لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۳:۵۲ ۱۵.۳.۱۴۰۲

برگزاری نخستین جشنواره نوآوری کیان توسط مهندسان تسلا

مادر کیان پیرفلک از برگزاری «نخستین جشنواره نوآوری کیان در سطح دنیا توسط گروهی مستقل از مهندسان تسلا در سانفرانسیسکو» خبر داد.

ماه‌منیر مولایی‌راد ضمن اعلام این خبر در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «کیان جانم وقتی جواب سئوال دو نفر از خوشبخت‌ترین آدمای دنیا رو دادی (من_ایلان ماسک) هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم شرکت ایلان ماسک برای تو جشنواره برگزار کنه.»

کیان پیرفلک، ۹ ساله، شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در اعتراضات ایذه هم‌زمان با اعتراضات سراسری پس از آن که خودروی حامل او و خانواده‌اش هدف «رگبار» نیروهای حکومتی قرار گرفت، جان باخت.

او به روباتیک بسیار علاقمند بود و آرزو داشت در این رشته، مهندس شود.

۱۳:۴۴ ۱۵.۳.۱۴۰۲

مادر نیکا شاکرمی از نابینا شدن یکی از اقوام خود در پی شلیک گلوله در مراسم چهلم فرزندش خبر داد

مادر نیکا شاکرمی با انتشار یک پست در حساب کاربری خود در اینستاگرام گفت که یکی از اقوام او به نام «ایمان» که در مراسم چهلم فرزندش شرکت کرده بود، بر اثر شلیک نیروهای حکومتی نابینا شده است.

نسرین شاکرمی که به دیدار «ایمان» رفته بود در این پست توضیح داد: «چشم چپ ایمان کاملا نابینا شده و بعد از انجام چند عمل جراحی فقط به‌خاطر حفظ ظاهر و زیبایی تخلیه نشده و چشم راست به‌علت اصابت ساچمه به سر دچار فلج عصب ششم جمجمه شده و ثابت و بدون حرکت می‌ماند که بعد از گذشت ماه‌ها تحمل درد حال اندکی می‌تواند چشمش را حرکت دهد اما با دید بسیار کم و دوبینی.»

او ضمن انتشار عکس سی تی اسکن از سر «ایمان» گفته است که دو ساچمه یکی در چشم چپ و یکی در جمجمه او باقی مانده و در صورت جابجایی ممکن است منجر به «اتفاق ناگواری» شود.

در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، بیش از ۵۰۰ معترض کشته بیشتر با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته و ده‌ها معترض دیگر مجروح شدند و شمار زیادی از آن‌ها دست کم یکی از دو چشم خود را از دست دادند.

نیکا شاکرمی، ۱۷ ساله، از جمله معترضان در تهران بود که در روزهای آغازین اعتراضات در تهران بازداشت شد و پس از چند روز پیکر او با فشار حکومت بر خانواده در قبرستانی در خرم‌آباد لرستان به خاک سپرده شد.

۱۳:۱۶ ۱۵.۳.۱۴۰۲

همسر و وکیل ویدا ربانی نسبت به سلامتی این روزنامه‌نگار زندانی ابراز نگرانی کردند

همسر و وکیل ویدا ربانی با ابراز نگرانی جدی در مورد وضعیت سلامتی این روزنامه‌نگار زندانی، خواهان اعطای مرخصی به او و اعزام هر چه سریعترش به بیمارستان شدند.

علی مجتهدزاده، وکیل خانم ربانی در توییتر نوشت که «حسب اطلاعات موثق با تشدید بیماری خانم ویدا ربانی در خصوص سلامتی ایشان نگرانی جدی وجود دارد.»

حمیدرضا امیری، همسر این روزنامه‌نگار زندانی هم با بازنشر مطلب آقای مجتهدزاده نوشت: «پزشک‌ها پس از بررسی ام‌آر‌آی، تشخیص‌های مختلفی در مورد بیماری همسرم داشته‌اند. هرگونه تاخیر در انجام معاینات و آزمایش‌های لازم می‌تواند حیات بیمار را به خطر اندازد و موجب نابینایی دائم گردد.»

ویدا ربانی از آغاز اعتراض‌ها بازداشت شد و چندی پیش با انتشار نامه‌ای سرگشاده از زندان اوین، از توزیع بی‌رویه قرص‌های آرام‌بخش اعصاب در زندان‌ها بین زندانیان اعتراضات اخیر پرده برداشت.

۱۲:۳۵ ۱۵.۳.۱۴۰۲

دفن پیکر دو شهروند بهائی دیگر در گورستان خاوران

«کانون مدافعان حقوق بشر» روز دوشنبه ۱۵ خرداد از دفن پیکر دو شهروند بهائی دیگر در روزهای گذشته در گورستان خاوران خبر داده است.

این کانون، هویت این شهروندان را «طوبی اشراقی» و «مهوش محمودی» اعلام کرده و آورده است که «پیکر آن‌ها پس از چند روز نگهداری در سردخانه توسط مأموران در محل گورستان خاوران به خاک سپرده شده است.»

مهرداد مهرجو، از کاربران توئیتر که اخبار مربوط به بهائیان را منتشر می‌کند، روز شنبه در توئیتی گفته بود که خانم‌ها اشراقی و محمودی روز نهم خرداد خاکسپاری شده‌اند.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر «از ابتدای سال ۱۴۰۲، یک مأمور اطلاعات به‌ نام مسعود مؤمنی، برای ترخیص پیکر متوفیان از سردخانه و دفن بهائیان درگذشته در زمین‌هایی که متعلق به جامعه‌ بهائی است، ضمن درخواست سی میلیون تومان، بازماندگان آن‌ها را تهدید کرده است که در صورت عدم پرداخت این مبلغ، پیکر درگذشتگان را در گورستان خاوران دفن خواهد کرد.»

بر اساس این گزارش عدم پرداخت مبلغ درخواست‌شده توسط بهائیان موجب شده است تا پیکرهای بهائیان فوت‌شده بدون اطلاع خانواده آن‌ها‌ و انجام مراسم مذهبی، در گورستان خاوران دفن شود.

۱۱:۲۹ ۱۵.۳.۱۴۰۲

کشته شدن یک کولبر بر اثر شلیک ماموران مرزی در بانه 

گزارش‌ها از مناطق کردنشین ایران حاکی است که صبح روز دوشنبه یک کولبر ۲۰ ساله بر اثر جراحات ناشی از شلیک نیروهای هنگ مرزی در اطراف بانه پس از انتقال به بیمارستان کشته شده است.

وب‌سایت هه‌نگاو که اخبار حقوق‌بشری مناطق کردنشین را منتشر می‌کند با اعلام این خبر نام کولبر کشته شده را هوشیار حسن‌زاده معرفی کرده است.

به‌رغم تکذیب‌های برخی مقام‌های جمهوری اسلامی، تیراندازی به سمت کولبران در سال‌های گذشته در مناطق مرزی غرب ایران ادامه داشته است.

کولبران کارگرانی هستند که برای کسب درآمدی اندک به حمل کالاهای سنگین بر دوش خود با عبور از رودخانه، کوهستان‌های پربرف، مرتفع و سخت‌گذر میان ایران و عراق می‌پردازند.

۱۱:۲۶ ۱۵.۳.۱۴۰۲

از رقص و پایکوبی تا شعارهای اعتراضی شهروندان در سالمرگ بنیانگذار جمهوری اسلامی

همزمان با سالمرگ روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، ویدئوهای بسیاری از برگزاری تجمع‌های شادی و پایکوبی در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است.

هم‌چنین ویدئوهایی نیز از سردادن شعارهای اعتراضی علیه بنیانگذار و رهبر کنونی جمهوری اسلامی در برخی مناطق تهران انتشار یافته است. در این ویدئوها شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای لعنت بر خمینی» را می‌توان شنید.

۱۰:۴۱ ۱۵.۳.۱۴۰۲

پاسخ تلویحی محمود صادقی به خامنه‌ای: در شیوه حکمرانی خود بازنگری کنید

محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی پس از سخنرانی اخیر رهبر جمهوری اسلامی، بدون خطاب قرار دادن مستقیم او، از خامنه‌ای خواست در شیوه حکمرانی خود، «بازنگری» کند.

او در توئیتی نوشت: «به جای اینکه معترضان را احساساتی، غافل، اراذل و اوباش، پادو و پیاده‌نظام دشمن بنامید، اندکی در شیوه حکمرانی خود، که عامل اصلی نارضایتی مردم است، اندیشه و بازنگری کنید.»

علی خامنه‌ای روز یکشنبه در سخنرانی سالانه خود در مقبره روح‌الله خمینی، بار دیگر به معترضان ایرانی حمله کرد و فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور را نیز «عناصر خائن» و «مزدور» خواند.

او مردم معترض داخل کشور را «پیاده‌نظام آن‌ها در داخل» خواند و افزود که معترضان «ترکیبی از آدم‌های مغرض و بیشتر از آن افراد غافل و برخی اراذل و اوباش بودند».

جمهوری اسلامی در عمر بیش از چهل ساله خود هرگز اعتراضات مردمی و گروه‌های مختلف منتقد یا مخالف خود را به رسمیت نشناخته و با مرتبط عنوان‌کردن آن‌ها به خارج از کشور، این اعتراضات را به‌طور کامل سرکوب کرده است.

علاوه بر سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸ که بر اساس گزارش‌ رویترز حدود ۱۵۰۰ کشته برجای گذاشت، نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات اخیر نیز بیش از ۵۰۰ معترض، ازجمله ده‌ها کودک، را کشتند.

۱۰:۰۴ ۱۵.۳.۱۴۰۲

ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده منع شده است

به گزارش خبرگزاری هرانا، ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸، از تیرماه سال گذشته از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده منع شده است.

این رسانه خبری به نقل از نزدیکان خانم شیرپیشه، دلیل این محدودیت‌ها را «اعتراض به مقامات» عنوان کرده است.

مادر پویا بختیاری به اتهاماتی چون اجتماع و تبانی علیه نظام و همچنین فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی به پنج سال زندان محکوم شده بود. او تابستان سال گذشته بازداشت، و به زندان کچویی کرج منتقل شد، و مدتی بعد هم از زندان کرج به زندان زنجان برده شد. ناهید شیرپیشه از زنان فعال مجموعه مادران دادخواه آبان است و بارها به جمهوری اسلامی اعتراض کرده است.

۰۹:۱۸ ۱۵.۳.۱۴۰۲

معترضان در اکباتان در سالگرد مرگ روح‌الله خمینی شعارهای اعتراضی سردادند

بر اساس ویدئوی منتشرشده، معترضان در شهرک اکباتانِ تهران، شامگاه یک‌شنبه ۱۴ خرداد هم‌زمان با سالگرد مرگ بنیانگذار جمهوری اسلامی شعارهای تندی علیه او و رهبر کنونی این حکومت سردادند.

«مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای لعنت بر خمینی» ازجمله این شعارها بوده است.

شهرک اکباتان واقع در غرب تهران از کانون‌های اصلی و فعال اعتراضات «زن زندگی آزادی» بوده است. شماری از بازداشت‌شدگان در این شهرک با خطر اعدام روبرو هستند.

۲۳:۰۷ ۱۴.۳.۱۴۰۲

برادر و وکلای انتخابی زهرا و هدی توحیدی در اظهاراتی جداگانه ادعاهای قوه قضائیه جمهوری اسلامی در مورد چگونگی «اجرای حکم» و همچنین اتهام‌های انتسابی در پروندۀ قضایی این دو روزنامه‌نگار را رد کردند.

علی توحیدی،‌ برادر این دو روزنامه‌نگار زندانی، روز یکشنبه ۱۴ خرداد در توئیتی نوشت برخلاف ادعای خبرگزاری میزان، انتقال خواهران او به زندان اوین در شرایطی صورت گرفت که نه در جریان «احضار تلفنی» و نه هنگام حضور او در دادسرا، «صحبتی از اجرای حکم نشده بود».

آقای توحیدی تصریح کرده است که پس از حضور او در شعبۀ اجرای احکام در روز نهم خرداد، بدون این‌که توضیحی در مورد مسائل پروندۀ خواهرانش ارائه شود، صرفاً بر «مراجعه حضوری» آن‌ها تأکید شده بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG