لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

سینماگران ایران بار دیگر بیانیه‌‌ای با خواسته «تفنگت را زمین بگذار» منتشر کردند


جمعی از سینماگران ایران در واکنش به سرکوب مرگبار و خونین اعتراضات مردمی جاری در ایران بار دیگر بیانیه‌ای با درخواست «تفنگت را زمین بگذار» خطاب به نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی منتشر کردند.

در این بیانیه ضمن حمایت از اعتراضات مردمی در ایران و درخواست برای عدم سرکوب این اعتراضات آمده است: «دیگر بار به همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب و خشونت علیه مردم شده‌اند یادآوری می‌کنیم این تفنگ‌ها با سرمایه عمومی برای دفاع از مردم در اختیارشان قرار گرفته. اسلحه به سمت مردم و جوانان ایران نگیرید. به آغوش ملت بازگردید.»

سینماگران ایران پیشتر در واکنش به اعتراضاتی که پس از ریزش ساختمان متروپل در آبادان در خردادماه به راه افتاده بود، بیانیه‌ مشابهی با درخواست «تفنگت را زمین بگذار» را امضا کرده بودند که با خشم مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شد.

در چند روزی که از آغاز اعتراضات می‌گذرد، ویدئوها و عکس‌های بی‌شماری از نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف منتشر شده که در خیابان‌ها با اسلحه‌های جنگی به طور مستقیم معترضان را نشانه رفته‌اند.

در بیانیه تازه‌ای که منتشر شده، امضاکنندگان تاکید کرده‌اند: «ما پشت سر جوانانی که پیشرو و پرچمدار این جنبش عظیم تحول‌خواهی هستند، ایستاده‌ایم.»

حدود صد سینماگر این بیانیه را امضا کرده‌اند که منیژه حکمت، زهرا امیرابراهیمی، پگاه آهنگرانی، پرویز کیمیاوی، عبدالرضا کاهانی و مصطفی عزیزی در میان امضاکنندگان آن هستند.

آنان در این بیانیه نوشتند که اعتراضات کنونی «هیچ نوع استبداد، ولایت و دیکتاتوری منقضی را نمی‌پذیرد».

انتشار این بیانیه در شرایطی است که در روزهای اخیر تعدادی از سینماگران، بازیگران و هنرمندان تلویزیون از جمله کتایون ریاحی، شبنم فرشادجو، مسعود کیمیایی، مهران مدیری، شهاب حسینی، هومن سیدی و نوید محمدزاده در پیام‌های جداگانه‌ای از اعتراضات مردمی حمایت کرده‌اند.

اما حمایت اخیر هنرمندان و چهره‌های معروف از اعتراضات، خشم مقام‌های حکومتی را برانگیخته و در حاشیه برگزاری نمازجمعه تهران شعارهایی علیه آنان سرداده شده است.

همچنین احمد وحیدی وزیر کشور چهره‌های حامی اعتراضات را تهدید کرد و گفت این افراد «نمره منفی بزرگی گرفتند و به هر حال موجب تحریک شدند و با آمریکا، کشورهای اروپایی و گروه‌های ضد انقلاب و تروریست همراه شدند.»

پیشتر انتشار اولین بیانیه سینماگران موجب شد نیروهای امنیتی محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، از امضاکنندگان بیانیه‌ را بازداشت کنند و جعفر پناهی، دیگر فیلمساز امضاکننده، نیز برای گذراندن محکومیت پیشین خود راهی زندان شد.

در مردادماه، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد از تهیه فهرستی از سینماگران ایران خبر داد که دولت قصد دارد مانع فعالیت هنری آنان شود.

XS
SM
MD
LG