لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

نیویورک تایمز:‌ کارشناسان اسرائیلی به اوکراین در ردگیری پهپادهای ایرانی کمک می‌کنند


نمونه‌های پهپاد تهاجمی «شاهد-۱۳۶» ساخت ایران که روسیه در جنگ اوکراین به‌کار گرفته است
نمونه‌های پهپاد تهاجمی «شاهد-۱۳۶» ساخت ایران که روسیه در جنگ اوکراین به‌کار گرفته است

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک «منبع اوکراینی» نوشت که گروهی از کارشناسان ماهواره‌ای اسرائیلی به اوکراین در ردگیری پهپادهای ایرانی که ارتش روسیه به تازگی به آن‌ها مجهز شده «کمک می‌کند».

این روزنامه در گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۱ مهر، خود نوشته است که تصاویر ماهواره‌ای تیم غیردولتی اسرائیلی به ارتش اوکراین کمک می‌کند محل استقرار اُپراتورهای روسی پهپادهای ایرانی را بیابد.

با وجود ادعاهای جمهوری اسلامی ایران که تحویل پهپاد به روسیه برای کاربرد در جنگ اوکراین را پیاپی «تکذیب» می‌کند، رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه این هفته گفت که کی‌یف و شهرهای متعدد دیگر در شرق، مرکز و جنوب اوکراین با موشک‌ها و (پهپادهای) «شاهد» ایران هدف قرار گرفته است.

صفحه فیس‌بوک ارتش اوکراین نیز روز دوشنبه نوشت که پهپادهای ایرانی از نوع «شاهد ۱۳۶» در حملات روسیه علیه مردم اوکراین به کار برده شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی ارزیابی کرده که روسیه ۲۴۰۰ فروند پهپاد «شاهد ۱۳۶» را به ایران سفارش داده است.

آقای زلنسکی روز سه‌شنبه در نشست رهبران گروه ۷ گفت که «هر ده دقیقه» پیامی حاکی از استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی به دستش می‌رسد.

به نوشته روزنامه گاردین، پهپادهای کامیکازه یا انتحاری ایران سرعت بالایی ندارند و موتور چینی آنها پر سروصداست، اما وقتی گروهی اعزام می‌شوند ردیابی و زدن آنها دشوار می‌شود.

نیویورک تایمز در مورد تیم «غیردولتی» کارشناسان اسرائیلی ماهواره که اوکراین را در ردگیری این پهپادهای انتحاری ساخت ایران «کمک می‌کند»، جزئیاتی منتشر نکرد.

این امر در مورد اسرائیلی‌ها در جهان شناخته شده است که هزاران تن از نظامیان پیشین این کشور در قالب تیم‌های مشاوره امنیتی و نظامی به سایر کشورها و گروه‌های مختلف در جهان برای پیشبرد اهداف آن‌ها در قالب قراردادهای مالی کلان کمک می‌کنند.

با گذشت هشت ماه از یورش نظامی روسیه به اوکراین، نخست ‌وزیر اسرائیل در اولین موضع‌گیری آشکار، حمله این هفته موشکی و پهپادی روسیه به اوکراین را «محکوم» کرد.

اوکراین بارها تاکید کرده که اسرائیل هنوز «هیچ کمکی» به اوکراین ارائه نکرده است.

سفیر اوکراین در تل‌آویو نیز گفته است که برای رئیس جمهور اوکراین جای تعجب است که چرا اسرائیل به یک رئیس جمهوری یهودی کمکی نمی‌کند.

در این میان، مقامات رسمی اوکراین روز ۲۱ مهر نیز از موج جدیدی از حملات روسیه با استفاده از پهپادهای ایرانی خبر دادند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، دست‌کم ۴۰ شهر و شهرک اوکراین در حملات بامداد روز پنج‌شنبه هدف قرار گرفت.

اولکسی کولبا، فرماندار کی‌یف و کیریلو تیموشنکو، معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین، تایید کردند که پهپادهای انتحاری ایرانی در حملات این روز آسیب‌هایی به تاسیسات زیربنایی زد. هنوز شمار تلفات یا مجروحان حملات روز ۲۱ مهر اعلام نشده است.

حملات جدید روسیه یک روز پس از تصویب قطعنامه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت «الحاق» چهار استان اوکراین به خاک روسیه صورت گرفت.

۱۴۳ کشور از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی روسیه را نکوهش کردند، ۳۵ کشور شامل چین، هند، آفریقای جنوبی و پاکستان رای ممتنع دادند، ایران غایب بود و تنها سوریه، نیکاراگوئه، کره شمالی و بلاروس حامی روسیه بودند.

XS
SM
MD
LG