لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

اوکراین: پهپادهای ایرانی برای اولین بار مناطقی را در استان کی‌یف هدف قرار دادند


نمایی از پرتاب یک پهپاد ایرانی در جریان یک رزمایش نظامی در نقطه‌ای نامعلوم از ایران
نمایی از پرتاب یک پهپاد ایرانی در جریان یک رزمایش نظامی در نقطه‌ای نامعلوم از ایران

فرماندار استان کی‌یف روز چهارشنبه ۱۳ مهر از حمله ارتش روسیه به تاسیسات زیرساختی اوکراین با استفاده از پهپادهای ایرانی خبر داد.

اولکسی کولبا گفت که در این روز چندین انفجار بزرگ در شهر بیلا تسرکفا واقع در ۸۰ کیلومتری جنوب شهر کی‌یف روی داد و بر اثر آن تعدادی از تاسیسات زیر ساختی دچار حریق شدند.

این مقام اوکراینی در پیام بعدی خود در شبکه تلگرام گفت که در مجموع شش فروند پهپاد ایرانی «شاهد- ۱۳۶» در این حمله شرکت داشتند. این حملات تلفاتی در برنداشته و فقط یک نفر مجروح شده است.

حملات روسیه با استفاده از این نوع پهپادها به چالش جدیدی برای اوکراین بدل شده است. طی هفته‌های اخیر اکثر این حملات در جنوب اوکراین روی داده است و شهر کی‌یف و مناطق اطراف آن از مدت‌ها پیش مورد حمله قرار نگرفته‌اند.

روز چهارشنبه همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، قانون الحاق چهار استان اشغالی اوکراین به خاک روسیه را امضا کرد. این در حالی است که ارتش روسیه در روزهای اخیر تحت تاثیر ضد حملات اوکراین مجبور به عقب‌نشینی از بخش‌هایی از این مناطق شده است.

متن این قانون که ناقض قوانین بین‌المللی است در وبسایت رسمی دولت روسیه منتشر شد. در این قانون احتمال تصرف و الحاق بخش بیشتری از قلمرو اوکراین نیز قید شده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در نشست خبری روز چهارشنبه گفت: «بخش‌های دیگری از قلمرو اوکراین بازپس گرفته خواهد شد و ما با ساکنان این مناطق که خواستار پیوستن به روسیه هستند مشورت خواهیم کرد».

او به طور مشخص از مناطقی که روسیه قصد اشغال آن‌ها را دارد نام نبرد و به برگزاری همه پرسی‌های دیگر نیز اشاره‌ای نکرد.

ولادیمیر پوتین جمعه گذشته معاهده الحاق چهار استان دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون را در یک مراسم بزرگ تشریفاتی در کاخ کرملین امضا کرد. مجلس سفلی دومای روسیه و مجلس علیای دومای روسیه نیز در روزهای اخیر این پیمان را تصویب کردند.

همزمان در جبهه‌های جنگ، ارتش اوکراین در یک هفته اخیر بخش‌های بیشتری از مناطق الحاق شده به قلمرو روسیه در شرق و جنوب اوکراین را بازپس گرفته است.

مرزهای مناطقی که به خاک روسیه الحاق می‌شوند هنوز دقیقا مشخص نشده است ولی ولادیمیر پوتین هشدار داده که از قلمرو روسیه، از جمله مناطقی که به خاک آن کشور الحاق می‌شوند، با تمام امکانات از جمله جنگ افزارهای تخریب گسترده دفاع خواهد کرد.

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین، در تلگرام نوشت: «تصمیم‌های بی‌ارزش یک حکومت تروریست حتی به اندازه کاغذی که روی آن نوشته شده است ارزش ندارند. ساکنان تیمارستان می‌توانند در دنیای خیالی خود زندگی کنند».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، هفته گذشته در واکنش به الحاق مناطق اشغالی این کشور به خاک روسیه خواستار شروع روند سریع عضویت اوکراین در ناتو شد. آقای زلنسکی روز سه‌شنبه نیز با امضای قانونی مذاکره با روسیه را ممنوع کرد و افزود که با این تصمیم مسکو مذاکره با روسیه غیرممکن است.

اوکراین و روسیه در مورد تازه‌ترین تحولات در جبهه خرسون ادعاهای متناقضی مطرح کرده‌اند.

یکی از مقامات تشکیلات محلی دست‌نشانده مسکو در استان خرسون در مصاحبه‌ با خبرگزاری‌های روسیه تاکید کرد که ضد حمله‌های اوکراین دفع شده و در خط مقدم جبهه هیچ تغییری صورت نگرفته است. در مقابل، ارتش اوکراین ادعا می‌کند که حداقل هفت روستا در شمال استان خرسون را بازپس گرفته است.

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین در بیانیه‌ای گفت ارتش روسیه هشت شهر و روستا در استان دونتسک را گلوله‌باران کرده است. این بیانیه افزود در جریان گلوله‌باران ارتش روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته در نقاط مختلف اوکراین حداقل پنج غیرنظامی کشته و هشت نفر دیگر مجروح شده‌اند.

فرماندار دونتسک نیز گفت در شهر کوچک سویاتوهیرسک در شمال این استان که اخیرا از تصرف روسیه خارج شده اجساد چهار غیرنظامی در یک گور دسته‌جمعی کشف شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG