لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۹:۴۴ ۱۰.۱.۱۴۰۲

حضور مردم بر مزار مهسا امینی با شعار «زن، زندگی، آزادی»

گزارش‌ها حاکی از حضور جمعی از مردم در عصر روز پنجشنبه ۱۰ فروردین بر سر مزار ژینا (مهسا) امینی در آرامستان آیچی شهر سقز است.

بر اساس ویدئوها و گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مردم در این تجمع شعارهای اعتراضی از جمله «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله سقزی روز ۲۲ شهریور پارسال در ایستگاه مترو حقانی تهران به‌دست ماموران گشت ارشاد بازداشت شد.

ساعاتی بعد پیکر نیمه‌جان او از بازداشتگاه به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد و در روز ۲۵ شهریور در این بیمارستان مرگ او اعلام شد.

با وجود اعتراض‌ها و شکایت مکرر خانواده مهسا، جمهوری اسلامی هنوز به‌طور شفاف درباره جان باختن مهسا امینی پاسخگو نبوده است.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، دی‌ماه پارسال درباره پرونده جان باختن مهسا امینی گفت که هنوز پاسخ نهایی به شکایت خانواده او داده نشده است.

سازمان پزشکی قانونی ایران روز ۱۵ مهر با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که علت مرگ مهسا امینی «ناشی از اصابت ضربه به سر، اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است» و جان باختن او را به عوامل زمینه‌ای نسبت داد.

این ادعا در حالی مطرح شده که امجد امینی، پدر مهسا، در این مدت بارها تاکید کرده است «با چشمان خود دیده که روی پیکر دخترش، در ناحیه پشت گردن و گوش، رد خون بوده و قسمت زیادی از بدن او از جمله پاهایش کبود شده بود».

وکلا اولیای دم مهسا امینی روز ۱۸ آبان با صدور بیانیه‌ای در مورد آخرین وضعیت پیگیری پرونده هشدار دادند که هرگونه اصرار حکومت بر صحت روایت رسمی منتشر شده و عدم پذیرش اعتراض قانونی اولیای دم، شفافیت دادرسی و اعتماد عمومی را خدشه‌دار خواهد کرد.

۱۸:۱۹ ۱۰.۱.۱۴۰۲

دستور فرماندار ماسال برای عدم ارائه خدمات به زنانِ بدون حجاب اجباری

فرماندار ماسال در استان گیلان از اداره‌ها و اصناف مختلف این شهر حتی نانوایی‌ها و داروخانه‌ها خواست تا به کسانی که به گفته او، «کشف حجاب» کرده‌اند، خدمات ارائه ندهند.

غلامرضا گیل چالانی روز چهارشنبه ۹ فروردین در جلسه کارگروه «حجاب و عفاف» این شهرستان گفت: «نانوایی‌ها، هتل‌ها، داروخانه‌ها، ادارات، صنوف، رستوران‌ها حق ارائه خدمت به افرادی که کشف حجاب کرده‌اند را ندارند».

او تهدید کرد: «رستورانی که به افراد کشف حجاب کرده خدمات ارائه می‌دهند باید به اداره صمت پاسخگو باشد».

مقام‌های جمهوری اسلامی عبارت «کشف حجاب» را در مورد زنان و دخترانی به کار می‌برند که حاضر نیستند در مکان‌های عمومی به حجاب اجباری تن دهند.

پیشتر نیز گزارش‌هایی درباره عدم ارائه خدمات به زنان به‌دلیل تن ندادن به حجاب اجباری منتشر شده بود، اما برخی حقوقدانان و فعالان حقوق بشر این اقدام جمهوری اسلامی را نقض حقوق شهروندی خوانده و آن را غیرقانونی دانسته‌اند.

محسن برهانی، وکیل دادگستری، تیرماه پارسال در این زمینه توئیت کرده بود: «عدم ارائه خدمات به افراد بدحجاب در اداره‌ها و بانک‌ها جرم، و مصداق ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی است. در صورت تحقق جرم- دستوردهنده و تقاضاکننده معاون در جرم و قابل پیگرد قانونی است».

فرماندار ماسال در بخش دیگری از اظهارات خود اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» را «اغتشاش» خواند و مدعی شد که این اعتراضات «بهانه‌ای برای هرزگی» بوده است.

با وجود این اعتراضات، جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر فشار علیه زنان در زمینه پوشش آنان را افزایش داده و برخی از اصناف را در این رابطه پلمب کرده است.

فرماندار ماسال همچنین گفت: «اکنون که دمای هوا پایین است شاهد بی‌حجابی هستیم اگر چاره‌ای اندیشیده نشود در فصل تابستان وضعیت اسف‌بارتر می‌شود».

هر سال در آغاز فصل تابستان، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی موج جدیدی از اعزام گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها برای اعمال حجاب اجباری را آغاز می‌کند.

گشت ارشاد در اواخر شهریور پارسال با بازداشت مهسا امینی، دختر جوان سقزی که همراه خانواده‌اش به تهران سفر کرده بود، باعث مرگ او شد که موجی از اعتراضات گسترده را در کشور به راه انداخت.

۱۳:۱۵ ۱۰.۱.۱۴۰۲

واکنش به توئیت امام جمعه لاهیجان درباره «بدحجابی»

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر پیشین محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق ایران، در واکنش به توئیت جواد سلیمانی، امام جمعه شهرستان لاهیجان درباره «بی‌حجابی» نوشته: «آقای امام جمعه محترم بی‌حجاب‌ها دشمن خارجی نیستند که شهر سقوط کند. فرزندان این آب و خاک هستند. بیسیم نزنید. ادبیات شما فقط به گسترش بی‌حجابی می‌انجامد.»

اشاره وی به توئیت سلیمانی است که در روزهای گذشته نوشته بود: «از لاهیجان به مرکز؛ صدای من رو دارید؟ شهر داره سقوط می‌کنه! کار به جایی رسیده حتی خواهران شُل حجاب از برهنگی برخی بی‌حجاب‌ها شکایت دارند!! فرماندهان و سربازهای ما اسیر شدند. ما تا آخر هستیم ... نمی‌ذاریم شهدا غصه‌مند بشن... چرا صداتون درنمی‌یاد!؟»

پس از اعتراضات «زن زندگی آزادی»، شمار زنانی که بدون حجاب اجباری در اماکن عمومی تردد می‌کنند، افزایش یافته است.

۱۲:۴۰ ۱۰.۱.۱۴۰۲

کمک نوروزی به یاد کشته‌شدگان اعتراضات

حسین عابدینی، از آسیب‌دیدگان چشم در اعتراضات، از پخش کمک‌های نوروزی به نیازمندان، به یاد و نام شماری از کشته‌شدگان اعتراضات «زن زندگی آزادی» خبر داد.

وی در پستی اینستاگرامی که ویدئوی توزیع این کمک‌ها را نشان می‌دهد، نوشته: «روی همه لباسا اسم جاویدنامامونو نوشتیم که فراموش نشن؛ مهسا، نیکا، حنانه، حمیدرضا، محسن و و و».

بر روی این ویدئو نیز یکی از ترانه‌های شروین حاجی‌پور که با ترانه «برای»، به شهرتی جهانی رسید، پخش می‌شود.

۱۲:۰۷ ۱۰.۱.۱۴۰۲

سازمان عکاسی خبری «وُرلد پرس فوتو» روز چهارشنبه، ۹ فروردین، نام دو عکاس ایرانی را هم در میان برندگان عکاسی خبری سال جاری میلادی اعلام کرد.

موضوع هر دو اثر متعلق به این دو عکاس ایرانی اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» است که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در اواخر شهریورماه آغاز شد و هم‌چنان ادامه دارد.

احمد حلبی‌ساز یکی از این عکاسان است که در بخش آسیا برای یک تک‌عکس از زنی جوان بدون حجاب اجباری بر پس‌زمینه‌ای از زنان چادری، دیپلم افتخار ورلد پرس فوتو را دریافت کرد.

۱۱:۵۶ ۱۰.۱.۱۴۰۲

۱۱:۲۰ ۱۰.۱.۱۴۰۲

وکیل انتخابی سهند نورمحمدزاده، از بازداشت‌شدگان اعتراضات، از لغو حکم اعدام موکلش، اما باقی‌ماندن اتهام «محاربه» خبر داد.

آن‌طور که حامد احمدی، چهارشنبه، ۹ فروردین به «شبکه شرق» گفته، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، این رای را به وی ابلاغ کرده است.

او درباره جزئیات حکم صادره گفته: «متاسفانه قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب رای اصراری صادر کرده به این معنا که به اتهام محاربه اصرار کرده است. قاضی شعبه اعدام را رد کرده، ولی سهند را محارب دانسته و براین اساس هم به عقیده من حکم سنگینی صادر کرده است.»

به گفته وی، دادگاه انقلاب سهند نورمحمدزاده را به اتهام «محاربه» به «۱۰ سال تبعید به کهنوج استان کرمان، ۵ سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی و یک سال هم به اتهام اخلال در نظم عمومی» محکوم کرده است.

۰۹:۵۷ ۱۰.۱.۱۴۰۲

۰۹:۰۱ ۱۰.۱.۱۴۰۲

گزارش سعید افکاری از خوراندن «چای توهم‌زا» به نوید افکاری

سعید افکاری، برادر نوید افکاری که جمهوری اسلامی او را اعدام کرد، در توئیتی نوشته که زمانی که برادرش در آگاهی بود، «بعد مدت‌ها چند ثانیه تونستیم جلو در آگاهی ببینیمش، متوجه شدیم سر و بدن نوید به شدت ورم کرده و به شدت چاق شده بود یا بهتر بگم باد کرده بود. اونم درحالیکه همه می‌دونیم تو آگاهی غذای خیلی خیلی کمی می‌دن.»

او اضافه کرده وقتی دو سال بعد، هر سه برادر به سلول‌های انفرادی کنار هم منتقل شدند، «وحید اونجا از نوید پرسیده بود دلیل اون ورم چی بوده؟ نوید براش گفته بود که اون روزهای اول تو بازجویی، بازجوها به اجبار مدام بهش چایی میدادن. و این چایی‌ها باعث میشد شکلی از توهم بیاد سراغش و ورم کنه. که بعدتر که اون روند قطع شد ورم نوید هم تموم شد.»

۰۸:۵۴ ۱۰.۱.۱۴۰۲

گزارش الهه توکلیان از وضعیت خود پس از عمل جراحی در رُم

الهه توکلیان، از اسیب‌دیدگان چشم در اعتراضات که برای انجام عمل خارج‌کردن یکی از گلوله‌های ساچمه‌ای از سر خود، به رم سفر کرده، در پستی اینستاگرامی، از تجربه خود در «غربت و تنهایی و درد» بعد از جراحی نوشته است.

او نوشته که در اوج درد، تنها «۹ انگشت» خود را به پرستار برای نشان دادن میزان درد نشان داده و به کنایه اضافه کرده که «یه درد شماره دهم را نگه دارم برای یه وقت دیگه...الان وقتش‌ نیست».

خانم توکلیان پیش از این گفته بود که به اروپا سفر کرده تا پس از خارج شدن گلوله داخل سرش، به همه نشان دهد چه کسانی به او و دیگران شلیک کرده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG