لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

مولوی عبدالحمید در تجمع مسجد مکی زاهدان: مسئولان جمعه خونین را محکوم کنند


حمایت از مولوی عبدالحمید
حمایت از مولوی عبدالحمید

تجمع بزرگی شامگاه پنج‌شنبه، پنجم آبان‌ماه، در مسجد مکی زاهدان در حمایت از مولوی عبدالحمید، امام جمعه این شهر، برگزار شد. مولوی عبدالحمید در این نشست بار دیگر از مقامات خواست تا «جمعه خونین» را محکوم کنند.

رویداد «جمعه خونین» زاهدان با تجمع جمعی از مردم زاهدان در روز جمعه، هشتم مهرماه، در اعتراض به «تجاوز یک سرهنگ نیروی انتظامی به یک دختر بلوچ» در چابهار آغاز شد. اما این تجمع با تیراندازی نیروهای امنیتی مواجه و به شدت سرکوب شد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم بیش از ۹۰ نفر از معترضان بعد از نماز جمعه را کشته‌اند.

تجمع در مسجد مکی زاهدان در آستانه نماز جمعه، ششم آبان‌ماه، در این شهر برگزار شده است.

در ساعات برگزاری این تجمع شورای تامین استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که فرماننده پلیس زاهدان و رئیس کلانتری ۱۶ این شهر به دلیل نقش آنها در جریان تیراندازی هشتم مهرماه زاهدان عزل شده‌اند.

این شورا وعده تعقیب قضایی این افراد را داده و گفته است، خسارات وارده به افراد و اموال آنها جبران خواهد شد.

بر اساس تصاویر ویدئویی از نشست شامگاه پنج‌شنبه در مسجد مکی، یکی از روحانیون سرشناس اهل سنت در این تجمع در حمایت از مولوی عبدالحمید گفت که او به «عنوان امیرالمومنین مسلمین و واجب الاطاعه است».

بر اساس آن چه در صفحه رسمی مولوی عبدالحمید در اینستاگرام آمده است، مولوی عبدالحمید در این نشست گفت که هرچند این «عزیز نیت خیر داشت، اما من جمله را نپسندیدم که افرادی از آن دچار سوء برداشت بشوند. او لفظ بیعت و امیرالمومنین را به کار برد. نه همه ما همسان هستیم و من هم از این جامعه هستم».

امام جمعه اهل تسنن زاهدان تصریح کرد: من یک طلبه و یک فرد عادی در این جامعه هستم. آنچه ما می‌گوییم به عنوان شهروند ایرانی است. ما شهروند هستیم و هر شهروند حق حرف دارد. همه مسئولیت دارند و هیچ کس در این مملکت نیست که مسئولیت نداشته باشد.

همزمان صفحه رسمی مولوی عبدالحمید به نقل از او نوشته است: «امیدواریم مسئولان به این نتیجه برسند که اتفاق جمعه خونين را با لهجه صریح محکوم کنند و قاتلان و جانیان را به مجازات‌شان برسانند.»

مولوی عبدالحمید اضافه کرد: «آینده روشن است. به شما امید و نوید می‌دهم که خداوند زمان مشکلات و سختی‌ها و عصر اختناق را به پایان رسانده است.»

جمعه خونین زاهدان واکنش‌های بسیاری درپی داشته است و مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل‌ سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ مهر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را مسئول کشته شدن معترضان در این شهر خوانده بود.

XS
SM
MD
LG