لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

نیلوفر حامدی در اولین جلسه دادگاه همه اتهامات را «رد کرد»


نیلوفر حامدی
نیلوفر حامدی

نخستین جلسه محاکمه نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که به‌دنبال انتشار گزارشی از جان باختن مهسا امینی بازداشت شده بود، سه‌شنبه، ۹ خرداد، به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد.

آن‌طور که محمدحسین آجرلو، همسر خانم حامدی در توئیتر نوشته، حتی خانواده‌ این روزنامه‌نگار هم اجازه حضور در این دادگاه را نیافتند.

به نوشته آجرلو، دادگاه «کمتر از ۲ ساعت» طول کشید و نیلوفر حامدی «تمام اتهامات وارده» را رد و تأکید کرد به عنوان «خبرنگار به وظایف خود در چارچوب قانون» عمل کرده است، اما در این جلسه وکلای او فرصت دفاع نیافتند.

او همچنین خبر داد که مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه از دادگاه «تصویربرداری» کرد و ادامه رسیدگی به جلسات بعدی موکول شد که تاریخ آنها «مشخص نیست.»

بر اساس گزارش‌ها، همزمان با برگزاری این دادگاه، شماری از روزنامه‌نگاران نیز مقابل دادگاه انقلاب در خیابان معلم تهران تجمع کرده بودند.

سامان موحدی‌راد، خبرنگار روزنامه شرق در توئیتی نوشت که او و سایرین، ظهر امروز «لحظه کوتاهی» نیلوفر حامدی را از «پشت شیشه‌های ماشین» دیده‌اند.

یک روز پیش نیز نخستین جلسه محاکمه الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» که هشت ماه پیش در پی انتشار گزارشی از خاک‌سپاری مهسا امینی بازداشت شده بود، به شکل مشابه و به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد.

شهاب میرلوحی، وکیل این روزنامه‌نگار، بدون اشاره به جزئیات، به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «جلسه امروز، از جهت دفاعیات موکل، به شکل مثبتی پیش رفت.»

اتهامات این دو خبرنگار که درباره مرگ و خاکسپاری مهسا امینی گزارش‌هایی تهیه کردند، «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» اعلام شده است.

در روزهای اخیر بسیاری از فعالان رسانه‌ای و مدنی خواستار برگزاری علنی دادگاه این دو روزنامه‌نگار شدند، اما در نهایت محاکمه آنها به شکل غیرعلنی برگزار شد.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ع.م/ب.ب
XS
SM
MD
LG