لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۲:۱۳ ۱۲.۳.۱۴۰۲

بازداشت یک دانشجوی معترض به اعدام متهمان پرونده «خانه‌اصفهان»

شوراهای صنفی دانشجویان ایران از بازداشت محمدنوید بادامی، دانشجوی دانشگاه «شهید بهشتی» تهران توسط نیروهای امنیتی و انتقال به مکانی نامعلومی خبر می‌دهد.

بر اساس این گزارش، بازداشت آقای بادامی در پی تجمع شماری از دانشجویان در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت، در اعتراض به اجرای حکم اعدام سه متهم پرونده «خانه‌اصفهان» صورت گرفته است.

پس از برگزاری این تجمعات، جمعی از دانشجویان به صورت تلفنی احضار شده بودند.

۱۱:۱۳ ۱۲.۳.۱۴۰۲

«فشار خون و مشکل قلبی» عباس واحدیان شاهرودی در زندان

هنگامه واحدیان، دختر عباس واحدیان شاهرودی، معلم و از امضا کنندگان بیانیه ۱۴ فعال سیاسی و مدنی برای استعفای رهبر جمهوری اسلامی، از فشار خون و مشکل قلبی پدرش در زندان خبر داده است.

او در توئیتی نوشته: «قبل از دستگیری پدرم سابقه مشکل قلبی و فشار خون نداشت و اگر اتفاقی برای پدرم در زندان مشهد بیفتد مسئولش رئیس زندان وکیل‌آباد، حفاظت زندان و حفاظت اطلاعات می‌باشد و باید برای این کوتاهی و قصور جواب بدهند.»

عباس واحدیان شاهرودی از جمله ۱۴ فعال مدنی و سیاسی داخل ایران است که ۲۲ خرداد سال ۹۸ با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری حکومت ایران و تغییر بنیادین قانون اساسی شدند. اکثر نویسندگان این نامه‌ها زندانی شده و احکام سنگین قضایی دریافت کرده‌اند.

۱۱:۰۶ ۱۲.۳.۱۴۰۲

احضار و بازداشت ۱۶ نفر در بوشهر به‌دلیل فعالیت در حوزه مدلینگ

رئیس پلیس فتای استان بوشهر از بازداشت و احضار ۱۶ شهروند فعال در حوزه مدلینگ و طراحی لباس، به اتهام انتشار «محتوای مجرمانه و ترویج بی حجابی» در فضای مجازی خبر داد.

مهدی قاسمی به ایرنا گفته این ۱۶ نفر، «اعضای یک باند تولیدکننده محتواهای تصویری اینترنتی مبتذل بوده که اقدام به ترویج بی حجابی» می‌کردند.

به گفته او، «مدیر این باند را یک خانم اهل یکی از شهرستانهای استان بوشهر معرفی کرد که با سه سالن مد و زیبایی در این استان همکاری داشت. این خانم در قالب مدلینگ و با الگوگیری از سایت‌ها و مجلات خارجی با تشکیل یک باند ۱۵ نفره دارای تخصص متفاوت اعم از فیلمبردار، عکاس، تدوین گر، طراح لباس و مزون محتواهای تصویری حاوی مضامین غیراخلاقی مجرمانه تولید و به شکل گسترده از طریق چندین صفحه در شبکه اینستاگرام، اقدام به انتشار می‌کرد.»

به گفته رئیس پلیس فتای استان بوشهر، پس از احضار یا بازداشت این افراد، «محتواهای مجرمانه از صفحات اینترنتی در اختیار آنان حذف شد.»

در این گزارش به هویت این شهروندان و محل نگهداری بازداشت شدگان اشاره‌ای نشده است.

۱۰:۲۳ ۱۲.۳.۱۴۰۲

روایت یک روزنامه‌نگار از انتقال خواهران روزنامه‌نگار توحیدی به زندان اوین

علیرضا خوشبخت، روزنامه‌نگار، در توئیتی چگونگی انتقال زهرا و هدی توحیدی، دو خواهر روزنامه‌نگار به زندان اوین را شرح داده است.

خواهران توحیدی که پیش از این مشمول «عفو» گروهی توسط علی خامنه‌ای قرار گرفته بودند، بدون هیچ فرصتی برای برداشتن وسائل شخصی خود، به طور ناگهانی به زندان فرستاده شده‌اند.

به نوشته این روزنامه‌نگار، دادستان به زهرا توحیدی گفته با عفو آنها مخالفت شده است.

پیش از این نیز گزارش‌هایی از احضار و بازداشت دوباره افرادی که پس از عفو رهبر جمهوری اسلامی از زندان‌ها آزاد شدند، منتشر شده بود.

۱۰:۱۸ ۱۲.۳.۱۴۰۲

در پی انتخاب جمهوری اسلامی به عنوان یکی از کشورهای نواب رئیس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، موجی از انتقادها نسبت به این انتخاب، از سوی برخی کشورها و فعالان سیاسی و حقوق بشر به راه افتاد.

نماینده آمریکا به این انتخاب اعتراض کرد و پیشینه تهران در سرپیچی از تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل، نقض حقوق بشر و صدور تسلیحات و خشونت را یادآور شد.

او گفت: «ایران نمی‌تواند به عنوان یک واسطه صادق در نقش خود به عنوان نایب رئیس مجمع عمومی عمل کند، زیرا بارها و بارها نشان داده که به دنبال تقویت صلح و امنیت جهانی نیست، بلکه علیه آن فعالیت می‌کند.»

۱۰:۱۶ ۱۲.۳.۱۴۰۲

هه‌نگاو: چهار متهم مرتبط با مواد مخدر صبح پنج‌شنبه اعدام شدند

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از اجرای احکام اعدام چهار زندانی دیگر «بابت جرایم مرتبط با مواد مخدر» در زندان‌های اصفهان و کاشان خبر داد.

بر اساس این گزارش، این چهار نفر، سحرگاه روز پنج‌شنبه، ۱۱ خرداد اعدام شده‌اند.

هه‌نگاو سن زندانیانی که در کاشان اعدام شدند را ۲۷ و ۳۳ سال و و یکی از زندانیان زندان دستگرد اصفهان را ۲۷ سال اعلام کرده است.

جمهوری اسلامی در کنار معترضان، بر شمار اعدام متهمان مواد مخدر نیز افزوده است؛ اقدامی که با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.

۱۰:۰۲ ۱۲.۳.۱۴۰۲

حضور عرفان رامیزی در برنامه مشهور تلویزیون زد.دی.اف آلمان

عرفان رامیزی، معترض جوانی که پس از آسیب‌دیدن یک چشم خود بر اثر اصابت گلوله مأموران امنیتی در جریان اعتراضات، به آلمان رفته، در یک برنامه تلویزیونی مشهور در این کشور، از کشورهای خارجی خواست «سپاه پاسداران رو در لیست ترور قرار بدن و همچنین از یک طرف سفرای خودشون رو از ایران بیارن بیرون و از طرف دیگه سفرای جمهوری اسلامی رو از کشورهاشون بیرون کنند.»

او در برنامه مارکوس لانس در شبکه زد.دی.اف این اقدامات را حمایت از «انقلاب» مردم ایران عنوان کرد.

۰۹:۴۳ ۱۲.۳.۱۴۰۲

خانواده و وکیل زهرا جلیلیان «خودکشی» او را تکذیب کردند

خانواده و وکیل زهرا جلیلیان، دانشجوی دکترای رشته برق دانشگاه تهران، در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد، گزارش‌های رسمی مبنی بر «خودکشی» او را تکذیب کردند.

به گفته آنها اعلام خودکشی او در تاریخ ۱۲ آذر ۱۴۰۱ صحت ندارد و با توجه به تأیید «ضربه‌های محکم به کبد و کلیه و پارگی طحال» توسط پزشکی قانونی، خودکشی با پریدن از ارتفاع ۳ متری نمی‌تواند درست باشد.

محمد جلیلیان، وکیل خانواده این دانشجو، به روزنامه اعتماد گفته: «از آنجایی که محل وقوع قتل در دانشکده فنی دانشگاه تهران بوده و این محل به دوربین‌های مداربسته مجهز است، تنها گزارشی که توسط دوربین‌های مدار بسته به قوه قضاییه ارسال شده مربوط به درب ورودی است که مرحومه به صورت عمودی و با پای خود بانشاط و انرژی وارد و جسد او به‌صورت افقی توسط نیروهایی خارج می‌شود.»

او اضافه کرده: «با مراجعات پی در پی حضوری خانواده مظلوم مرحومه به منظور استطلاع از فرآیند متاسفانه دست رد به سینه آنها زده شده، به گونه‌ای که با تشکیل کمیته حقیت‌یاب خود خوانده دانشگاه، تاکنون دعوتی از وکیل و اولیای دم به منظور بیان مواضع خود نشده است.»

پیش از این نیز شماری از خانواده‌های دادخواه از اینکه تصاویر ضبط‌شده دوربین‌ها تنها به نفع حکومت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، انتقاد کرده بودند.

۰۹:۱۶ ۱۲.۳.۱۴۰۲

انتقاد از «ستایش سانسور» توسط محمد قوچانی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب

سخنان محمد قوچانی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در مراسم بزرگداشت بازگشت مجلات همشهری، در عادی‌سازی سانسور در جمهوری اسلامی، با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

آقای قوچانی در اظهارات خود گفته: «همه جا سانسور هست. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها زبل‌تر از ما سانسور می‌کنند. همین بی‌بی‌سی چون از اردوغان خوشش نمی‌آید یک خبر از او پخش نکرد.»

او تنها ایراد سانسور در جمهوری اسلامی را «بدسلیقگی» عنوان کرده است.

سخنان این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب با واکنش‌های تندی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده و از قوچانی به دلیل «ستایش سانسور» انتقاد شده است.

۰۹:۰۹ ۱۲.۳.۱۴۰۲

انتقادها از کاریکاتور توهین‌آموز به اعتراضات «زن زندگی آزادی»

انتشار کاریکاتوری توهین‌آمیز به اعتراضات «زن زندگی آزادی» در صفحه یک کاربر وابسته به حکومت، واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

اعظم جنگروی، فعال زنان و مخالف حجاب اجباری با اشاره به این کاریکاتور نوشته، قاضی منصوری پس از بازداشت وی، به او گفته بود که به این دلیل حجاب از سر برداشته که «دنبال مرد واسه کارت» بودی.

شماری از کاربران زیر توئیت کاربر وابسته به حکومت نوشته‌اند که از نظر آنها او به جای «زن زندگی آزادی بدون روتوش» باید می‌نوشت «مردان در اسلام بدون روتوش» و «زن زندگی در اسلام بدون روتوش».

در جمهور ی اسلامی همواره حرکات آزادی‌خواهانه زنان به ویژه در حوزه پوشش، از نظر جنسی مورد قضاوت قرار می‌گیرد و محکوم می‌شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG