لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۲

تظاهرات در دهلران، روانسر و قروه؛ هشدار درباره عدم دسترسی مجروحان در جوانرود و مهاباد به دارو و درمان


صحنه‌ای از اعتراضات در جوانرود
صحنه‌ای از اعتراضات در جوانرود

مردم شهرهای دهلران، روانسر و قروه، شامگاه دوشنبه در اعتراض به سرکوب خشونت‌بار مردم مهاباد و جوانرود به خیابان آمدند.

همزمان منابع حقوق بشری با اشاره به کمبود خون و دارو در مراکز درمانی شهرهای جوانرود و مهاباد، هشدار دادند که عدم دسترسی معترضان زخمی به خدمات درمانی و دارو «می‌تواند طی روزهای آینده به یک بحران جدی تبدیل شود.»

سایت حقوق بشری هه‌نگاو در همین مورد گزارش داد که روز دوشنبه ۳۰ آبان ماه «نیروهای حکومتی ۵ شهروند کرد به اسامی اسماعیل گل‌عنبر، مسعود تیموری، حسام حسینی، جوهر فتاحی و جمال اعظمی را در جوانرود با «اسلحه جنگی کشته‌اند.»

در همین حال شامگاه دوشنبه مردم شهر روانسر در استان کرمانشاه، با تجمع در خیابان‌های این شهر، شعار «مرگ بر دیکتاتور» و همچنین شعارهایی در حمایت از مردم شهرهای مهاباد و جوانرود سر دادند.

مردم شهر دهلران در استان ایلام نیز دوشنبه شب با برپا کردن آتش برخی از خیابان‌های این شهر را بستند و در اعتراض به سرکوب خشونت‌بار مردم معترض شهرهای مهاباد و جوانرود، اقدام به سردادن شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» کردند.

شهر قروه در استان کردستان نیز دوشنبه شب صحنه تظاهرات مردمی در حمایت از مهاباد و جوانرود بود. بنا بر ویدیوهایی که از اعتراضات خیابانی دوشنبه شب قروه منتشر شده است، پس از آنکه مردم این شهر با یورش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مواجه شدند اقدام به مقاومت کرده و نیروهای حکومتی را به عقب راندند.

همزمان شبکه حقوق بشر کردستان با انتشار تصاویری از فرود هلیکوپتر در یک منطقه نظامی شهر جوانرود، گزارش داد که «روز دوشنبه ۳۰ آبان همزمان با سرکوب شدید اعتراضات مردمی در جوانرود چندین هلی‌کوپتر سپاه پاسداران در مرکز سپاه پاسداران جوانرود فرود آمده‌اند.»

بنابر این گزارش به دنبال فرود این هلی‌کوپترها، از عصر دوشنبه صدها نیروی سپاه پاسداران در جوانرود مستقر شده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان تاکید کرد که اکنون در جوانرود، مهاباد و پیرانشهر حضور نیروهای سپاه پاسداران «بسیار گسترده» شده و «سطح خشونت» این نیروها علیه شهروندان «بسیار شدید» است.

شهر مهاباد، از شهرهای کردنشین آذربایجان غربی، از شامگاه شنبه بیست و هشتم آبان ماه، شاهد ورود گسترده نیروهای سپاه پاسداران و یگان ویژه و استقرار این نیروها در میدان‌های این شهر بوده است.

در همین حال سایت حقوق بشری هه‌نگاو خبر داد از یک‌شنبه شب «بیش از ۲۰۰ جوان اهل مهاباد و بوکان توسط نیروهای حکومتی ربوده شده‌اند.»

گزارش‌هایی نیز از «یورش نیروهای لباس شخصی به منازل شهروندان» در سنندج و بازداشت‌ افراد همراه با «ضرب و شتم و تخریب اموال‌شان» منتشر شده است.

به نوشته هه‌نگاو، «جمهوری اسلامی نه تنها به شهرهای کردستان حمله نظامی برده بلکه دسترسی به مایحتاج بنیادین و روزانه مردم نظیر آب و برق را با دشواری زایدالوصف مواجه کرده است.»

این گزارش با تاکید بر وضعیت بحرانی زخمی‌ها در شهرهای مهاباد، جوانرود و شهرهای استان کردستان، افزود: «تهدیدهای زایدالوصف امنیتی در مراجعه به مراکز درمانی و نیز عدم دسترسی به وسایل و کمک‌های اولیه درمانی حیات و سلامت مجروحین را با تهدید جدی مواجه کرده است.»

این سایت حقوق بشری با هشدار نسبت به «بروز فاجعه انسانی در شهرهای کردستان»، تاکید کرد که «درحال حاضر مهم‌ترین مسئله دسترسی به خدمات سلامت و دارو به‌خصوص برای زخمی‌هاست که می‌تواند طی روزهای آینده به یک بحران جدی تبدیل شود.»

ویدیوها و تصاویر منتشر شده از «بیمارستان حضرت رسول» جوانرود از ازدحام و انتقال بسیاری از معترضان زخمی به این بیمارستان حکایت دارد.

پس از انتشار خبر کمبود خون در بیمارستان جوانرود، عصر و شامگاه دوشنبه تصاویری از بانک خون کرمانشاه منتشر شد که نشان می‌دهد ده‌ها نفر از مردم کرمانشاه «برای اهداء خون به زخمی‌شدگان جوانرود» در این مرکز تجمع کرده‌اند.

به نوشته سایت حقوق بشری هه‌نگاو، نیروهای سپاه پاسداران غروب دوشنبه در سه راهی قازانچی مانع از حرکت «خودروی حامل کیسه‌های خون بانک خون کرمانشاه به مقصد جوانرود» و رساندن این کیسه‌های خون به بیمارستان حضرت رسول جوانرود شده‌اند.

XS
SM
MD
LG