضمن تکذیب روایت‌ نهادهای حکومتی، مقصر درگیری را نیروهای موسوم به «آمر به معروف» معرفی کرد.

با وجود اعتراضات سراسری در ایران، از هفته‌ها پیش فشارها علیه مردم و به‌ویژه اصناف برای اعمال حجاب اجباری افزایش یافته است.

۱۷:۴۹ ۹.۱.۱۴۰۲

یک جامعه‌شناس: مسئولان در بحث حجاب قافیه را باخته‌اند

یک جامعه‌شناس با اشاره به اعتراضات سراسری در ایران، به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرد «برای اینکه عزت و جایگاه»شان حفظ شود، نوع لباس پوشیدن جوانان و روسروی نداشتن آن‌ها را نادیده بگیرند.

امان‌الله قرایی مقدم روز چهارشنبه به سایت «رویداد۲۴» گفت: «این جوانان با توجه به خواست و نظر خودشان لباس‌شان را انتخاب می‌کنند و باید به عنوان بخشی از جامعه پذیرفته شوند».

او افزود: «متاسفانه سیاستگذاران از آنجایی که یک‌بعدی فکر می‌کنند، هنوز معتقدند که با ارشاد و راهنمایی می‌توان کاری کرد».

این اظهارات در حالی است که با وجود اعتراضات سراسری در ایران، از هفته‌ها پیش فشارها علیه مردم و به ویژه اصناف برای اعمال حجاب اجباری افزایش یافته است.

آقای قرایی‌مقدم خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت: «هر چه سختگیری بیشتری کنید، آن‌ها مقابله به مثل می‌کنند و صرفا با این فشار‌ها علاوه بر اینکه فاصله خودتان را با نسل جدید بیشتر می‌کنید، پرخاشگری را هم در آن‌ها بیشتر می‌کنید. فعلا روسری‌هایشان را برداشته‌اند و اگر فشار‌ها را بیشتر کنید، دیگر نمی‌توان جلویشان را گرفت».

این جامعه‌شناس با تاکید بر این‌که «مسئولان در بحث حجاب دیگر قافیه را باخته‌اند»، گفت: «جوانان با لباسی که می‌پوشند خواسته و نظرشان را فریاد می‌زنند و دیگر صحبت مسئولین را گوش نمی‌دهند».

در حالی که همزمان با آغاز فصل گرما در ایران، موج دیگری از گشت‌های ارشاد در کشور به راه می‌افتد، قرایی‌مقدم پیش‌بینی کرد: «در تابستان هم وضعیت پوشش تغییرات بیشتری خواهد کرد. باید این پوشش و این نسل را به عنوان نسل جدید قبول کنیم و تغییر را بپذیریم. جامعه دیگر به شش ماه قبل برنمی‌گردد و این سیاستگذاران هستند که باید تغییر کنند، چرا که جوانان راه خودشان را می‌روند».

دو روز پیش از این، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، به ضابطین این نهاد دستور داد با آنچه که «ناهنجاری خلاف قانون و شرع» خواند و به گفته او «در ملاء‌عام رخ می‌دهد و سبب آزردگی مردم مؤمن می‌شود»، برخورد کنند.

این اظهارات در حالی است که در روزهای اخیر گزارش‌هایی از پلمب اصناف مختلف و رستوران‌ها و بازداشت افراد به‌دلایل «روزه‌خواری» نیز منتشر شده است.

۱۵:۰۶ ۹.۱.۱۴۰۲

موج واکنش به اظهار نظر اسماعیلیون درباره حق دادخواهی بازماندگان اعضای اعدام‌شده مجاهدین

حامد اسماعیلیون، از چهره‌های شاخص اپوزیسیون ایران، در نشستی دو ساعته در کمیته‌ای در پارلمان کانادا بر ضرورت توجه به دادخواهی بازماندگان اعضای سازمان مجاهدین خلق که در دهه ۶۰ اعدام شدند در کنار باقی دادخواهان تأکید کرد.

این اظهارات او که زنده در اینستاگرام پخش می‌شد در همان جلسه و در لایو اینستاگرام با واکنش منفی یاسمین پهلوی، همسر شاهزاده رضا پهلوی، روبه‌رو شد و این واکنش بلافاصله به موجی از واکنش‌های مثبت و منفی دامن زد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG