لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

استقرار واحدهای سپاه و یگان ویژه در میادین مهاباد؛ دست‌کم سه معترض در پیرانشهر و جوانرود کشته شدند


مهاباد
مهاباد

یک شبانه‌روز پس از انتقال واحدهای سپاه پاسداران و یگان ویژه به مهاباد، محله‌های مختلف این شهر تا ساعات بامدادی دوشنبه همچنان شاهد تیراندازی این نیروها بود.

دست‌کم سه تن از معترضان، از جمله یک کودک که در جوانرود و پیرانشهر برای حمایت از مهاباد به خیابان آمده بودند با شلیک نیروهای امنیتی کشته شدند.

بنابر ویدیوهای رسیده از شهر مهاباد، با گذشت یک شبانه روز از انتقال نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی به این شهر، یک‌شنبه شب و تا ساعات بامدادی دوشنبه همچنان صدای تیراندازی‌های پی در پی این نیروها در محله‌های مختلف شنیده می‌شود.

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد که اعتراضات مردم در چند محله شهر مهاباد همچون محلات شیلانان و باغ شایگان ادامه دارد.

بنابراین گزارش، نیروهای ضد شورش و سپاه پاسداران که به «سلاح‌های سبک و نیمه سنگین» مجهزند در میادین اصلی شهر مهاباد مستقر شده‌اند.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد که مقام‌های جمهوری اسلامی، از روز شنبه بیست و هشتم آبان ماه فرماندهی کامل عملیات سرکوب اعتراضات در مهاباد را به قرارگاه حمزه نیروی زمینی سپاه پاسداران مستقر در آذربایجان‌غربی واگذار کرده‌اند و نیروهای سپاه، بسیج، یگان ویژه و دیگر نیروهای امنیتی حاضر در مهاباد تحت فرماندهی این قرارگاه عمل می‌کنند.

علاوه بر شهر مهاباد، شهرهای سقز، سنندج، کامیاران، مریوان و دهگلان در استان کردستان و مردم تکاب، بوکان، پیرانشهر و اشنویه در آذربایجان غربی و جوانرود در استان کرمانشاه نیز شامگاه یک‌شنبه شاهد اعتراضات مردمی در حمایت از مردم مهاباد بود.

شبکه حقوق بشر کردستان و سایت‌ حقوق بشری هه‎نگاو همچنین گزارش‌هایی از سرکوب خونین معترضان در شهرهای جوانرود و پیرانشهر به دست نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی منتشر کردند.

بنابراین گزارش‌ها، شامگاه یک‌شنبه در جریان اعتراضات خیابانی مردم ایرانشهر برای حمایت از مردم مهاباد، «نیروهای سپاه پاسداران با گلوله جنگی شهروندان را هدف تیراندازی قرار داده‌اند و تاکنون کشته شدن دست‌کم یک شهروند به نام طاهر عزیزی تایید شده است.»

در پیرانشهر همچنین یک کودک به نام کاروان قادری نیز که شنبه شب با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی زخمی شده بود، در اثر جراحات وارد شامگاه یک‌شنبه جان خود را از دست داد.

جمعی از اهالی جوانرود در استان کرمانشاه نیز شامگاه یک‌شنبه برای حمایت از مردم مهاباد اعتراضات خیابانی برگزار کردند و بنابر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان با «تیراندازی نیروهای نظامی‌امنیتی، دست‌کم یک معلم به نام‌های عرفان کاکایی و یک کودک ۱۶ ساله به نامه بهاءالدین ویسی در اثر آن کشته شدند.»

بنابر همین گزارش، نیروهای سپاه پاسداران یک‌شنبه شب همچنین خودروی نجم‌الدین ویسی، برادر بهاءالدین ویسی کودک کشته شده در اعتراضات یک‌شنبه شب جوانرود، را هدف تیراندازی قرار دادند و او را در حالی که به شدت زخمی شده بود، با خود بردند.

مراسم خاکسپاری این معلم و دانش‌آموز کشته شده در جوانرود روز دوشنبه برگزار می‌شود و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که جمعی از مردم جوانرود از ساعات‌های پایانی یک‌شنبه شب مقابل منازل آنها تجمع کرده‌اند.

در شهر دهگلان استان کردستان نیز اعتراضات روز و شامگاه یک‌شنبه مردم در حمایت از مهاباد دست‌کم یک کشته بر جا گذاشت.

محسن نیازی که روز یک‌شنبه در جریان اعتراضات مردم دهگلان با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به شدت زخمی شده بود پس از انتقال به بیمارستان کوثر سنندج در اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.

این جوان ۲۵ ساله در آخرین پست صفحه اینستاگرام خود با هشتگ مهاباد نوشته بود: «صدای مهاباد باشیم.» مردم دهگلان یک‌شنبه شب با تشییع پیکر محسن نیازی در میان شعارهای «شهید نمی‌میرد»، او را به خاک سپردند.

XS
SM
MD
LG