لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

گل‌ها و گلوله‌ها؛ پیروزی پرماجرای فوتبال ایران


تیم ملی فوتبال ایران در دومین بازی از جام جهانی ۲۰۲۲ موفق شد با نتیجه دو بر صفر از سد ولز بگذرد. دو گل دیرهنگام در دقایق ۹۸ و ۱۰۱ توسط روزبه چشمی و رامین رضاییان، ایران را به برتری رساند.

این نخستین برد ایران در تاریخ جام جهانی مقابل یک تیم اروپایی است. ایران پیش‌تر در جام جهانی ۱۹۹۸ مقابل آمریکا و در جام ۲۰۱۸ در برابر مراکش پیروز شده بود.

بسته ماندن دروازه حسین حسینی باعث شد پس از علیرضا حقیقی مقابل نیجریه در جام ۲۰۱۴ و علیرضا بیرانوند در برابر مراکش در جام جهانی قبلی، سومین کلین شیت ایران در مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان رقم بخورد.

پیش از شروع بازی، دو دستگی بین جمعیت ایرانیان نمایان بود. یک گروه با پرچم جمهوری اسلامی آمده بودند که اغلب وابستگان حکومت هستند، حاکمیتی که از پرواز تا اسکان و بلیت بازی‌ها، میزبانی‌شان را به عهده دارد.

گروه دوم، ایرانیانی که از نقاط مختلف دنیا برای شعار «زن، زندگی آزادی» و همچنین شعارهای تند علیه سران نظام که ویدیوهایش منتشر شده، به قطر آمده‌اند. اغلب آنها پرچم شیر و خورشید در دست دارند.

جو ورزشگاه برخلاف دیدار قبلی که فریاد «بی شرف» خطاب به بازیکنان سر داده می‌شد، این بار متعادل بود و بازیکنان تشویق می‌شدند.

اما این بازیکنان که در بازی قبلی سرود جمهوری اسلامی را نخوانده بودند، این بار سرودی که بسیاری آن را «سرود خون» می‌نامند، بر لب‌هایشان جاری شد، گرچه برخی با صدای بلند، عده‌ای به حالت زمزمه، یکی هم مثل حسینی فقط تکان خفیفی به لب‌هایش داد.

واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی قابل پیش‌بینی بود. خشم و ناراحتی از تیمی که گویی از کشتار کردها و بلوچ‌ها بی‌اطلاع است، از سرکوب سراسری خبر ندارد و ربودن گسترده دانشجویان را نادیده گرفته.

در متن مسابقه، پنج تغییر کی‌روش نسبت به دیدار اول، حضور حسینی، رضائیان، قلیزاده، آزمون و عزت‌اللهی در ترکیب اصلی بود.

ایران آشکارا متفاوت از بازی فاجعه‌آمیز مقابل انگلیس بود. ترس‌خوردگی و از پیش باختگی در برابر انگلیس که منجر به دریافت شش گل شد، در این مسابقه به چشم نمی‌آمد.

هماهنگی و جنگندگی ملی‌پوشان، ولز را که بازیکنانش در لیگ برتر انگلیس بازی می‌کنند، غافلگیر کرده بود. گرت بیل فوق ستاره ولزی‌ها روزی ضعیف و بی خطر را سپری کرد.

ایران در پانزدهمین دقیقه به گل رسید اما در بازبینی مشخص شد قلیزاده در آفساید بوده.

در نیمه دوم آزمون که مقابل انگلیس موقعیت ایده‌آل خود را به تیر کوبیده بود، این بار هم تیر دروازه ولز را لرزاند. در برگشت توپ به قلیزاده رسید اما شوت او هم به تیر دروازه خورد.

دقایق آخر، توپ و میدان از آن ایران بود. در دقیقه ۸۴ پاس جهانبخش تازه وارد به کریمی رسید که او هم تازه به زمین آمده بود. پاس عمقی این هافبک مرکزی به طارمی، منجر به فرار مهاجم طلایی پورتو شد.

طارمی در موقعیت تک به تک با خطای دروازه‌بان ولز سرنگون شد. سنگربان ناتینگهام فارست پس از بازبینی داور، کارت قرمز گرفت تا حریف ۱۰ نفره شود.

محاسبه دقیق لحظات تلف شده در این دوره از جام جهانی، ایران را صاحب پیروزی کرد.

در نود و هشتمین دقیقه یورش یاران ایران از سمت سمت چپ و ضربه انصاری‌فرد، توسط مدافعان ولز برگشت داده شد تا روزبه چشمی تازه وارد، با شلیک سهمگین خود دروازه ولز را فرو بریزد، همان بازیکنی که در دیدار نخست، بیشترین انتقادات را به جان خریده بود.

چهار دقیقه بعد در حالی که ولز به آب و آتش می‌زد، چشمی توپ را با سر به طارمی داد تا مهاجم دو گله ایران با پاس دقیق خود رضاییان را در موقعیت گلزنی قرار دهد. به این ترتیب گل دوم نیز به ثمر رسید و کار ولز تمام شد.

با سوت داور گواتمالایی و پایان مسابقه، بازیکنان حلقه شادی زدند که این موضوع هم انتقادات فراوانی را در اینستاگرام و توییتر به دنبال داشت.

اوضاع فوتبال هم مانند خیابان‌ها و دانشگاه‌ها کاملاً به هم ریخته است. این روزها در ایران، گل‌ها و گلوله‌ها همزمان در جریانند. با توجه به رفتار انفعالی بازیکنان، بسیاری از مردم نمی‌توانند گل‌های درون زمین فوتبال را از گلوله‌هایی که در کردستان و بلوچستان شلیک می‌شود، تفکیک کنند.

حسین حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، مجید حسینی، رامین رضاییان، میلاد محمدی، سعید عزت‌اللهی (علی کریمی)، احسان حاج‌صفی (مهدی ترابی)، احمد نوراللهی (روزبه چشمی)، علی قلیزاده (علیرضا جهانبخش)، مهدی طارمی و سردار آزمون (کریم انصاریفرد) بازیکنان ایران در این مسابقه بودند.

جهانبخش با کارت زردی که گرفت، دو کارته شد و دیدار سرنوشت‌ساز با آمریکا را از دست داد.چشمی که دقیقه ۸۷ به زمین آمده بود، از سوی فیفا به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد و جام مخصوص را دریافت کرد.

کارلوس کی‌روش به خبرنگاران گفت: «گاهی ممکن است ببازید و کرامت شما زیر سوال برود. در اولین بازی غرورمان خدشه‌دار شد و الان فرصتی بود که برش گردانیم و اعتبارمان را پس بگیریم. از امروز کارمان را برای بازی با آمریکا شروع می‌کنیم. کارهای مزخرف و اضافی را کنار می‌گذاریم و روی هدف خودمان متمرکز می‌شویم. این یک هدیه به مردم ایران بود.»

راب پیج سرمربی ولز هم گفت: «ایران استحقاق پیروزی را داشت و تغییرات این تیم نسبت به بازی قبل،‌ جواب داد.»

او درباره نمایش ضعیف گرت بیل و آرون رمزی گفت: «نمی‌خواهم بگویم که این دو نفر مقصر بودند. امروز از توانایی‌های خودمان کمتر بودیم. وقتی اینطور ظاهر شوید، مجازات می‌شوید.من تحت تاثیر بازی ایران قرار گرفتم. ایران رو به جلو رفت و فکر می‌کنم ایران یک مقدار بهتر از آمریکا باشد.»

گری لینه‌کر کارشناس برجسته انگلیسی و آقای گل جام جهانی ۱۹۸۶ هم توییت کرد: «باتوجه به شرایطی که احتمالاً بازیکنان ایران پشت سر می‌گذارند، این یک برد فوق‌العاده احساسی بود.»

XS
SM
MD
LG