لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

اختصاصی: «ارعاب و تهدید» مولوی عبدالحمید توسط حکومت ایران 


رادیو فردا مطلع شده که حکومت ایران در هفته های اخیر اقدام به تهدید مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، بانفوذترین روحانی اهل سنت ایران و امام جمعه اهل سنت زاهدان، کرده است.

منابع نزدیک به مولوی عبدالحمید می‌گویند که پیش از واقعه موسوم به «جمعه خونین زاهدان» (۸ مهر) هم مولوی عبدالحمید تحت فشار قرار داشت ولی او در حال حاضر با «ارعاب و تهدید» مقامات جمهوری اسلامی مواجه است.

این منابع به فرشته قاضی خبرنگار رادیو فردا گفته‌اند که یک «تقابل و رودررویی کامل» بین دو طرف ایجاد شده است به طوری که محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در سفر چندی پیش خود از تهران «بیشتر برای همین تهدیدها به زاهدان آمده بود».

مولوی عبدالحمید در سال های اخیر علاوه بر ممنوع‌الخروج شدن از کشور در حصر استانی نیز قرار گرفته است.

منابع رادیو فردا می‌گویند اکنون شرایط به مراتب از گذشته بدتر شده و او را تحت فشار قرار داده‌اند که همسو با مقام‌های حکومتی، اعتراضات مردم را محکوم و در نماز جمعه از «وحدت شیعه و سنی» سخن بگوید و از مردم بخواهد که به خیابان نیایند و اعتراضات را پایان دهند، اقداماتی که وی از انجام آن خودداری کرده است.

به گفته این منابع، علی اکبری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی، از مواضع و سخنان مولوی عبدالحمید در خصوص جمعه خونین زاهدان و اتفاقات بعدی به شدت انتقاد و او را متهم به تحریک مردم کرده و درباره تبعات موضع‌گیری‌های او هشدار داده و مولوی عبدالحمید را مسئول اتفاقات بعدی دانسته است.

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ مهر، علی خامنه‌ای را مسئول کشته شدن معترضان در زاهدان در هشتم مهر ماه خوانده بود.

محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، همزمان با چهلم «جمعه خونین زاهدان» به مرکز استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و سه روز بعد منتقدان اقدامات حکومت را «لال» و «زبان‌دراز» نامید.

او خطاب به نیروهای مسلح حکومتی مستقر در این استان گفت که «باید در برابر گرگ‌هایی که به دنبال آسیب به ما هستند هوشیار عمل کنید».

مولوی عبدالحمید هم در پیامی توئیتری به رویکرد هیئت اعزامی رهبر جمهوری اسلامی به استان سیستان و بلوچستان اعتراض کرده و نوشته بود: «انتظار از هیئت اعزامی رهبری، دیدن واقعیت‌ها، محکومیت جنایت جمعه خونین زاهدان، دلجویی از خانواده‌های شهدا و آسیب‌دیدگان این حادثه و احقاق حق بود، نه تهدید و ارعاب مظلوم.»

به گفته منابع رادیو فردا، مولوی عبدالحمید خواسته‌های فرستاده خامنه‌ای را نپذیرفته و خواهان پایان دادن به سرکوب و کشتار مردم معترض شده است. او همچنین خواست که همه کشته‌شدگان، شهید شناخته شده و خانواده‌هایشان از حقوق خانواده شهید برخوردار شوند.

بر اساس همین گزارش، مولوی عبدالحمید به فرستاده رهبر جمهوری اسلامی گفته است که با برکناری چند فرمانده نیروی انتظامی و مسئول استانی مساله حل نمی‌شود و باید با عاملان و آمران در هر سطوحی برخورد شود.

امام جمعه زاهدان همچنین به آقای علی اکبری گفته است که «روزهای جمعه اگر برخوردی صورت گیرد فقط منحصر به معترضان نیست، افرادی که لباس بلوچی دارند هدف تیراندازی و تحت بازداشت قرار می‌گیرند و لباس شخصی‌ها لباس بلوچی می‌پوشند و در لباس بلوچی به بلوچ‌ها شلیک می‌کنند».

مولوی عبدالحمید در جلسه‌ای که با عنوان دیدار تعدادی از علمای اهل سنت و شیعه سیستان و بلوچستان با نماینده جمهوری اسلامی تشکیل شده بود شرکت نکرد.

پیشتر سپاه پاسداران در واکنش به سخنان مولوی عبدالحمید مبنی بر مسئول بودن رهبر جمهوری اسلامی در سرکوب خونین زاهدان، او را تهدید کرده بود.

کانال‌ تلگرامی اخبار سپاه قدس، با انتشار پیامی در روز شنبه ۳۰ مهرماه نوشت: «آقای عبدالحمید، تشویق جوانان و هیجانی کردن آنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ممکن است برایتان گران تمام شود! این آخرین هشدار است.»

هم‌زمان مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزارت کشور، اظهارات مولوی عبدالحمید را «تحریک‌آمیز» خواند و مدعی شده بود که بعد از خطبه‌های او، حدود ۱۵۰ نفر از اراذل و اوباش با سوءاستفاده از صحبت‌های او به اموال مردم، خودرو‌های شخصی، مغازه‌های مردم و به اموال اهل سنت حمله کردند.

اشاره به برکناری مولوی گرگیج از امامت جمعه اهل سنت آزادشهر از دیگر تهدیداتی است که متوجه مولوی عبدالحمید شده و تهدید کرده‌اند که چنین سرنوشتی برای او هم دور از انتظار نیست.

با این حال بخشی از بولتن محرمانه فارس، خبرگزاری وابسته به سپاه که توسط گروه هکری بلک‌ریوارد منتشر شده حکایت از این دارد که رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به «جمع‌بندی» شورای عالی امنیت ملی و نیروی انتظامی مبنی بر بازداشت مولوی عبدالحمید «دستور» داده‌ او «نباید بازداشت شود. بلکه باید بی‌آبرو شود».

در این بولتن آمده که علی خامنه‌ای به حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، دستور داده به مولوی عبدالحمید «هشدار دهید. سیاست کلی نظام بر این است که فعلاً با مولوی عبدالحمید مدارا شود. نباید اقدامی شود که او دوباره خشمگین شود و اهل سنت را به خیابان‌ها فرابخواند.»

با این حال در این بولتن تاکید شده که «تدبیر بر این است که به تدریج توانایی مولوی عبدالحمید سلب شود.»

مولوی عبدالحمید روز جمعه ۱۱ آذر در نماز جمعه زاهدان به اخبار این بولتن به صورت غیرمستقیم پاسخ داد و گفت: «حرمت و محبت نزد مردم را خدا داده، اگر ما داریم. خدا عزت می‌دهد و می‌گیرد، عزت را کس دیگری نمی‌تواند بگیرد.»

روز جمعه، هشتم مهر، معترضان به تجاوز سرهنگ ابراهیم کوچکزای، فرمانده انتظامی چابهار، به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ و همچنین اعتراض به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، هدف رگبار گلوله نیروهای نظامی و امنیتی قرار گرفتند.

مولوی عبدالحمید در هفته‌های گذشته به‌روشنی و با صراحت از اقدامات جمهوری اسلامی انتقاد کرده و ۸ مهر را «جمعه خونین زاهدان» نامیده و گفته که نیروهای حکومتی با تیراندازی به سوی معترضان در این استان، دست‌کم صد تن از آن‌ها را کشته و صدها تن دیگر را زخمی کرده‌اند.

تمامی جمعه‌های بعد از هشتم مهر در شهرهای متعدد سیستان و بلوچستان شاهد خشونت شدید نیروهای امنیتی با مردم بوده و از جمله روز ۱۳ آبان دست‌کم ۱۶ تن دیگر در شهر خاش کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG