لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

جمعه خونین؛ رئیس پلیس زاهدان و کلانتری ۱۶ این شهر عزل شدند


اعتراضات در زاهدان در هفته گذشته.
اعتراضات در زاهدان در هفته گذشته.

شورای تامین سیستان‌وبلوچستان پنجشنبه پنجم آبان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فرمانده نیروی انتظامی زاهدان و رئیس کلانتری ۱۶ این شهر به دلیل «قصور» در جریان جمعه خونین زاهدان از سمت خود برکنار شدند.

شورای تامین استان سیستان و بلوچستان با اشاره به درگیری‌های روی داده در هشتم مهرماه در زاهدان، «جمعه خونین»، ضمن پذیرش «قصور برخی از ماموران» از «عزل رییس وقت کلانتری ۱۶ و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان» خبر داده است. در این بیانیه تصریح شده است که خسارات وارده به «جانباختگان بی‌گناه و خانواده‌های آنان» جبران خواهد شد.

این شورا تعداد کشته شدگان روز جمعه هشتم مهرماه زاهدان را ۳۵ نفر اعلام کرده است. این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم بیش از ۹۰ نفر از معترضان بعد از نماز جمعه را کشته‌اند.

شورای تامین استان سیستان بلوچستان در ادامه اعلام کرده است: «پرونده حوادث تلخ زاهدان اعم از محرکین ، اغتشاشگران و مهاجمان به کلانتری و از طرفی مسوولین ذیربط انتظامی جهت رسیدگی به تخلفات و جرائم، تشکیل و به همراه مستندات کامل برای رسیدگی همه جانبه به مرجع قضایی ارسال شده تا به صورت دقیق و براساس ضوابط قانونی مورد رسیدگی قرار گیرد.»

این شورا همچنین تاکید کرده است که «چنانچه طی بررسی های تکمیلی و در صورت مشخص شدن مواردی دیگر از قصور یا تقصیر احتمالی پرسنل و فرماندهان انتظامی جهت رسیدگی و اقدام به مراجع ذیربط ارسال خواهد شد.»

رویدادهای جمعه خونین زاهدان با تجمع جمعی از مردم زاهدان در روز جمعه هشتم مهر ماه در اعتراض به موضوع «تجاوز یک سرهنگ نیروی انتظامی به یک دختر بلوچ» در چابهار آغاز شد. اما گزارش‌ها حاکی است که این تجمع تیراندازی نیروهای امنیتی مواجه و به شدت سرکوب شد.

جمعه خونین زاهدان واکنش‌های بسیاری درپی داشته است و مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ مهر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را مسئول کشته شدن معترضان در زاهدان در هشتم مهرماه خوانده بود.

مولوی عبدالحمید این رخداد را «بسیار دلخراش» توصیف کرد و گفت: «ما بسیار متعجبیم که مسئولان رده‌بالا چرا در این رابطه سکوت کرده‌اند. ده‌ها نفر در همین مصلی و خیابان بدون هیچ دلیلی به قتل رسیدند. بسیاری از آن‌ها تیر به سر و سینه‌شان خورده بود. چه کسی این‌ها را و به چه جرمی به قتل رسانده است؟»

وی سپس تاکید کرد: «مسئولان و مدیران کشور و رهبری جمهوری اسلامی که تمامی نیروهای مسلح تحت فرمان ایشان هستند، همه مسئول هستند و هیچ‌کسی نمی‌تواند از این مسئولیت شانه خالی کند.»

آقای عبدالحمید همچنین درباره شمار قربانیان سرکوب خونین هشتم مهرماه گفت: «من عدد دقیق کشته‌شدگان را نمی‌توانم ذکر کنم و تا حدود ۹۰ نفر هم آمارهایی اعلام شده است. بسیاری هم زخمی و فلج شده‌اند. عده زیادی دست و پایشان قطع شده است یا قطع نخاع شده‌اند.»

XS
SM
MD
LG