لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

دیدار وزیر افراطیِ دولت اسرائیل از «حرم شریف»؛ اردن هشدار داد


عکسی که وزارت امنیت ملی اسرائیل منتشر کرده است
عکسی که وزارت امنیت ملی اسرائیل منتشر کرده است

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل و رهبر جنبش راست‌گرای افراطی «اقتدار یهودی»، بامداد سه‌شنبه، ۱۳ دی، از «حرم شریف» در شرق بیت‌المقدس، اورشلیم، بازدید کرد و در آن‌جا گفت نباید تسلیم «تهدیدهای حماس شد».

این بازدید تنها ساعاتی پس از آن انجام شد که رسانه‌های اسرائیل دوشنبه شب در پی دیدار اضطراری بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر، با آقای بن‌گویر خبر دادند که او برنامه بازدید خود از این مکان را به زمان نامعلومی موکول کرده است.

به گزارش روزنامه یدیعوت آحرونوت، ایتامار بن‌گویر اما پس از حضور در این مکان گفت «معبد مقدس» «مهم‌ترین مکان برای ملت اسرائیل است و ما پاسدار آزادی مسلمانان و مسیحیان نیز هستیم اما یهودیان هم باید بتوانند در آن حضور یابند و هر کسی که یهودیان را به این خاطر تهدید می‌کند، باید با مشت آهنین با او برخورد کرد».

«معبد مقدس» برای یهودیانِ معتقد جایی است که اماکن مقدسه اسلامی به روی آن قرار دارد.

اردن هاشمی که متولی اماکن اسلامی در شرق بیت‌المقدس است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هجوم بن‌گویر به الاقصی را با قاطعیت و به‌شدت محکوم می‌کند» و نسبت به عواقب این اقدامات هشدار می‌دهد.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، پیش از شروع کار دولت جدید نتانیاهو اخطار داده بود که هر گونه تغییر در وضعیت کنونی در ارتباط با اماکن مقدسه اسلامی «خط قرمز» اردن خواهد بود و ممکن است موجب بروز «انتفاضه سوم» شود.

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز در بیانیه‌ای اقدام وزیر جدید اسرائیلی را رویه‌ای تحریک‌آمیز که سابقه نداشته و یک تهدید جدی توصیف کرد و مسئولیت رویدادهای آتی در این ارتباط را برعهده بنیامین نتانیاهو دانست.

در ادامه واکنش به این اقدام وزیر اسرائیلی، سفارت آمریکا در اسرائیل روز سه‌شنبه عملکرد این وزیر را «غیر قابل قبول» نامید، و سفارت فرانسه در تل‌آویو در بیانیه‌ای دولت جدید اسرائیل را به پایبندی به «وضعیت مستقر» و خودداری از تغییر آن فراخواند.

همزمان امارات متحده عربی، قطر و شمار دیگری از کشورهای عربی در بیانیه‌های جداگانه از اسرائیل انتقاد کردند.

در این میان، معلوم نیست که تعویق اولین سفر خارجی بنیامین نتانیاهو پس از بازگشت به قدرت که قرار بود در روزهای آینده به امارات برود، با انتقاد تند روز سه‌شنبه دولت ابوظبی از اسرائیل ارتباط دارد یا نه.

سازمان حماس هم روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای حضور وزیر امنیت ملی اسرائیل را قویا نکوهش کرد و نوشت که «الاقصی فلسطینی، عربی و اسلامی بوده و خواهد ماند و احدی نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد». حماس از مسلمانان دنیا خواست به این اقدام که «ریختن بنزین به روی آتش بوده» واکنش نشان دهند.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون و نخست‌ وزیر پیشین اسرائیل، در توییتر خود نوشت: «این وضعیت نتیجه بودن یک نخست ‌وزیر ضعیف است که بی‌مسئولیت‌ترین فرد در خاورمیانه را مسئول انفجاری‌ترین مکان در خاورمیانه کرده است.»

آقای لاپید روز دوشنبه نیز هشدار داده بود که حضور بن‌گویر در این مکان منجر به خشونت خواهد شد و جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

یائیر لاپید دخالت فوری بنیامین نتانیاهو را درخواست کرده بود، اما اندکی بعد از ملاقات دوشنبه‌شب نخست ‌وزیر با ایتامار بن‌گویر، حزب لیکود اعلام کرد که آقای نتانیاهو از وزیر جدید برای نرفتن به «معبد مقدس» درخواستی عنوان نکرده است.

جنبش آقای بن‌گویر بخشی از ائتلاف دولت به‌شدت راستگرای جدید بنیامین نتانیاهو است که از روز پنج‌شنبه گذشته به قدرت بازگشته است.

XS
SM
MD
LG