لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

جو بایدن از ساز و کار مالی سوئیس برای تجارت با ایران حمایت کرد


جو بایدن (نفر سوم از چپ) در کنار رئیس‌جمهوری سوئیس
جو بایدن (نفر سوم از چپ) در کنار رئیس‌جمهوری سوئیس

وزیر خارجه سوئیس می‌گوید جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد حمایت خود را از سرعت‌بخشی به صدور مجوز نقل و انتقالات مالی برای تجارت اقلام انساندوستانه با ایران در چهارچوب سازوکار مالی سوئیس اعلام کرد.

ايگنازيو كاسيس، وزير امور خارجه سوئيس، بعد از دیدار رئیس‌جمهوری این کشور با جو بایدن در نشست ناتو، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت مشکل این‌جاست که ساز و کار مالی انسان‌دوستانه سوئیس برای تجارت با ایران به حد کافی مورد استفاده قرار نگرفت، چون برای انتقالات مالی نیاز به مجوز (آمریکا) است.

او گفت فکر می‌کند آمریکا اکنون در حال شتاب‌بخشی به تصمیمات خود برای کمک به فعالیت کامل کانال مالی سوئیس است.

سوئیس ۱۰ بهمن ۹۸ اعلام کرد که سازوکار بشردوستانه برای صادرات مواد غذایی و دارو به ایران فعال شده است و هفتم بهمن همان سال مجوز نخستین پرداخت برای ارسال دارو به ایران به ارزش دو میلیون و ۵۵۰ هزار دلار از سوی یک شرکت داروسازی این کشور صادر شد.

با این‌حال، آقای كاسيس گفته است تاکنون تنها چند مورد نقل و انتقالات مالی توسط این کانال انجام شده است.

سوئیس از سال ۱۹۷۹ حافظ منافع آمریکا در ایران بوده و در چند مورد نیز نقش واسطه در حل برخی مناقشات ایران و آمریکا را داشته است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که آقای بایدن در دیدار با گای پارملین همتای سوئیسی خود موضوع مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی را نیز مورد بحث قرار داده است.

وزیر خارجه سوئیس می‌گوید آقای پارملین در دیدار با همتای آمریکایی خود درباره مذاکرات هسته‌ای و مقاصد ایالات متحده برای اتخاذ گام‌های رو به جلو گفت‌وگو کرده است.

او گفت وضعیت اکنون «بسیار سخت» است چون ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد و «نباید انتظارات خیلی بالایی داشت».

آقای كاسيس در ادامه می‌گوید روشن است که دولت آمریکا در تلاش برای پیدا کردن راهی است، اما این موضوع به خاطر سال‌های طولانی خصومت میان تهران و واشینگتن آسان نیست.

ششمین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و اعضای برجام همراه با آمریکا از روز شنبه هفته جاری آغاز شده و بنابر گزارش‌ها، هنوز مسائل حل نشده‌ای میان تهران و واشینگتن وجود دارد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG