لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۲۱:۰۲ ۹.۳.۱۴۰۲

۱۹:۳۶ ۹.۳.۱۴۰۲

موج واکنش‌ها به توئیت مستندساز حکومتی درباره قاعدگی زنان

در حالی که با داغ شدن هشتگ «از پریود بگو» در توئیتر فارسی، زنان کاربر در این شبکه اجتماعی از خاطرات و محدودیت‌ها در ایران در این زمینه می‌گویند، توئیت یک مستندساز نزدیک به حکومت در این حوزه خبرساز شد.

حسین شمقدری با انتشار عکسی از غرفه «تبلیغ نوار بهداشتی» یک برند در مرکز خرید بام‌لند که همین هشتگ را روی دیوار نشان می‌داد و عده‌ای تجربه‌های خود را زیر آن نوشته بودند، به طعنه نوشت: «تبریک به مسئولین فرهنگیمون.»

این توئیت با واکنش‌های گسترده روزنامه‌نگاران، چهره‌های فرهنگی و دیگر کاربران مواجه شده است؛ آنها از دیدگاه شمقدری در این زمینه انتقاد کرده‌ و او را به زمینه‌سازی برای برخورد قضایی با آگاه‌سازی درباره قاعدگی زنان دانسته‌اند.

برخی کاربران توئیتر فارسی هم از «برخورد دوگانه» شمقدری که سازنده مستندی با نام «انقلاب جنسی» بود، انتقاد کرده‌اند.

حسین شمقدری در پاسخ به نظر یکی از کاربران که پرسیده این غرفه چه اشکالی دارد، نوشته است: «از پریود محارمتون هم در جمع صحبت میکنین؟!!» برای همین جمله هم بیش از دویست نظر ثبت شده که اغلب به او اعتراض کرده‌اند.

بعد از توئیت حسین شمقدری، هشتگ «از پریود بگو» دوباره در توئیتر فارسی مورد توجه قرار گرفت.

حسین شمقدری به تازگی مستندی درباره محاکمه حمید نوری، از متهمان اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷، در سوئد ساخته که با نام «بی‌وتن‌ها» عرضه شد. او پسر جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت ارشاد دو دولت دوم محمود احمدی‌نژاد است.

۱۹:۲۹ ۹.۳.۱۴۰۲

انتشار فهرستی از مادران باردار «زیر ۱۸ سال» در کرمان

یک کاربر توئیتر با انتشار فهرستی که مربوط به «مادران باردار مرکز بهداشت سرآسیاب کرمان» عنوان کرده، بارداری چندین دختر کمتر از ۱۸ سال را به نمایش گذاشته است.

در این فهرست، سن یکی از مادران «۱۱ سال و ۱۰ ماه و ۷ روز» ذکر شده است. سن ۱۷ زن باردار ثبت شده در این فهرست، زیر ۱۸ سال است.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با تبلیغ «فرزندآوری» بر اساس دیدگاه‌های علی خامنه‌ای، از تبلیغ کودک همسری و ازدواج افراد کمتر از ۱۸ سال ابایی نداشته است.

اسفند سال گذشته برنامه‌ای از شبکه ۳ تلویزیون حکومتی ایران پخش شد که نشان می‌داد دو روحانی در جشن تکليف دختران ۹ ساله با مضمون «ازدواج» و «شوهر» شعر می‌خواندند؛ این ویدئو با واکنش‌های زيادی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

۱۸:۲۸ ۹.۳.۱۴۰۲

۱۸:۲۷ ۹.۳.۱۴۰۲

۱۸:۲۴ ۹.۳.۱۴۰۲

نخستین جلسه محاکمه نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که به‌دنبال انتشار گزارشی از جان باختن مهسا امینی بازداشت شده بود، سه‌شنبه، ۹ خرداد، به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد.

آن‌طور که محمدحسین آجرلو، همسر خانم حامدی در توئیتر نوشته، حتی خانواده‌ این روزنامه‌نگار هم اجازه حضور در این دادگاه را نیافتند.

به نوشته آجرلو، دادگاه «کمتر از ۲ ساعت» طول کشید و نیلوفر حامدی «تمام اتهامات وارده» را رد و تأکید کرد به عنوان «خبرنگار به وظایف خود در چارچوب قانون» عمل کرده است، اما در این جلسه وکلای او فرصت دفاع نیافتند.

۱۷:۳۳ ۹.۳.۱۴۰۲

انتقاد از «تقلیل» درگیری مرزی میان ایران و حکومت طالبان

امیر جعفری، بازیگر سینما و تئاتر در واکنش به موضع‌گیری مقام‌های جمهوری اسلامی درباره درگیری میان ایران و نیروهای حکومت طالبان، در یک استوری اینستاگرامی نوشته: «برای شما تصویب لایحه حجاب دغدغه مهمی است و درگیری مرزی با گروه طالبان با آن همه عقاید عجیب و تند دعوای خانوادگی قابل حل؟»

او اضافه کرده: «چقدر مضحک است تبلیغات برای جوانی جمعیت و افزایش فرزندآوری زمانی که جوانان و نوجوانان در قامت سرباز وظیفه جانِ‌شان فدا می‌شود.»

این استوری واکنشی است به اظهارات اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت مجلس که درگیری مرزی نیروهای حکومت طالبان و ایران را به «دعوای خانوادگی» تقلیل داده بود.

احمد وحیدی وزیر کشور ایران هم این درگیری را که موجب کشته‌شدن دو سرباز ایرانی شد، «مختصر» توصیف کرده بود.

۱۶:۰۶ ۹.۳.۱۴۰۲

ابلاغ واحد درسی «مکتب سلیمانی» به دانشگاه‌های ایران

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس می‌گوید «درس دو واحدی اختیاری مکتب سلیمانی» تبیین، تصویب و به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

یحیی رحیم صفوی سه‌شنبه، ۹ خرداد، گفت که تدریس این واحد درسی روز ۳۰ بهمن‌ماه سال گذشته در شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم به تصویب رسیده و اکنون به تمام روسای دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی سراسر کشور ابلاغ شده است.

به گفته صفوی، «هدف از ایجاد این درس، ساختن نسل جوان و انتقال مکتب سلیمانی به نسل حال و آینده» و «آشنایی با جبهه مقاومت» است.

سال گذشته خبرهایی در زمینه اقدام برای راه‌اندازی واحد درسی «مکتب سلیمانی» منتشر شده بود. رئیس سازمان بسیج اساتید، روز ۱۲ دی‌ماه، اظهار امیدواری کرده بود که «آموزه‌های مکتب سلیمانی به عنوان واحد درسی و برنامه‌های آموزشی و تربیتی در مدارس و دانشگاه ها پیاده» شود.

۱۵:۵۴ ۹.۳.۱۴۰۲

پنج سال زندان برای یک معلم بازنشسته

زینب همرنگ، معلم بازنشسته ۵۰ ساله و فعال صنفی معلمان، به اتهام «اجتماع و تبانی» به پنج سال زندان محکوم شده است.

به گزارش کانال صنفی معلمان ایران، خانم همرنگ که مهر ماه گذشته بعد از دو سال تحمل زندان آزاد شده بود، ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ دوباره بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، زینب همرنگ و «دو هم پرونده‌ای او» که به نام آنها اشاره‌ای نشده، از داشتن وکیل انتخابی محروم بوده‌اند.

اتهامات این معلم بازنشسته، «اجتماع و تبانی به‌قصد برهم زدن امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

۱۵:۲۱ ۹.۳.۱۴۰۲

ویدئویی از مراسم اهدای مدال مسابقات پرس سینه بزرگسالان قهرمانی جهان در آفریقای جنوبی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد نماینده اوکراین در این مسابقات از دست دادن با امیررضا مس‌فروش از ایران خودداری می‌کند.

پارلمان اوکراین روز دوشنبه هشتم خرداد اعلام کرد بستۀ تحریمی ۵۰ ساله‌ای را علیه ایران در واکنش به تأمین تسلیحاتی مسکو از سوی تهران، به اتفاق آرا به تصویب رسانده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG