لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

نشست ویژه پارلمان اروپا درباره اعتراضات ایران برگزار شد؛ انتقاد از اعلام نشدن آمار رسمی کشته‌شدگان


ساختمان پارلمان اروپا
ساختمان پارلمان اروپا

در حالی که به تازگی اتحادیه اروپا تحریم‌های دیگری را در واکنش به سرکوب اعتراضات ایران علیه جمهوری اسلامی وضع کرده، پارلمان اروپا طی نشستی وضعیت کنونی ایران را بررسی کرد.

در این نشست که روز سه‌شنبه برگزار شد، الیویه وارهلی، کمیسر امور همسایگی و گسترش اتحادیه اروپا، با اشاره به «استفاده نامناسب از زور علیه معترضان» از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، از این که مقام‌های تهران هنوز آمار دقیق کشته یا دستگیرشدگان اعتراضات را اعلام نکرده‌اند، انتقاد کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی همچون سرکوب اعتراضات گذشته از ارائه آمار درباره میزان قربانیان سرکوب خودداری می‌کنند و سازمان‌های حقوق بشری تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری ایران را بیش از چهارصد نفر اعلام کرده‌اند.

همچنین چارلی وایمر، عضو پارلمان اروپا در این نشست ویژه گفت: «معترضان ایرانی خواستار جدایی از جمهوری اسلامی هستند، نه مشورت».

او از کشورهای اتحادیه اروپا خواست که دیپلمات‌های جمهوری اسلامی مستقر در پایتخت‌های خود را اخراج کنند و نمایندگان اتحادیه اروپا را نیز فراخوانند و سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی کنند.

این درخواست‌ها در حالی است که پیشتر روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا با تاکید بر حمایت از اعتراضات ایران و اشاره به تحریم جمهوری اسلامی علیه چند عضو پارلمان اروپا اعلام کرده بود که تا اطلاع ثانوی اعضای هیئت‌ها و کمیته‌های پارلمانی با مقامات ایران در تماس مستقیم نخواهند بود.

خانم متسولا روز دوشنبه ۳۰ آبان گفت پارلمان اروپا به شدت مخالفت خود با احکام اعدام و سرکوب خشن اعتراضات مشروع شهروندان ایرانی را اعلام می‌کند و از مقامات ایران می‌خواهد هم اکنون به این وضعیت خاتمه دهند.

او افزود: «در پاسخ به تحریم‌های غیرقابل قبول جمهوری اسلامی علیه برخی نمایندگان پارلمان اروپا، تا اطلاع ثانوی اعضای هیات‌ها و کمیته‌های پارلمانی با مقامات ایران در تماس مستقیم نخواهند بود».

سرکوب اعتراضات جاری در ایران روابط جمهوری اسلامی با غرب را پرتنش کرده است.

در حالی که رهبر جمهوری اسلامی آمریکا و اسرائیل را به دست داشتن در این اعتراضات متهم کرده، پیشتر وزارت خارجه آمریکا هرگونه نقش خود یا دیگر عوامل خارجی در اعتراضات را رد کرده است.

با این حال، جمهوری اسلامی با اصرار بر این ادعای خود، به‌گفته مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، «۴۰ نفر از اتباع خارجی» را در میان معترضان ایرانی بازداشت کرده است.

سرکوب شدید و مرگبار اعتراضات ایران موجب شده که کشورهای آمریکا، کانادا، بریتانیا و اتحادیه اروپا در بسته‌های جداگانه‌ای عوامل سرکوب در ایران از جمله گشت ارشاد را تحریم کنند.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت پارلمان اورپا و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG