لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

تمدید مرخصی مهدی هاشمی، یک روز پیش از آتش‌سوزی در زندان اوین


مهدی هاشمی (سمت چپ) فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی. اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام بود
مهدی هاشمی (سمت چپ) فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی. اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام بود

یاسر هاشمی، برادر مهدی هاشمی اعلام کرد مسئولان زندان اوین چند روز پیش، «زودتر» از موعد همیشگی به مهدی هاشمی مرخصی دادند و هنگام پایان مرخصی نیز به او گفتند لازم نیست فعلا به زندان برگردد.

مهدی هاشمی، دیگر فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، خرداد ۹۴ به اتهام‌های «اختلاس توام با جعل، ارتشا و جرایم امنیتی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد و مرداد ۹۵ دوران محکومیت زندان او آغاز شد.

یاسر هاشمی شامگاه شنبه و در پی وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین در اتاقی در کلاب‌هاوس گفت برادرش که در بند هفت زندان اوین محبوس است، هر دو هفته یک بار چهارشنبه تا جمعه به مرخصی می‌آید.

او اعطای مرخصی زودهنگام به برادرش را به معنی «مطلع بودن مقام‌های زندان اوین از اتفاقی که قرار است بیفتد» تفسیر کرد.

یاسر هاشمی گفت وقتی برادرش روز جمعه می‌خواست به زندان بازگردد به او گفتند که فعلا به زندان بازنگردد.

مقام‌های حکومتی هنوز واکنشی به خبر تمدید مرخصی مهدی هاشمی در آستانه رویدادهای زندان اوین نداشته‌اند.

شامگاه شنبه با زبانه کشیدن شعله‌های آتش در زندان اوین، صدای چندین انفجار نیز شنیده شد و خانواده‌های زندانیان به سوی این منطقه حرکت کردند به طوری که به گفته شاهدان عینی نیروهای ویژه، با پرتاب گاز اشک‌آور اقدام به متفرق کردن افراد در اطراف زندان اوین نمودند.

مهدی هاشمی دوم مهرماه سال ۹۱ پس از بازگشت به ایران در فرودگاه تفهیم اتهام شد و پس از معرفی خود به دادستانی، بازداشت شد.

او ۲۶ آذر ۹۱ پس از نزدیک به سه ماه حبس، تا زمان برگزاری دادگاه، صدور حکم و آغاز گذراندن محکومیت زندانش با قرار وثیقه آزاد بود.

در هفت سال گذشته نیز که مهدی هاشمی محکومیت زندان خود را سپری می‌کرد، او چندین بار به مرخصی آمده است.

پیشتر گروه سایبری «عدالت علی» یک نامه خطاب به مدیرکل وقت زندان‌های استان تهران را منتشر کرد که نام هشت زندانی از جمله مهدی هاشمی به عنوان «زندانی خاص» با شرح اتهام و وضعیت آنها ردیف شده بود و به جز یک نفر، بقیه یا در مرخصی بودند یا غیبت داشتند.

سال گذشته، خبر‌ها و شایعاتی مبنی بر عدم حضور این دسته از محکومان در زندان منتشر شده بود تا جایی که برخی از نمایندگان مجلس هم به این مسئله اعتراض کردند.

علی خضریان، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بعد از بازدید از زندان اوین از عدم حضور مهدی هاشمی، حسین فریدون و محمدهادی رضوی انتقاد کرده بود.

XS
SM
MD
LG