لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

ارائه درخواست رسمی به فیفا برای «منع حضور» تیم ایران در جام جهانی قطر


ورزشگاهی در دوحه قطر که قرار است میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ باشد
ورزشگاهی در دوحه قطر که قرار است میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ باشد

یک گروه از وکلای بین‌المللی یک درخواست رسمی به فیفا، فدراسیون بین‌المللی فوتبال، علیه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی با هدف فوریِ «اخراج» تیم ایران از جام جهانی قطر ارائه کرد.

این لایحه که مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق زنان، متن آن را روز چهارشنبه، ۲۷ مهرماه، در توییتر منتشر کرد ادامه کارزاری است که یک ماه مانده به آغاز مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر آغاز شده است.

تیم ملی فوتبال ایران نیز یکی از اولین تیم‌های صعودکننده برای شرکت در این مسابقات بود.

پیشتر یک گروه مدافع حق زنان ایران برای حضور در ورزشگاه‌ها نیز از فدراسیون جهانی فوتبال خواسته بود که تیم ملی ایران را از رقابت‌های جام جهانی اخراج کند.

خانم علی‌نژاد در توییتر خود همچنین سیستم کنونی ورزش در ایران را «ورزش حکومتی طالبانی» نامیده است.

او می‌افزاید که کارزار جدید «با همکاری ورزشکاران ایرانی» آغاز شد و اکنون با «یاری گروهی از برجسته‌ترین وکلای بین‌المللی» دنبال می‌شود تا «از مسیر قانونی دادخواست تعلیق فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و سپس اخراج از جام جهانی قطر ارائه شود».

به نوشته این فعال سیاسی و حقوق زنان، هزینه این درخواست توسط «وکلای خیر» پرداخت شده است. نام این وکلا ذکر نشده است.

مسیح علی‌نژاد تاکید کرده است که هدف کارزار نه تنها تعلیق فدراسیون فوتبال ایران، بلکه تعلیق «کل دستگاه ورزش» ایران است، زیرا «یک حکومت آدمکش و مسئولانش نباید بتوانند آزادانه در میادین بین‌المللی ورزشی حضور داشته باشند».

او و همفکرانش همچنین از تمام مردم ایران خواسته‌اند که اگر موافق هستند که «یک حکومت کودک‌کش» از جام جهانی فوتبال اخراج شود، دادخواست را امضا کنند.

شیوا امینی: فیفا پرونده تعلیق تیم ملی ایران از جام جهانی قطر را بررسی می کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:26 0:00
لینک مستقیم

در پنج هفته‌ای که از این دوره از اعتراضات مردمی به حکومت جمهوری اسلامی می‌گذرد، ده‌ها نفر از جمله دست‌کم ۲۳ کودک کشته و صدها نفر بازداشت شده، و بسیاری دیگر تحت فشار قرار گرفته‌اند تا از حمایت از معترضان دست بردارند.

پیشتر صدای آمریکا خبر داده بود که شماری از شخصیت‌های ورزشی و چهره‌های شناخته شده همراه با خانم علی‌نژاد با همکاری یک موسسه حقوقی در اسپانیا درخواست محروم کردن ایران از حضور در مسابقات جام جهانی قطر را خطاب به شورای فدراسیون بین‌المللی فوتبال و جیانی اینفانتینو، رئیس این فدراسیون، ارائه کرده‌اند.

در این دادخواست تاکید شده است که مسابقات جام جهانی فوتبال «جشن همبستگی و صلح بین‌المللی» است و فیفا نباید اجازه مشارکت کشوری را در این جشن بدهد که «فعالانه زنان، ورزشکاران و کودکان خود را تنها به دلیل استفاده از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی آزار می‌دهد».

فیفا هنوز درباره درخواست ارائه شده برای تعلیق تیم ملی فوتبال ایران از رقابت‌های جام جهانی اظهار نظر نکرده است.

هنوز هیچ مقام رسمی جمهوری اسلامی هم به این اقدام حقوقی واکنش نداشته است.

شماری از مربیان و ستارگان دنیای فوتبال ایران، از جمله علی دایی، علی کریمی، وریا غفوری، حسین ماهینی و عارف غلامی در دوره اعتراضات اخیر از برجسته‌ترین حامیان حقوق اساسی مردم معترض و خانواده‌های کودکان کشته شده بوده‌اند.

چهره‌های یاد شده به خاطر دفاع قاطعانه از هم‌میهنان خود آماج حملات سخت حکومتی بوده‌اند، اما معلوم نیست که موافق تعلیق حضور تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات فیفا هم باشند.

پیشتر در پی رخدادهای مسابقات رشته جودو در سال ۱۳۹۸ در ژاپن و به ویژه شکست‌های اجباری سعید ملایی، که معلوم شد او و ورزشکاران ایران ناچار شده‌اند از دادن مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی خودداری کنند، فدراسیون جهانی جودو ایران را از حضور در تمامی مسابقات و رویدادهای بین‌المللی این رشته محروم کرده است. محرومیت چهار ساله ایران در جودوی جهانی ممکن است به محرومیت دائمی تبدیل شود.

XS
SM
MD
LG