لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

«حمله» نیروهای حکومتی به خوابگاه علوم پزشکی اصفهان؛ «دو دانشجو بازداشت شدند»


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

گزارش‌ها از ایران حاکی است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بامداد شنبه، ۲۸ آبان‌ماه، با حمله به خوابگاه دانشجویان علوم پزشکی اصفهان تعدادی از دانشجویان را بازداشت کردند.

این حمله ساعاتی پس از آن انجام شد که استادان سه دانشگاه اصفهان، شیراز و بهشتی در نامه‌های جداگانه‌ خواهان توقف حملات نیروهای امنیتی و یگان ویژه به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی شدند.

حمله بامداد شنبه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سپاهان شهر تازه‌ترین مورد از حملات گسترده و خشونت‌آمیز این نیروها به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی در شهرهای مختلف ایران است.

شورای صنفی دانشجویان کشور گزارش داد که این نیروها در دقایق نخستین بامداد شنبه ۲۸ آبان در حمله به خوابگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پس از ضرب و شتم شدید نگهبان این خوابگاه که در برابر نیروهای امنیتی مقاومت کرده بود، دو دانشجو را بازداشت کردند.

این شورا افزود که تا ساعت‌های بامداد شنبه همچنان «جو امنیتی در خوابگاه دانشجویان علوم پزشکی اصفهان حاکم است و رئیس خوابگاه به همراه معاون آموزشی این دانشگاه، در محل حاضر شده‌اند.»

در شیراز نیز روز پنج‌شنبه نیروهای یگان ویژه و نیروهای امنیتی با حمله به کتابخانه خوارزمی دانشگاه شیراز، دست‌کم یک دانشجو را بازداشت و با خشونت و کشیدن روی زمین از کتابخانه دانشگاه منتقل کردند.

نیروهای امنیتی همچنین طی روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه با حمله به خوابگاه اشرفی دانشگاه رازی کرمانشاه دست‌کم ۱۹ دانشجو را بازداشت کردند. شورای صنفی دانشجویان کشور تعداد دانشجویان بازداشت شده در این خوابگاه را «۷۸ نفر» اعلام کرده است.

همزمان در شبانه‌روز گذشته استادان سه دانشگاه اصفهان، شیراز و بهشتی تهران در نامه‌هایی جداگانه به خشونت شدید علیه دانشجویان و حملات نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به دانشگاه‌ها به شدت اعتراض کردند.

در دانشگاه صنعتی اصفهان پنجاه استاد در نامه‌ای به ضرب و شتم دانشجویان مقابل رئیس این دانشگاه و همچنین بازداشت و تعلیق گسترده دانشجویان اعتراض کردند.

استادان دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن تاکید بر لزوم توقف فوری و بی‌قید و شرط حملات به دانشگاه‌ها و دانشجویان، گفتند که باید تعلیق دانشجویان نیز لغو شود.

در بخشی از این نامه نیز، استادان دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کردند که شماری از استادان این دانشگاه نیز مورد «تهدید» قرار گرفته‌اند.

بیش از ۸۰ استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز روز جمعه ۲۷ آبان ماه یورش و ورود نیروهای امنیتی و یگان ویژه به داخل دانشگاه شیراز و همچنین حملات خشونت‌آمیز این نیروها به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز را محکوم کردند.

آنها تاکید کردند که دلیل فشارها و بازداشت‌های دانشجویان به دست نیروهای امنیتی و تعلیق و احضار دانشجویان از سوی مدیران دانشگاه به دلیل اعتراضات و حمایت‌ دانشجویان از مردم است.

استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نامه خود تاکید کردند که باید احکام تعلق دانشجویان لغو و دانشجویان بازداشتی به سرعت آزاد شوند.

شماری از استادان دانشگاه بهشتی هم در نامه‌ای خشونت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه مردم و دانشجویان را محکوم کردند و خواستار توقف کامل ارعاب و تهدید دانشجویان و خانواده‌هایشان شدند.

استادان دانشگاه بهشتی نیز خواهان آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان، رفع تعلیق‌ها و توقف فوری اقدامات کمیته انضباطی علیه دانشجویان شدند. در نامه استادان دانشگاه بهشتی تاکید شده است که نیروهای امنیتی باید به طور کامل از این دانشگاه بهشتی خارج شوند.

طی روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان ماه همچنین دو دانشجو در تبریز و تهران کشته شده‌اند. در تبریز آیلار حقی، دانشجوی سال چهارم رشته پزشکی دانشگاه آزاد تبریز، و در شهرزیبای تهران نیز حمیدرضا روحی، دانشجوی عمران دانشگاه آزاد شهرقدس، شامگاه ۲۶ آبان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

XS
SM
MD
LG