لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

استادان دانشگاه شریف در اعتراض به «هتک حرمت دانشگاه» تجمع برگزار می‌کنند


اعتراض در شریف
اعتراض در شریف

در واکنش به حمله نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌ها به داخل دانشگاه صنعتی شریف در تهران، شورای این دانشگاه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام خبر داد که استادان شریف دست به تجمعی اعتراضی خواهند زد.

در ادامه سرکوب اعتراضات سراسری در ایران، شامگاه یک‌شنبه، ۱۰ مهر، نیروهای امنیتی همراه با شمار بسیاری از نیروهای موسوم به لباس‌شخصی با محاصره دانشگاه صنعتی شریف تهران و حمله به دانشجویان، ضمن ضرب و شتم و تیراندازی، شمار نامعلومی از دانشجویان را زخمی یا بازداشت کردند و به مکان‌های نامعلوم انتقال دادند.

انجمن اسلامی دانشگاه شریف بامداد روز دوشنبه گزارشی از یورش «خوفناک» نیروهای امنیتی به این دانشگاه را در حساب توئیتری خود منتشر کرد و جزئیات این رویداد را شرح داد.

حال شورای دانشگاه شریف که «اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری در دانشگاه» توصیف شده و اعضای آن را «روسای دانشکده‌‌ها، اعضای هیئت رئیسه و جمعی از سایر مدیران دانشگاه» تشکیل می‌دهند پس از تشکیل جلسه‌ای در این باره حوادث روز یک‌شنبه را «قویا محکوم» کرده است.

این شورا در بیانیه خود که روابط عمومی دانشگاه شریف منتشر کرده است همچنین خبر می‌دهد که قرار است اعضای هیئت علمی این دانشگاه شنبه بعدازظهر، ۱۶ مهرماه، «به نشانه اعتراض به هتک حرمت دانشگاه و وقایع ناگوار یک‌شنبه» در محوطه دانشگاه تجمعی اعتراضی برگزار کنند.

شورا در ادامه «تعرض» نیروهای لباس‌شخصی و امنیتی به «حریم دانشگاه» را محکوم کرده و آزادی «بی قید و شرط» دانشجویان بازداشتی را خواستار شده است.

هنوز هیچ گزارش رسمی از شمار دانشجویان بازداشت‌شده و سرنوشت آن‌ها، شمار زخمی‌ها و نیز هویت رسمی نیروهایی که شامگاه یک‌شنبه، دهم مهر، به دانشگاه شریف حمله کردند، منتشر نشده است.

به گفته انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف در روز دوشنبه، تا این مرحله دست‌کم ۳۰ تا ۴۰ نفر از دانشجویان دانشگاه شریف بازداشت شده‌اند «که از وضعیت اکثر آن‌ها هیچ اطلاعی در دست نیست».

حمله به داخل دانشگاه شریف بازتاب جهانی بسیاری داشت و آمریکا، بریتانیا، فرانسه و کانادا آن را محکوم کردند.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، در این باره گفت که واشینگتن از سرکوب در دانشگاه صنعتی شریف «نگران و وحشت‌زده» شده است.

ده انجمن‌ دانشجویان ایرانی در سراسر کانادا نیز با انتشار بیانیه مشترکی حمله‌های اخیر به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در ایران از سوی ماموران لباس‌شخصی حکومت و به گفته آنها «اوج این حملات» در دانشگاه شریف را شدیدا محکوم کردند.

XS
SM
MD
LG