لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

برآوردها از احتمال عقب‌نشینی روسیه از خرسون، در پی حمایت پوتین از تخلیه غیرنظامیان


پرچم روسیه دیگر بر فراز ساختمان شهرداری در شهر خرسون دیده نمی‌شود
پرچم روسیه دیگر بر فراز ساختمان شهرداری در شهر خرسون دیده نمی‌شود

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز جمعه ۱۳ آبان از تخلیه غیرنظامیان از بخش‌هایی از «مناطق خطرناک» در خرسون حمایت کرد و گفت این مردم نباید در معرض آسیب ناشی از عملیات نظامی باشند.

اظهارات آقای پوتین در روز «وحدت ملی» روسیه، نخستین نشان از تأیید احتمال عقب‌نشینی روسیه از خرسون تعبیر شده است. مرکز استان خرسون یکی از نخستین شهرهای مهمی در اوکراین بود که از آغاز یورش روسیه، به اشغال نظامیان روس درآمد.

روسیه از حدود دو هفته پیش از ده‌ها هزار تن از ساکنین در منطقه تحت اشغال در خرسون، در بخش غربی رود دنیپر خواست که با عبور از رودخانه به عمق خاک روسیه بروند تا «در امان باشند». روسیه سپس فرمان مشابهی در مورد لزوم تخلیه ساکنان از ۱۵ کیلومتر از بخش شرقی رودخانه را صادر کرد.

روسیه هم‌زمان اقدام به تخلیه مقامات وابسته به خود در خرسون و انتقال آن‎‌ها به عمق خاک روسیه کرد.

کی‌یف تاکید دارد که روسیه مرتکب کوچاندن اجباری غیرنظامیان شده که در قاموس جنگ، یکی از اقدامات جنایت جنگی است.

از ماه گذشته نشانه‌های میدانی بیشتری دیده شده بود مبنی بر این‌که روسیه در حال آمادگی برای تخلیه پایگاه نظامی خود در غرب دنیپر است.

این امر به احتمال تخلیه پایتخت خرسون نیز تعبیر شد که در صورت عملی شدن آن، یکی از بزرگ‌ترین عقب‌نشینی‌های نظامیان روسیه در ده ماه جنگ رقم خواهد خورد. این در حالی است که روسیه ماه گذشته این استان را به خاک خود «منضم» کرد.

کریل استرموسوف، معاون اداره نظامی- مدنی وابسته به روسیه در خرسون، روز ۱۲ آبان با گفتن این‌که باید «تصمیمات دشوار» گرفت، به گمانه‌زنی‌ها در مورد عقب‌نشینی روسیه از خرسون دامن زده بود.

به دستور آقای استرموسوف، همچنین روز جمعه مقررات منع تردد به مدت ۲۴ ساعت در خرسون اعمال شد.

به گزارش رویترز، پرچم روسیه دیگر بر فراز ساختمان شهرداری در شهر خرسون دیده نمی‌شود اما اوکراین با حفظ احتیاط بعید ندانست که این امر یک دام برای کشاندن نیروهای اوکراینی باشد.

پیشروی‌های نظامی اوکراین در حالی حاصل شده که کمک‌های نظامی آمریکا به این کشور به بیش از ۱۸ میلیارد دلار رسیده و جمهوری چک نیز روز جمعه از ارسال موشک‌هایی برای پدافند هوایی اوکراین خبر داد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، که روز جمعه در سفر به کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، دیدار کرد، اطمینان داد که با وجود برخی مخالفت‌های جمهوری‌خواهان و انتخابات کنگره آمریکا در روزهای آتی، کمک‌های نظامی دولت دمکرات جو بایدن به اوکراین ادامه خواهد یافت. او حامل بسته جدید کمک‌ نظامی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار نیز بود.

آقای زلنسکی در جریان دیدار با جیک سالیوان از وقوع «شدیدترین درگیری‌ها» در بخش شرقی دونتسک، در شمال شرقی خرسون خبر داد و گفت که مدافعین اوکراینی روز جمعه هشت فروند دیگر از پهپادهای ایرانی را سرنگون کردند.

مقامات آمریکایی جمعه شب به نشریه پولیتیکو گفتند که دستاوردهای نظامیان اوکراین در هفته‌های اخیر در خرسون «شگفت‌انگیز» است و روسیه در «مرحله پیشرفته آماده شدن برای عقب‌نشینی از خرسون است».

XS
SM
MD
LG