لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

افشاگری تایمز از زندگی یکی از «طراحان اصلی» حجاب اجباری در خارج از ایران


سعیدرضا عاملی
سعیدرضا عاملی

تایمز در گزارشی درباره فعالیت‌های سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی، در بریتانیا نوشت که او علاوه بر طراحی قوانین حجاب اجباری در ایران، در زمینه ترویج حجاب اسلامی در بریتانیا نیز تلاش کرده است.

این روزنامه بریتانیایی در شماره روز چهار‌شنبه، ۲۰ مهر، گزارشی را با عنوان «ایرانی مرتبط با حجاب اجباری، مدیر موسسه خیریه بریتانیایی برای مهاجران» منتشر کرد که به فعالیت‌های آقای عاملی در بریتانیا می‌پردازد.

به نوشته تایمز لندن، آقای عاملی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران، در تدوین و تصویب قوانین سختگیرانه در زمینه حجاب اجباری نقش داشته، مدیر «کمیسیون حقوق بشر اسلامی» در لندن است که مورد تایید دولت بریتانیاست و در زمینه ارائه مشاوره حقوقی به مهاجران فعالیت می‌کند.

این روزنامه به تلاش عاملی برای ترویج حجاب اسلامی در بریتانیا اشاره و تاکید می‌کند که او در کتابی درباره حجاب و زنان که سال ۲۰۰۶ در بریتانیا منتشر شد، خواستار آن شده که برای لباس‌های فرم دانش‌آموزان و کارگران در بریتانیا گزینه حجاب اسلامی نیز در نظر گرفته شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی همچنین در این کتاب خواستار تفکیک جنسیتی مکان‌ها و «فضاهای مختص زنان در اماکن عمومی» بریتانیا شده است، طرحی که اکنون جمهوری اسلامی در برخی پارک‌ها در شهرهای ایران در حال پیاده کردن آن است.

سعید عاملی که اکنون ۶۰ ساله است، پیشتر در ایران با تدوین قانون موسوم به «عفاف و حجاب» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدعی شده بود که این قانون برای «سلامت اجتماعی و حفظ خانواده» مورد نیاز است.

او همچنین این ادعا را مطرح کرده که برنامه شبکه‌های تلویزیونی خارج ایران، برای «تضعیف عفاف و حجاب» در ایران طراحی شده است.

به نوشته تایمز، عاملی کمیسیون حقوق بشر اسلامی را در سال ۱۹۹۷ تاسیس کرده و مدرک دکترای جامعه‌شناسی ارتباطات را در سال ۲۰۰۱ از دانشگاه رویال هالووِی لندن دریافت کرده است.

همچنین مدارک مربوط به ثبت موسسه‌اش نشان می‌دهد که او ساکن بریتانیاست.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی در پاسخ به تایمز مدعی شده که رابطه‌ای میان این موسسه و «هیچ دولتی» وجود ندارد. این کمیسیون اضافه کرده که قوانین مربوط به حجاب اجباری در ایران در سال‌های آغازین جمهوری اسلامی اجرایی شده و در آن مقطع، عاملی «حتی در دانشگاه هم نمی‌توانست در موقعیتی باشد که بتواند سیاستی ترسیم یا اجرا کند.»

سعیدرضا عاملی اکنون علاوه بر دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تدریس می‌کند.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی در دفتر کمیساریای خدمات مهاجرت ثبت شده که بالاترین سطح تایید در حوزه کمک به پناهجویان است.

در حالی که بر اساس داده‌های وزارت کشور بریتانیا در ماه نوامبر، بیش از یک چهارم پناهجویانی که با قایق‌های کوچک از کانال مانش عبور می‌کنند و خود را به بریتانیا می‌رسانند ایرانی هستند، این کمیسیون مدعی کمک به پناهجویان است.

پیشتر مسعود شجره همکار عاملی در کمیسیون حقوق بشر اسلامی پس از تمجید از قاسم سلیمانی در جلسه‌ای در مرکز اسلامی انگلستان مورد بازجویی قرار گرفته است.

همچنین دفتر کمیساریای خدمات مهاجرت بریتانیا سه سال پیش اعلام کرد از این که عاملی «مستقیما با دستور کار خارجی و داخلی دولت ایران همسو بوده» آگاه شده است.

سعیدرضا عاملی رنانی، متولد ۱۳۴۰ در کرج، پیش از انقلاب در آمریکا دانشجو و عضو انجمن اسلامی دانشجویان بود ولی تحصیلات خود را نیمه‌کاره رها کرد و پس از انقلاب به ایران بازگشت. او در ایران وارد حوزه علمیه قم و همزمان وارد سپاه پاسداران شد.

در زمان جنگ ایران و عراق، معاون فرهنگی لشکر سیدالشهدا و تا پایان جنگ قائم مقام تیپ امام صادق سپاه بود.

عاملی اکنون از اعضای شورای عالی فضای مجازی هم است، نهادی که برای سیاستگذاری‌ کلان حکومت در زمینه کنترل اینترنت شکل گرفته است.

پیشتر بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی سعید عاملی را یکی از «معماران» قطع سراسری اینترنت در ایران در جریان اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ توصیف کرده و نوشته بود که او در لندن یک ملک دارد.

اکنون نیز همزمان با اعتراضات گسترده در ایران، اینترنت در کشور شدیدا محدود شده و اینستاگرام و واتس‌آپ فیلتر شده‌اند.

انتشار گزارش روزنامه تایمز درباره نقش عاملی در سرکوب زنان و همچنین محدودیت‌های اینترنت در ایران در شرایطی است که کشورهای آمریکا، بریتانیا و کانادا تحریم‌هایی را علیه عوامل سرکوب اعتراضات جاری در ایران وضع کرده‌اند و قرار است تحریم‌های مشابه اتحادیه اروپا نیز به زودی اعلام شود.

XS
SM
MD
LG