لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۰:۴۶ ۵.۳.۱۴۰۲

نوجوان معترض بار دیگر به دادگاه احضار شد

مادر امیرحسین رحیمی، نوجوان بازداشت‌شده درجریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، از احضار دوباره فرزندش چند ماه پس از آزادی موقت خبر داد.

۱۰:۰۸ ۵.۳.۱۴۰۲

اخطار وزارت خارجه بریتانیا به شهروندان تک‌تابعیتی و دوتابعیتی در مورد سفر به ایران

وزارت خارجه بریتانیا در اخطاری جدی به شهروندان تک‌تابعیتی و دوتابعیتی این کشور که روز پنج‌شنبه، چهارم خرداد، منتشر شد خواست که از سفر به ایران خودداری کنند.

در این اخطاریه تاکید شده است که شهروندان بریتانیایی و ایرانی‌بریتانیایی در کشور ایران «در خطر چشمگیر بازداشت، بازجویی یا دستگیری خودسرانه» خواهند بود و صرف داشتن پاسپورت بریتانیایی می‌تواند آنها را به «هدف» مقامات جمهوری اسلامی تبدیل کند.

۰۹:۰۰ ۵.۳.۱۴۰۲

هشدار عفو بین‌الملل درباره خطر اعدام قریب‌الوقوع حسین شهبازی، نوجوان-مجرم

عفو بین‌الملل روز پنجشنبه چهارم خرداد در بیانیه‌ای نسبت به اجرای قریب الوقوع اعدام حسین شهبازی، ۲۲ ساله، هشدار داد و گفت، متهم هنگام ارتکاب جرم تنها ۱۷ سال سن داشته است.

این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر گفت، فرایند دادرسی پرونده حسین شهبازی و محاکمه او «به شدت ناعادلانه» بوده و دادگاه برای محکوم کردن او به «اعترافاتی که با شکنجه» اخذ شده، استناد کرده است.

عفو بین‌الملل اضافه کرد، اجرای حکم حسین شهبازی برای روز یکشنبه برنامه‌ریزی شده است.

۰۸:۵۹ ۵.۳.۱۴۰۲

تشدید جو سرکوب در دانشگاه‌ها؛ «راه‌اندازی گشت موتوری برای تذکر حجاب به دانشجویان»

در ادامه احضار دانشجویان و صدور گسترده احکام تعلیق و محرومیت از تحصیل به دلیل نوع پوشش و همچنین حضور در هر نوع تجمع و کنش اعتراضی، فعالان دانشجویی از راه‌اندازی «گشت موتوری برای تذکر حجاب» در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و آغاز به کار «کمیته هادی» در دانشگاه نوشیروانی، و همچنین ارسال «پیامک‌های تهدیدآمیز» و «پخش تراکت تذکر حجاب» در دانشگاه‌های مختلف خبر می‌دهند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز پنج‌شنبه چهارم خرداد ماه با تاکید بر «افزایش فشار و تهدید بر دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی»، گزارش داد که دانشجویان این دانشگاه «پی در پی توسط معاون فرهنگی و حراست تک به تک احضار و تهدید به تعلیق و محرومیت از تحصیل» می‌شوند.

۰۸:۵۸ ۵.۳.۱۴۰۲

شمار وکلای احضار شده به دادسرای امنیت تهران از صد نفر گذشت؛ فشار برای امضای «تعهدنامه»

در حالی که احضار دسته‌جمعی وکلا از سراسر ایران به دادسرای امنیت تهران همچنان ادامه دارد، یک عضو هیات مدیره کانون وکلای بوشهر اعلام کرد که تعداد وکلای احضار شده به بیش از ۱۰۰ تن رسیده است.

همزمان دو وکیل احضار شده گفتند که مقام‌های دادسرای امنیت تهران درصدد بوده‌اند تا وکلا را به امضای «یک تعهدنامه» حاوی «ابراز ندامت» در مورد اعتراضات سراسری وادار کنند.

۲۱:۴۷ ۴.۳.۱۴۰۲

مهدی نصیری: زنان محجبه دریافته‌اند استبداد دینی از ترک حجاب برای جامعه زیان‌بارتر است

مهدی نصیری، فعال سیاسی ساکن ایران، در یادداشتی با عنوان «بی‌حجابی کنشی ضداستبدادی است» در کانال تلگرامی خود، از زنان محجبه‌ای که از زنان بدون حجاب اجباری استقبال می‌کنند، حمایت کرده است.

او با وجود این که «کشف حجاب» را یک «حرام شرعی» دانسته، درباره حمایت برخی زنان محجبه از زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، نوشت: «دریافت زنان محجبه این بوده است که اکراه و استبداد دینی امری به مراتب زیانبارتر از ترک یک واجب شرعی است که کسی حق تحمیل آن را بر شهروند ندارد.»

مدیرمسئول پیشین روزنامه کیهان افزود: «افراد محجبه استقبال‌کننده از بی‌حجابان، شاهد یک دستاورد بزرگ برای کشور و بلکه خودشان هستند که فضای استبداد دینی را که بسیار زیانبار برای دین و دینداری در جامعه است، در حال شکست و عقب‌نشینی می‌بینند.»

این فعال سیاسی افزود که زنان محجبه «این دستاورد را مرهون زنانی می‌دانند که شجاعانه و با پذیرش ریسک و خطر، بی‌حجاب شده‌اند و از این رو جا دارد که با لبخند و بر افراشتن دو انگشت پیروزی با آنان مواجه شوند.»

نصیری همچنین نوشت: «بسیاری از متدینین و محجبه‌های ما به این درک رسیده‌اند که مسئله نظام در پیگیری حجاب اجباری و برخوردهای تحقیرکننده با زنان، اجرای شریعت نیست، چرا که بارها شاهد برخوردهای دوگانه در این مسئله بوده‌اند. اکنون بر اکثریت جامعه آشکار شده که این امر به خاطر به حاشیهبردن بسیاری از مصائبی است که بر سر جامعه می‌رود و برای حفظ استیلا و هژمونی نظام است. بنا بر این شایسته است به مبارزان با این فریبکاری سلام کرد و لبخند زد.»

مهدی نصیری که در دهه هفتاد در مقام مدیرمسئولی روزنامه کیهان از چهره‌های بسیار تندرو و مدافع رهبر جمهوری اسلامی بود، در سال‌های اخیر رویکرد انتقادی نسبت به جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است.

موضع‌گیری‌های اخیر او در نقد عملکرد رهبر جمهوری اسلامی موجب شده که به دادگاه ویژه روحانیت و همزمان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران احضار شود.

آقای نصیری در جریان اعتراضات سراسری ایران، با انتقاد از سیاست حجاب اجباری حکومت، گفت که جمهوری اسلامی می‌خواهد برای اجرای این سیاست، «مردم را به جان هم اندازد».

در ماه‌های اخیر بازداشت یا احضار چهره‌های منتقد یا فعالان سیاسی، مدنی و صنفی شدت گرفته است.

پیشتر محسن برهانی وکیل دادگستری و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، نیز که علیه اعدام معترضان در ایران موضع گرفته بود، به دستگاه قضایی جمهوری اسلامی احضار شد.

۱۷:۱۲ ۴.۳.۱۴۰۲

در ادامه موج اعدام‌ها؛ دست‌کم هفت نفر دیگر روز پنجشنبه در ایران اعدام شدند

منابع حقوق بشری گزارش دادند که در ادامه موج اعدام‌ها در ایران بامداد پنجشنبه دست‌کم هفت نفر دیگر در زندان‌های جیرفت، اصفهان، کرمان، و ارومیه با اتهام‌های مواد مخدر و قتل اعدام شدند.

هویت این زندانیان محمد دارایی، مهدی سالاری، مجید جعفری، علی طیب، علی پیری، قادربخش دهانی، و عبدالرسول جمشیدی گزارش شده است.

به این ترتیب شمار اعدام‌ها در یک ماه گذشته از مرز ۱۱۰ تن فراتر رفته است.

۱۵:۱۸ ۴.۳.۱۴۰۲

افشاگری ویدا ربانی، روزنامه‌نگار زندانی، درباره توزیع گسترده داروهای اعصاب و روان در زندان قرچک

ویدا ربانی، روزنامه‌نگار زندانی، در واکنش به گزارش خبرگزاری قوه قضاییه درباره سابقه استفاده او از داروهای اعصاب و روان در نامه‌ای که از زندان منتشر کرد، درباره توزیع گسترده این داروها در زندان قرچک افشاگری کرده است.

خانم ربانی در این نامه که روز پنج‌شنبه چهارم خرداد منتشر شده گفته است که سابقه بیماری اعصاب و روان او «از اسفند ۱۳۹۸ بعد از آن آبان خونین و تهدیدهای اطلاعات سپاه، بعد از سقوط هواپیما و تجمع دانشگاه امیرکبیر و بازداشت وزارت اطلاعات شروع شده است.»

او در ادامه ضمن انتقاد از زیر پا گذاشته شدن اصل «محرمانگی بین بیمار و پزشک» با انتشار خبر سابقه بیماری او از سوی خبرگزاری میزان گفته است که در زندان قرچک با چرخ دستی که «کالسکه شادی» نامیده می‌شود، مسکن و دارو‌های آرام‌بخش مثل «نقل نبات» توزیع می‌شود.

در هفته‌های گذشته، خبرهای متعددی از عدم رسیدگی به وضعیت سلامت ویدا ربانی با وجود تجویز بهداری زندان مبنی بر انتقال به مراکز درمانی خارج از زندان منتشر شده است.

۱۳:۴۴ ۴.۳.۱۴۰۲

بلاتکلیفی «شهروند‌ خبرنگار» ۱۵ ساله پس از گذشت چند هفته از بازداشت

«کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» از ادامه بلاتکلیفی روح‌الله رسولی، نوجوان ۱۵ ساله که اواسط اردیبهشت در گرگان بازداشت شده، خبر داده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران پیشتر از آقای رسولی با عنوان «شهروند خبرنگار» نام برده بود.

سایت حقوق بشری هرانا نیز اعلام کرده بود که او به‌دلیل فعالیت‌های رسانه‌ای و به اتهام «همکاری با شبکه‌های خارج از کشور» بازداشت شده است.

خبرگزاری‌ مهر روز ۱۲ اردیبهشت بدون اشاره به جزئیات اعلام کرده بود که «یکی از عناصر مرتبط با رسانه‌های معاند که به دنبال ایجاد فتنه قومی و مذهبی در شرق استان گلستان بود» دستگیر شده است.

۱۱:۲۵ ۴.۳.۱۴۰۲

مرکز اسلامی لندن وابسته به دفتر خامنه‌ای «تا اطلاع بعدی» تعطیل شد

مرکز اسلامی انگلیس در لندن که وابسته به دفتر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است، از تعطیلی فعالیت‌های خود «تا اطلاع بعدی» خبر داد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مسئولان مرکز اسلامی انگلیس روز چهارشنبه با نصب نوشته‌ای بر در ورودی این مرکز، دلیل این تعطیلی را «شرایط خاص» اعلام کرده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG