لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

کانال مالی ایران و سوئیس «منتفی شد»؛ افت صادرات به دلیل اعتراضات مردمی


جهان در حال تماشای اعتراضات مردم ایران است
جهان در حال تماشای اعتراضات مردم ایران است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس می‌گوید کانال ویژه مالی ایران با سوئیس «منتفی شده» و اعتراضات مردمی اخیر که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد اثر منفی بر حجم تجارت دو کشور داشته است.

شریف نظام مافی روز چهارشنبه، ۱۳ مهرماه، در گفت‌وگو با ایلنا توضیح نداد که اعتراضات مردمی ایران چه میزان بر تجارت دوجانبه دو کشور تاثیر گذاشته است.

با این حال در سکوت مقامات ایران، نگاهی به آمارهای گمرکی ایران نیز تایید می‌کند که همین اتفاق زمان اعتراضات آبان ۹۸ نیز افتاده است؛ این اعتراضات نیز بر صادرات کشور به شدت تاثیر گذاشته بود.

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد آبان ۹۸ صادرات غیرنفتی ایران با افتی ۸۲۵ میلیون دلاری نسبت به مهرماه همان سال به ۲.۶ میلیارد دلار سقوط کرده بود؛ به عبارتی طی یک ماه یک‌چهارم افت کرده بود.

سوئیس هفتم بهمن‌ماه ۱۳۹۸با دریافت مجوز از آمریکا، سازوکار بشردوستانه برای صادرات مواد غذایی و دارو به ایران، موسوم به «کانال ویژه مالی سوئیس« را فعال کرد، اما درست یک ماه بعد از آن، ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی، اف‌ای‌تی‌اف، قرار گرفت، موضوعی که باعث شد بانک‌های جهانی همکاری با ایران را متوقف کنند.

آقای نظام مافی روز چهارشنبه در ادامه با اشاره به این موضوع گفته است که فعلا امکان افزایش تجارت ایران و اروپا وجود ندارد: «اگر تحریم‌ها برداشته شود اما از سوی دیگر مواضع ما در این زمینه اف‌ای‌تی‌اف مشخص نشود، باز هم نمی‌توان به اوج‌گیری روند تجارت با کشورهای اروپایی امیدوار بود چرا که بانک‌داری این کشورها از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کنند.»

گروه اف‌ای‌تی‌اف روز دوم اسفند سال ۹۸ پس از این‌که حکومت ایران از تصویب برخی لوایح مربوط به پولشویی و اصلاحات لازم در نظام مالی خود خودداری کرد، خبر داد که ایران را به فهرست سیاه خود بازگردانده است.

از میان همه کشورها، تنها ایران و کره شمالی در لیست سیاه این نهاد بین‌المللی هستند.

آمارهای اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که واردات ۲۷ عضو این اتحادیه از ایران از بالای ۱۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۷ و قبل از تحریم‌های آمریکا و قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف، به ۹۲۲ میلیون یورو در سال گذشته رسیده است.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران نیز در این مدت از بالای ۱۰.۵ میلیارد یورو به زیر ۴ میلیارد یورو افت کرده است.

سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست، اما یکی از مبادی عمده صادرات و واردات ایران در اروپا است و مانند امارات، نقش صادرات مجدد کالاهای دیگر کشورها به ایران را انجام می‌دهد.

به گفته آقای نظام مافی، سوئیس شاهرگ غلات ایران و شریک اصلی کشور در تامین دارو است و مبادلات بزرگ غلات ایران در سوئیس بسته می‌شود: «بزرگ‌ترین دفاتر شرکت‌های غلات جهان در ژنو است و همین موضوع این امکان را ایجاد کرده است که ایران قرارداد ذرت خریداری شده از برزیل را در ژنو امضا کند.»

با استفاده از ایلنا، مرکز آمار اروپا، گمرک ایران، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG