لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۹:۰۱ ۷.۳.۱۴۰۲

بازداشت دوبارۀ فرهاد شیخی، فعال کارگری، به‌دست نیروهای امنیتی

گزارش‌ها از ایران حاکی است که نیروهای امنیتی جمهوری روز یکشنبه بار دیگر فرهاد شیخی، فعال کارگری، را بازداشت و به مکانی «نامعلوم» منتقل کرده‌اند.

عرفان کرم‌ویسی در صفحه توئیتر خود خبر داد که موکلش «توسط نیروهای اداره اطلاعات در منزل شخصی خود واقع در هشتگرد کرج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد».

این وکیل دادگستری افزوده که مأموران اطلاعات، تلفن همراه آقای شیخی را نیز ضبط کرده‌اند.

فرهاد شیخی پیش از این نیز به‌خاطر فعالیت‌های صنفی و مدنی خود سابقه بازداشت داشته است، از جمله یکم بهمن پارسال که باز هم در منزل شخصی‌اش بازداشت و به زندانی رجایی‌شهر کرج منتقل شده بود.

این فعال کارگری را ۱۷ بهمن همان سال به ندامتگاه مرکزی کرج انتقال دادند و یک روز بعد، در پی صدور بخشنامۀ موسوم به «عفو معیاری»‌ از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی از زندان آزاد شد.

۱۷:۴۴ ۷.۳.۱۴۰۲

سپیده رشنو برای «پرونده جدیدی» به دادسرای اوین احضار شد

سپیده رشنو روز یکشنبه با انتشار عکسی از ابلاغ قضایی در صفحه اینستاگرام خود، از احضار به دادسرای شهید مقدس (دادسرای اوین) خبر داد.

خانم رشنو در این زمینه نوشته است: «پرونده جدید ساخته شده و امروز ابلاغیه زدن که برای تفهیم اتهام یا اتهام انتسابی باید برم دادسرای اوین.»

او عنوان کرده که این ابلاغ به‌دلیل چند پست اینستاگرامی است که او در هفته‌های گذشته منتشر کرده است.

خانم رشنو روز‌ ۲۳ اردیبهشت خبر داده بود که دانشگاه الزهرا او را به‌دلیل «عدم رعایت پوشش اسلامی»، برای دو ترم با احتساب سنوات از تحصیل منع کرده است.

این داستان‌نویس و ویراستار تیرماه پارسال پس از این‌که ویدئویی از اعتراض او به یک زن محجبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، بازداشت شد. این زن محجبه به نام رایحه ربیعی در اتوبوس به حجاب خانم رشنو ایراد گرفته و تهدید کرده بود که ویدئوی او را به «سپاه» می‌دهد، تهدیدی که بلافاصله عملی کرد.

چند هفته پس از ابراز نگرانی گسترده از وضعیت نامعلوم او و به راه‌ افتادن طوفان توئیتری با هشتگ «سپیده کجاست؟»، تلویزیون جمهوری اسلامی در گزارشی، اعترافات اجباری او را در حالی‌ که آثار ضرب و جرح بر صورت او دیده می‌شد، پخش کرد.

او پس از پخش اعترافات اجباری در تلویزیون و برگزاری اولین جلسه محاکمه‌اش، روز هشتم شهریور پارسال با وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی موقتاً آزاد شد.

۱۵:۲۸ ۷.۳.۱۴۰۲

۱۵:۱۹ ۷.۳.۱۴۰۲

مرکز پژوهش‌های مجلس: تورم احساس شده توسط مردم در مرداد پارسال ۸۶ درصد بود

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که نرخ تورم احساس‌شده توسط مردم در مردادماه پارسال ۸۶ درصد بوده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس با ارایه نتایج افکارسنجی خود درباره نرخ تورم نوشت: «تفاوت در نرخ تورم احساس‌ شده و نرخ تورمی اعلامی نهادهای رسمی در میان‌مدت خدشه جدی به اعتماد مردم به آمارهای رسمی کشور وارد می‌کند.»

این مرکز افزود: «سیاستگذار پولی برای اجرای سیاست پولی باید نرخ تورم احساس شده افراد را به‌طور مستمر رصد کند.»

گزارش این مرکز در حالی است که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، نرخ «تورم نقطه‌به‌نقطه» در اردیبهشت سال جاری، را به‌ ترتیب «۴۶ درصد» و «۵۱ درصد» اعلام کرده‌اند.

با این حال، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود، افزایش قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال را بیش از ۷۶ درصد اعلام کرد.

از جمله افزایش قیمت انواع روغن‌های خوراکی بیش از دو برابر بوده و قیمت انواع گوشت نیز تقریبا دو برابر شده است.

اما مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده که تورم برای گروه‌های جمعیتی از جمله مستاجران و صاحبخانه‌ها، خانواده‌های دارای سرپرست زن، جوانان و میانسالان به‌ طور جداگانه محاسبه و منتشر شود.

همچنین پیشتر یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال «دستکاری» نرخ تورم از سوی دولت، خواستار اعلام این نرخ از سوی «دستگاه‌های مستقل» شده است.

۱۵:۱۸ ۷.۳.۱۴۰۲

معاون حقوقی قوه قضاییه: لایحه حجاب بر اساس «توافق سران سه قوه» تهیه شد

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در پاسخ به انتقادهای حامیان حکومت از محتوای لایحه «حجاب و عفاف» که در قوه قضاییه تدوین شده، اعلام کرد این لایحه بر مبنای «توافق میان روسای قوا» تهیه شد و دولت، قبل از ارسال آن به مجلس «برخی اصلاحات» اعمال کرده است.

بهزاد پورسید امروز ۷ خرداد در یک نشست خبری گفت «منتقدان» لایحه باید متن آن را با دقت بیشتری می‌خواندند. او رویکرد کلی لایحه را «تفکیک تخلف از جرم» عنوان کرد و تأکید کرد دربارهٔ «کشف حجاب مرحله به مرحله عمل کردیم.»

او در پاسخ به انتقاد حامیان حجاب اجباری که می‌گویند بر اساس این لایحه افراد «بی‌حجاب» با پرداخت جریمه از این محدودیت رها می‌شوند، گفت: «موضوع فقط جریمه نقدی صرف نیست و در صورت تکرار، مبنای مجازات جریمه نقدی نیست.»

این مقام قوه قضاییه با انتقاد از «قصورهایی» در برنامه‌های فرهنگی اجتماعی مربوط به حجاب اجباری در ایران گفت که بر اساس توافق بین سران سه قوه، قرار است ابتدا «جریمه» در نظر گرفته شود و «بعد سراغ جرم‌انگاری و مجازات برویم.»

بهزاد پورسید تهدید سایر مقام‌های حکومتی دربارهٔ «کشف حجاب» چهره‌های مشهور را تکرار کرد و گفت این لایحه دربارهٔ آنها به ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی ارجاع داده و «دست قاضی باز گذاشته شده» تا محرومیت‌های اجتماعی برای این چهره‌ها مشخص کند.

۱۵:۱۶ ۷.۳.۱۴۰۲

نماینده مجلس: شرکت صوری تحویل‌دهنده خودروهای شاسی‌بلند به نمایندگان، به نام یک زن کشاورز ثبت شده بود

احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در اظهارنظر جدیدی درباره موضوع اعطای خودروهای شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس گفت که «امضای رئیس منابع انسانی معاون اجرایی وقت مجلس پای نامه خانمی دیده‌ می‌شود که شرکت صوری و جعلی به نام او تشکیل شده است.»

به گفته آقای علیرضابیگی در روز شنبه، ششم خرداد «این خانم در کوهدشت در حال زراعت است» و «روح او و خواهرش که شرکت به نام آن‌ها ثبت شده از این موضوع خبر ندارد.»

بنابر اعلام نماینده تبریز «برخی نمایندگان مجلس که اقدام به دریافت خودروهای شاسی‌بلند کرده‌اند با نام‌هایی چون دفترداران، رانندگان، عروس و دامادشان این خودروها را دریافت کرده‌اند.»

پس از افشای «رشوه وزیر سابق صمت به نمایندگان مجلس برای لغو استیضاح او» بازرس ویژه رئیس‌جمهور اسلامی ایران اواسط اردیبهشت تأیید کرد که بیش از ۱۰۰ خودرو «به قیمت کارخانه و بدون قرعه‌کشی» به تعدادی از نمایندگان تحویل شده است.

حسن درویشیان‌ مدعی شده بود که تفاهمنامه تحویل خودروهای شاسی‌بلند در تابستان ۱۴۰۰ و قبل از تشکیل کابینه دولت ابراهیم رئیسی امضا شده است.

۱۳:۳۵ ۷.۳.۱۴۰۲

۱۲:۱۱ ۷.۳.۱۴۰۲

دولت هنوز لایحه حجاب را به مجلس نفرستاده است

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان گفت لایحه موسوم به عفاف و حجاب که از سوی قوه قضائیه تنظیم شده و به دولت رفته، هنوز برای بررسی به مجلس ارسال نشده است. به گفته آقای قالیباف، دولت در صدد اصلاح این لایحه است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که هفته گذشته انتشار متن این لایحه واکنش‌های گسترده‌ای را بر انگیخت.

تندروهای حامی حکومت این لایحه را که مجازات‌هایی را برای رعایت نکردن قانون حجاب اجباری در نظر گرفته، ناکافی دانسته و به‌شدت از آن انتقاد کردند.

مخالفان حجاب اجباری نیز که منتقد این لایحه هستند آن را آپارتاید جنسیتی خوانده و می‌گویند جریمه نقدی برای بی‌حجابی می‌تواند به فاصله طبقاتیِ بیشتر در جامعه دامن بزند.

۱۱:۴۹ ۷.۳.۱۴۰۲

مژگان کشاورز، کنشگر حقوق زنان: مأموران در زندان برای گرفتن عکس، مجبورم کردند کاملا لخت شوم

مژگان کشاورز، کنشگر حقوق زنان، اعلام کرده است که مأموران حکومتی در زندان در دوران بازداشت او را مجبور کرده‌اند برای گرفتن عکس، کاملا برهنه شود و با «پای باز» جلوی آن‌ها «بشین و پاشو» کند.

حساب کاربری «Me_too_movement_iran» در یک رشته توئیت روایت خانم کشاورز از دوران بازداشتش در سال ۱۳۹۸ را منتشر کرده است.

این کنشگر حقوق زنان گفته است که پس از بازداشت و انتقال به زندان قرچک، مأموران زندان در «اتاق دوربین» به او گفته‌اند برای گرفتن عکس از تمام بدنش باید لخت شود.

او گفته وقتی علت این کار را جویا شده است، مأموران پاسخ داده‌اند: «به خاطر اینکه اگر از اینجا خارج شدی نگی من را شکنجه کردند.»

خانم کشاورز در ادامه گفته است: «خجالت می‌کشیدم، دستانم را در جلوی اندام ….ام می گذاشتم و مأمور خانم فریاد می‌زد رو به من بایست و دستات را بردار.»

این کنشگر حقوق زنان در ادامه گفته است که مأموران برای اطمینان از این که « موبایل کوچک در واژن» پنهان نکرده باشد مجبورش کرده‌اند که با «پای باز»، «بشین پاشو» کند.

مژگان کشاورز، از معترضان به حجاب اجباری، پس از پخش کردن گل میان زنان در مترو در روز جهانی زن در سال ۱۳۹۷ در حالی که حجاب اجباری نداشت، بازداشت و حکم ۱۲ سال و ۷ ماه دریافت کرد.

شماری از زندانیان سیاسی و مدنی بارها درباره رفتارهای غیرانسانی و غیرقانونی با زندانیان به‌ویژه زندان قرچک هشدار داده‌اند.

۱۱:۱۵ ۷.۳.۱۴۰۲

حقوق بازنشستگی پدر مجید کاظمی قطع و خواهرش از کار اخراج شده است

محمد هاشمی، پسرخاله مجید کاظمی، از متهمان پرونده «خانه اصفهان» که اعدام شد، در توئیتی اعلام کرده است که پس از اعدام آقای کاظمی، حقوق بازنشستگی پدرش قطع و خواهرش از کار اخراج شده و پس از گذشت یک هفته از اجرای حکم، برادران او که بازداشت شده بودند، هنوز آزاد نشده‌اند.

صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی در ارتباط با کشته شدن دو عضو «بسیج» و یک سرهنگ یگان ویژه در اعتراضات شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در محله «خانه اصفهان» بازداشت و به اتهام «محاربه» و پس از گرفتن اعترافات اجباری بامداد ۲۹ اردیبهشت اعدام شدند.

بر اساس گزارش‌ها پس از اعدام این سه نفر، فشارهای حکومتی بر خانواده‌های آن‌ها افزایش یافته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG