لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۷

نماینده مجلس ایران: روسری‌ها تا دو هفته دیگر به سر زنان برمی‌گردد


در حالی که اعتراضات سراسری در ایران به پایان سومین ماه نزدیک می‌شود، حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه با اطمینان وعده داد که «روسری‌ها یکی دو هفته دیگر به سر زنان برمی‌گردد».

این نماینده مجلس روز سه‌شنبه، ۱۵ آذر، در گفت‌وگو با یک رسانه‌ در ایران معترضان را «اراذل و اوباش» خواند و اقدامات خودداری زنان و دختران از حجاب اجباری را موقتی دانست.

او گفت: «وقتی ناآرامی‌ها زیاد می‌شود اراذل و اوباش افزایش پیدا می‌کنند، در جاده می‌ریزند و بی‌حجابی زیاد می‌شود، در نتیجه وقتی ناآرامی‌های تمام شود این موارد هم تمام می‌شوند.»

در حالی که دادستان کل کشور روز شنبه مدعی «تعطیلی گشت ارشاد» شده، جلالی افزود: «حتما نباید گشت ارشاد باشد. در مجموع حجاب وجود دارد اما روش و شیوه دعوت به آن تغییر کرده است.»

این نماینده مجلس درباره تغییر روش حکومت برای اعمال حجاب اجباری گفت: «منظور از تغییر روش این است که امکان دارد در قالب تذکری از طریق پیامک به افراد بی‌حجاب اعلام شود که شما حجاب رعایت نکردید و سعی کنید به قانون احترام بگذارید. بعد از تذکر، وارد مرحله اخطار می‌شویم... و در مرحله سوم ممکن است حساب بانکی فرد بی‌حجاب مسدود شود.»

آقای جلالی توضیح نداد که چگونه نیروهای حکومتی قصد دارند هویت افراد به ادعای آنان «بی‌حجاب» را تشخیص دهند تا برایشان پیامک بفرستند.

پیشتر علی‌ خان محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به طرح‌های جدید و جایگزین حکومت برای گشت ارشاد گفته است: «از دوربین‌ها هم می‌توان برای شناسایی متخلفان استفاده کرد. این دوربین‌ها به صورت هوش مصنوعی می‌تواند کد ملی طرف را بیاورد.»

همچنین موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفته است: «مثل دوربین‌های پلاک‌خوان ثبت تخلفات رانندگی، دوربین‌های چهره‌نگاری تخلفات مربوط به حجاب افراد را ثبت می‌کنند و کسانی که مرتکب تخلفاتی شده‌اند از حقوق اجتماعی در جاهای دیگر محروم می‌شوند.»

اعتراضات جاری در ایران در پی جان باختن مهسا امینی از روز ۲۶ شهریورماه آغاز شده که از سوی نیروهای گشت ارشاد بازداشت شده بود.

در جریان این اعتراضات بسیاری از زنان و دختران به نشانه اعتراض روسری‌های خود را آتش زدند و در ماه‌های گذشته ویدئوها و عکس‌هایی از داخل ایران منتشر شده است که حاکی از گسترش عدم استفاده از روسری و حجاب در زندگی روزمره زنان ایران است.

همزمان با این اعتراض‌ها برخی نمایندگان مجلس از این واحد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی انتقاد و کشورهای غربی نیز تحریم‌هایی را علیه آن وضع کردند.

با این حال، بر اساس گزارش‌ها، طرح ادعای تعطیلی فعالیت «گشت ارشاد» موجب نشده که حکومت از سختگیری‌های خود در زمینه اعمال حجاب اجباری عقب‌نشینی کند.

XS
SM
MD
LG