لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

ایران افرادی را در ارتباط با فرانسوی‌های زندانی بازداشت کرده است


مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی از بازداشت افرادی در ارتباط با پرونده فرانسوی‌های زندانی در ایران خبر داد. این شهروندان فرانسوی به «جاسوسی» متهم شده‌اند.

آقای ستایشی روز سه‌شنبه سوم آبان در یک نشست خبری بدون ذکر نام فرد خاصی گفت: «پرونده جاسوسان فرانسوی مهم و ابعاد فشرده‌ای دارد».

او توضیح نداد که منظورش از «فشردگی ابعاد» این پرونده چیست. در عین حال به نظر می‌رسد اشاره سخنگوی دستگاه به سسیل کولر و ژاک پاریس یک زوج فرانسوی زندانی در ایران است که به تازگی اعترافات اجباری آنان از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شده است.

این دو که از پنج ماه پیش در ایران در بازداشت به سر می‌برند، در این اعترافات اجباری، علیه خود شهادت می‌دهند و می‌گویند مأمور اطلاعاتی فرانسه هستند و برای ایجاد شرایط «انقلاب» به ایران سفر کردند.

پس از انتشار این اعترافات اجباری، دولت فرانسه و خانواده‌های این زوج فرانسوی اقدام حکومت در گرفتن اعترافات اجباری را شدیداً محکوم کردند و خواستار آزادی فوری آنان شدند.

اما اکنون سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی بدون آنکه به این درخواست‌ها پاسخی دهد، مدعی شده که پرونده این افراد «در مرحله تحقیقات است و کار با دقت، سرعت و صحت در حال بررسی است».

ستایشی همچنین بدون ارائه جزئیاتی اضافه کرد: «افراد مرتبط با این افراد که بازداشت شده‌اند اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و جاسوسی دارند».

او مدعی شد که افراد بازداشت‌شده «اطلاعات ذی‌قیمت و راهبردی مختلفی» داشته‌اند.

مشخص نیست افرادی که بازداشت شده‌اند، اتباع ایران یا کشورهای دیگر هستند، اما در روزهای اخیر گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از بازداشت ستاره کمیلی از مترجمان سفارت فرانسه در تهران و فرشید دیندار از کارمندان این سفارت منتشر شده که هنوز اطلاعات رسمی در این زمینه در دست نیست.

همچنین کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، به تازگی بازداشت پنجمین فرانسوی در ایران را تایید کرد.

تاکنون اسامی سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه و همسرش ژاک پاریس، فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-‌فرانسوی و بنژامن (بنجامین) بریر، جهانگرد فرانسوی، به عنوان شهروندان فرانسوی زندانی در ایران معرفی شده و هنوز هویت فرانسوی زندانی دیگر رسما اعلام نشده است.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از بازداشت مروارید ایاز، یک پژوهشگر ایرانی دیگر در رشت، که در فرانسه تحصیل کرده، نیز منتشر شده اما مشخص نیست آیا این پژوهشگر دوتابعیتی است یا نه.

همچنین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همزمان با سرکوب اعتراضات از سوی نیروهای امنیتی، از بازداشت تعدادی از شهروندان خارجی به اتهام مشارکت در اعتراضات خبر داده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی‌اند که اعتراضات جاری در ایران «طراحی» خارجی داشته و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، آمریکا و اسرائیل را در این زمینه متهم کرده است.

سرکوب مرگبار و خشونت‌آمیز اعتراضات در ایران، موجب موج تازه‌ای از تحریم‌های حقوق بشری کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی شده و روابط تهران با غرب را تیره‌تر کرده است.

XS
SM
MD
LG