لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۲

حمله به معترضان در زاهدان «دست‌کم ۴۲ کشته و ۲۰۰ زخمی» برجا گذاشت


عکس از یک ویدئو از اعتراضات روز جمعه زاهدان
عکس از یک ویدئو از اعتراضات روز جمعه زاهدان

یک روز پس از تیراندازی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به معترضان در شهر زاهدان، مرکز سیستان و بلوچستان، سازمان حقوق بشری کمپین فعالین بلوچ با احراز هویت قربانیان، از افزایش آمار کشته‌‌ها و زخمی‌های این تیراندازی خبر داد.

سازمان حقوق بشری کمپین فعالین بلوچ بر اساس اظهارات منابع مردمی و شاهدان عینی اعلام کرد تا بامداد شنبه، ۹ مهر، دست‌کم اسامی ۴۲ کشته تیراندازی روز جمعه در زاهدان را ثبت کرده است.

این سازمان زخمی شدن ۱۹۷ نفر در جریان این تیراندازی را نیز تایید و اضافه کرده که از این میان «۱۶۰ نفر با تیر جنگی و بقیه در اثر اصابت تیر ساچمه‌ای مجروح شده‌اند.»

بر اساس گزارش این سازمان، وضعیت جسمی برخی از زخمی‌ها وخیم است.

همچنین کمپین فعالین بلوچ با انتشار اسامی کشته‌شدگان تاکید کرده که آمار واقعی قربانیان «به مراتب بیشتر از این تعداد» است و این سازمان «همچنان در تلاش است آمار مناطق دیگری را که دسترسی به آنها مقدور نبوده جمع‌آوری کند».

پایگاه محلی حال‌وش ویدئویی از وضعیت شهر زاهدان در اطراف مسجد مکی در بامداد شنبه ۹ مهرماه منتشر کرده که نشان می‌دهد درگیری روز جمعه نیروهای امنیتی با معترضان ویرانی‌هایی برجای گذاشته است.

روز جمعه، در پی انتشار فراخوان برای تجمع در حاشیه برگزاری نماز جمعه در زاهدان در اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ، فعالان و رسانه‌های محلی از زخمی و کشته شدن تعدادی از نمازگزاران مسجد مکی زاهدان خبر دادند.

شاهزاده رضا پهلوی روز جمعه در توئیتی نوشت که کشته شدن معترضان در زاهدان «تنها سرعت سرنگونی‌ این رژیم را شدت خواهد بخشید».

افزایش آمار کشته‌شدگان تیراندازی در حالی است که علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی روز شنبه معترضان در زاهدان را «تروریست‌های اجاره‌ای» توصیف کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان روز جمعه شمار جان‌باختگان را ۱۹ نفر اعلام کرد و خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از یک منبع آگاه از کشته شدن علی موسوی مسئول اطلاعات سپاه سلمان سیستان و بلوچستان خبر داد.

همچنین سپاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق روز شنبه اعلام کرد سه نفر از اعضای سپاه و بسیج در جریان سرکوب اعتراضات زاهدان کشته شده‌اند.

تاکید کمپین فعالین حقوق بشر بر عدم دسترسی به برخی از مناطق برای بروزرسانی آمار قربانیان در حالی است که نت‌بلاکس روز جمعه در توئیتی قطعی اینترنت منطقه‌ای در زاهدان را تایید کرد.

در همین حال، روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز شنبه تمامی مدارس در تمامی مقاطع در نوبت صبح و عصر در زاهدان، نصرت‌آباد و کورین تعطیل خواهد بود.

اعتراضات در زاهدان پس از آن صورت گرفت که عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت راسک در استان سیستان و بلوچستان، با انتشار بیانیه‌ای خبر تجاوز یک فرمانده نیروی انتظامی به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ را تایید کرد.

پیشتر منابع محلی در سیستان و بلوچستان از جمله کمپین فعالین بلوچ اعلام کرده بودند که سرهنگ ابراهیم کوچکزایی، فرمانده نیروی انتظامی چابهار، روز ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱ به بهانه بازجویی از این دختر که اهل شهر دشتیاری از توابع چابهار است، او را به اتاق استراحت خود در محل کارش برده و به او تجاوز کرده است.

XS
SM
MD
LG