لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

ابراز نارضایتی دوباره در آمریکا از تصمیم اوپک پلاس؛ منندز عربستان را تهدید کرد


رابرت منندز
رابرت منندز

در ادامه ابراز نارضایتی آمریکا از تصمیم اخیر در اوپک پلاس برای کاهش شدید تولید نفت، باب منندز، رئیس کمیته قدرتمند روابط خارجی سنای آمریکا، ریاض را به حمایت از مسکو متهم و تهدید کرد که هرگونه فروش آتی تسلیحات به عربستان سعودی را مسدود خواهد کرد.

به نوشته روزنامه گاردین، اظهارات این سناتور بانفوذ آمریکایی می‌تواند حاکی از تغییر جدی احتمالی در سیاست واشینگتن در قبال عربستان سعودی باشد.

آقای منندز روز دوشنبه در بیانیه‌ای نوشت: «من باید تصمیم اخیر دولت عربستان سعودی برای کمک به حمایت از جنگ پوتین [در اوکراین] از طریق کارتل اوپک پلاس را محکوم کنم.»

این سناتور دموکرات از دولت آمریکا خواست فورا «همه جنبه‌های همکاری خود با عربستان سعودی، از جمله هرگونه فروش تسلیحات» را متوقف کند.

او با تاکید بر این که جایی برای همکاری ریاض و مسکو در جنگ اوکراین وجود ندارد، اضافه کرد: «به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، تا زمانی که پادشاهی [عربستان سعودی] در موضع خود در قبال جنگ در اوکراین ارزیابی مجدد نکند، اجازه هیچ همکاری با ریاض را نخواهم داد. دیگر بس است.»

اوپک پلاس، ائتلافی از ۱۳ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی و همچنین ده کشور تولیدکننده نفت به رهبری روسیه است.

این ائتلاف در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته خود تصمیم گرفت تولید نفت خام خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهد،‌اقدامی که باعث افزایش نفت در بازارهای جهانی قیمت شد.

اوپک پلاس با امتناع از تامین گسترده نفت در بازارهای جهانی، با وجود درخواست‌های متعدد غرب و به‌ویژه آمریکا در این زمینه، از سوی واشینگتن به کمک به مسکو متهم شده و دولت آمریکا هفته گذشته از این تصمیم ائتلاف نفتی انتقاد کرد و آن را کوته‌بینانه خواند.

در یک موضع‌گیری مشابه، ریچارد بلومنتال، یکی دیگر از سناتورهای دموکرات، و رو خانا، از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در مقاله‌ای برای نشریه پولیتیکو عربستان سعودی را به تضعیف تلاش‌های آمریکا و کمک به تقویت تهاجم روسیه به اوکراین متهم کردند.

این دو نوشتند: «تصمیم عربستان سعودی ضربه‌ای مشخص به آمریکا بود، اما آمریکا نیز راهی برای پاسخ دارد: می‌تواند به سرعت انتقال گسترده فناوری جنگی آمریکایی به مقصد سعودی‌ را متوقف کند.»

آنان افزودند که واشینگتن «نباید چنین کنترل نامحدود سامانه‌های دفاعی راهبردی را در اختیار متحد آشکار بزرگ‌ترین دشمن ما، ولادیمیر پوتین باجگیر بمب هسته‌ای، قرار دهد».

در حالی که در گذشته طرح‌های مشابه علیه عربستان سعودی از سوی اعضای کنگره به تصویب نرسیده، بلومنتال و خانا معتقدند «برخورد شدید دو حزب [دموکرات و جمهوری‌خواه] علیه تبانی عربستان سعودی با روسیه» به این معنی است که «این بار وضع متفاوت است».

کریس مورفی یکی دیگر از سناتورهای دموکرات نیز هفته گذشته خواستار «ارزیابی مجدد ائتلاف آمریکا با عربستان سعودی» شد و تام مالینوفسکی نماینده دموکرات آمریکایی هم طرحی برای خروج نیروهای آمریکا از عربستان سعودی و امارات متحده عربی ارائه کرده است.

کاهش عمده تولید نفت اوپک پلاس یک چالش دیپلماتیک برای جو بایدن رئیس‌ جمهور آمریکا در روابطش با ریاض نیز به شمار می‌رود.

آقای بایدن در تابستان گذشته با وجود انتقاد فعالان حقوق بشری برای یک دیدار رسمی از عربستان سعودی به جده سفر و با محمد بن سلمان ولیعهد این کشور گفت‌وگو کرد.

خشم واشینگتن به ویژه اعضای دموکرات کنگره آمریکا از تصمیم اخیر اوپک پلاس در حالی است که روز سه‌شنبه محمد بن زاید رئیس‌ امارات متحده عربی به مسکو خواهد رفت و با پوتین دیدار می‌کند.

این سفر یکی از معدود سفرهای رهبران کشورهای جهان به مسکو پس از تهاجم روسیه به اوکراین است.

پیشتر سهیل محمد فرج المزروعی وزیر انرژی امارات در روز چهارشنبه پنجم اکتبر در وین و پس از پایان نشست اوپک پلاس مدعی شده بود که این ائتلاف نفتی تنها یک «سازمان فنی» است که در مسائل سیاسی دخالت نمی‌کند.

به عقیده ناظران بین‌المللی، متحدان سنی‌مذهب آمریکا در خلیج فارس در سال‌های اخیر روابط خود با روسیه را تقویت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG