لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

بایدن: تصمیم اوپک پلاس برای عربستان سعودی عواقب خواهد داشت


جو بایدن
جو بایدن

جو بایدن، رئیس ‌جمهور آمریکا، در واکنش به تصمیم ائتلاف کشورهای تولیدکننده نفت موسوم به «اوپک پلاس» به رهبری ریاض و مسکو برای کاهش شدید تولید خود، اعلام کرد این تصمیم برای عربستان سعودی «عواقبی» خواهد داشت.

این چندمین بار است که رئیس جمهور آمریکا به این تصمیم از طرف عربستان سعودی واکنش نشان می‌دهد.

اوپک پلاس در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته خود تصمیم گرفت از ابتدای ماه نوامبر آینده تولید نفت خام خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این تصمیم بلافاصله باعث افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد.

آقای بایدن روز سه‌شنبه، ۱۹ مهر، در گفت‌وگو با شبکه خبری آمریکایی سی‌ان‌ان بدون آن که جزئیاتی از واکنش آمریکا به این تصمیم اوپک پلاس ارائه کند، درباره عربستان سعودی گفت: «کاری که آنها [مقام‌های عربستان سعودی] به همراه روسیه انجام داده‌اند عواقب خواهد داشت.»

افزایش قیمت نفت در شرایط کنونی می‌تواند موجب افزایش درآمدهای دولت روسیه و تامین مالی بیشتر جنگ‌افروزی مسکو در اوکراین شود.

این در حالی است که کشورهای غربی تحریم‌هایی را برای کاهش درآمدهای دولت روسیه اعمال کرده‌اند و از تولیدکنندگان نفت اوپک خواسته‌اند تولید خود را افزایش دهند.

اما دولت آمریکا و حزب دموکرات در این کشور امیدوار بودند که اوپک با بالا بردن تولید و در نتیجه پایین آوردن قیمت به کاهش قیمت سوخت در کشورشان کمک کند، اتفاقی که این حزب برای پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه آینده سخت به آن نیاز دارد.

همچنین روز سه‌شنبه جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در جمع خبرنگاران گفت: «با توجه به رویدادهای اخیر و تصمیم‌های اوپک پلاس، رئیس‌جمهور [بایدن] معتقد است که ما باید روابط دوجانبه با عربستان سعودی را مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم.»

او افزود که بایدن «آماده همکاری با کنگره برای فکر کردن درباره چگونگی روابط» واشینگتن و ریاض است.

کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید نیز گفت آمریکا «در هفته‌ها و ماه‌های آینده» وضعیت را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت.

با این حال، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت دولت بایدن در این بازنگری، تهدید ایران را نادیده نخواهد گرفت.

آقای پرایس گفت: «چالش‌های امنیتی وجود دارد که برخی از آنها از ایران سرچشمه می‌گیرد. مطمئنا ما از تهدیدی که ایران نه تنها برای منطقه، بلکه از برخی جهات فراتر از آن ایجاد می‌کند چشم برنمی‌داریم.»

در مقابل، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی تصمیم اخیر اوپک پلاس را صرفا یک «تصمیم اقتصادی» دانست و از آن دفاع کرد.

او روز سه‌شنبه به العربیه گفت: «کشورهای عضو اوپک پلاس با مسئولیت رفتار کرده و تصمیم مناسب را اتخاذ کرده‌‌اند و در جهت حفظ ثبات بازار و تحقق منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌کوشند.»

اما این تصمیم در کنگره آمریکا هم به واکنش منفی دامن زده و روز دوشنبه باب منندز، رئیس کمیته قدرتمند روابط خارجی سنای آمریکا، ریاض را به حمایت از مسکو متهم و تهدید کرد که هرگونه فروش آتی تسلیحات به عربستان سعودی را مسدود خواهد کرد.

عربستان سعودی یکی از خریداران عمده تسلیحات از آمریکاست و بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ ریاض ۲۴ درصد از کل صادرات تسلیحات آمریکا را به خود اختصاص داده است.

اما قتل جمال خاشقجی، مقاله‌نویس سعودی روزنامه واشینگتن‌پست در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، روابط واشینگتن و ریاض را پرتنش کرد.

سفارت عربستان سعودی در واشینگتن روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای تنها اشاره کرد که روابط دو کشور «استراتژیک» است و موجب پیشرفت «امنیت و ثبات در خاورمیانه» شده است.

XS
SM
MD
LG