لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۴

روابط دوجانبه آمریکا و روسیه در سایه جنگ اوکراین


جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا

در پی گزارش‌های اخیر از رایزنی‌های پشت‌پردهٔ آمریکا و روسیه و تلاش مقامات آمریکایی برای ترغیب اوکراین به بازبینی موضع خود دربارهٔ ازسرگیری مذاکرات با روسیه، واشینگتن تأکید کرد هیچ توافقی دربارهٔ اوکراین بدون رضایت کی‌یف پیگیری نمی‌شود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه ۱۶ آبان همچنین با بیان این‌که ارتباطات با مسکو قطع نشده اما صرفاً مربوط به مسائل دوجانبه است، تأکید کرد که «حفظ راه‌های ارتباطی با کرملین به نفع آمریکاست».

این اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا پس از آن بیان می‌شود که روزنامه وال استریت جورنال از مذاکرات او با مقامات ارشد روسیه پرده برداشت و نوشت جیک سالیوان برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از تهدید بروز بحران هسته‌ای‌ تلاش می‌کند.

هم‌زمان، واشینگتن‌پست به نقل از منابع خود گزارش داد که مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی سفر از پیش اعلام‌نشده به کی‌یف در جمعه گذشته، ضمن تأکید بر ادامهٔ حمایت غرب و اعلام بستهٔ جدید تسلیحاتی برای اوکراین، حامل این پیام نیز به مقامات اوکراینی بود که انعطاف‌ناپذیری و سرپیچی از مذاکره با روسیه ممکن است از شمار حامیان کی‌یف بکاهد.

مسکو و کی‌یف در چند روز گذشته تأکید کرده‌اند که ازسرگیری مذاکرات را منتفی نمی‌دانند، با این حال پیش‌شرط‌هایی مطرح شده که این مذاکرات را غیرممکن می‌کند.

اوکراین بارها هشدار داده است که روسیه صرفاً به این دلیل خواهان آتش‌بس است که فرصت تجدیدقوا برای حملهٔ مجدد را به دست آورد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در آخرین پیام ویدئویی خود مطالبات کی‌یف را تکرار کرد که عبارت است از «احیای تمامیت ارضی اوکراین در چارچوب قلمرو به رسمیت شناخته‌شده توسط سازمان ملل، دریافت غرامت از روسیه، مجازات مسئولان جنایات جنگی و تضمین این‌که این جنایات تکرار نشود».

مسکو با نادیده گرفتن این مطالبات مدعی‌ است که بخشی از اوکراین ضمیمهٔ خاک روسیه شده است.

دیروز ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ آمریکا، نیز تأکید کرد تصمیم دربارهٔ چارچوب صلح و آیندهٔ روابط با روسیه بر عهدهٔ اوکراین است، اما «برای آمریکا به‌ویژه در شرایط بحرانی این موضوع حیاتی‌ است که کانال‌های ارتباطی با روسیه حفظ شود».

هم‌زمان روزنامهٔ کامرسانت هم گزارش داده است که روسیه و آمریکا درصددند در پایان ماه جاری میلادی جلسهٔ کمیسیون اجرای پیمان عدم‌گسترش سلاح‌های هسته‌ای را پس از وقفهٔ یک‌ساله تشکیل دهند.

بر اساس این گزارش، توافق اولیهٔ طرفین حاصل شده و صرفاً مکان و تاریخ دقیق تحت بررسی‌ است.

پیشتر، این جلسات همواره در ژنو برگزار می‌شد اما به دلیل پیوستن سوئیس به تحریم‌ها علیه روسیه، مسکو میزبانی این کشور را رد کرده و خواهان آن است که دیدار مقامات روسیه و آمریکا در خاورمیانه برگزار شود.

به‌رغم تنش‌های اخیر، روابط روسیه و آمریکا محدود به رایزنی‌های سیاسی-دیپلماتیک نیست. به گزارش بلومبرگ، دولت جو بایدن همچنین خواهان حفظ روابط تجاری-اقتصادی با روسیه در زمینه‌هایی‌ است که تحت تحریم قرار نگرفته است.

براساس این گزارش، در حالی‌که بسیاری از نمایندگان کنگره خواستار تشدید تحریم‌ها علیه روسیه هستند، وزارت خارجه و وزارت دارایی آمریکا از برخی بانک‌ها و شرکت‌های آمریکایی خواسته‌اند به همکاری با همتایان روسی‌شان در حوزه‌های راهبردی ادامه دهند.

هدف این سیاست، کاهش تأثیر مخرب تحریم‌ها علیه روسیه بر اقتصاد جهانی اعلام شده است.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG