لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

شهرداری نوفل لوشاتو تابلوی عکس خمینی را «از انظار عمومی پنهان می‌کند»


محل اقامت خمینی در نوفل لوشاتو، در ماه‌های منتهی به انقلاب بهمن ۵۷
محل اقامت خمینی در نوفل لوشاتو، در ماه‌های منتهی به انقلاب بهمن ۵۷

شهردار نوفل لوشاتو در نزدیکی پاریس روز چهارشنبه ۲۱ دی اعلام کرد تابلویی که عکس روح‌الله خمینی روی آن نصب شده است، از انظار عمومی «پنهان» خواهد شد.

این تابلوی چوبی به ارتفاع یک متر، در یک زمین خصوصی نصب شده، اما از خیابان قابل مشاهده است.

این تابلو در محلی نصب شده که بنیانگذار جمهوری اسلامی چند ماه پیش از وقوع انقلاب بهمن ۵۷ در آن‌جا اقامت داشت. روی این تابلو متنی به زبان فارسی و فرانسه نوشته شده است.

در هفته‌های اخیر و همزمان با اعتراضات سراسری در ایران، چندین تجمع و تظاهرات اعتراضی نیز از سوی ایرانیان در نوفل لوشاتو و مقابل محل اقامت سابق آیت‌الله خمینی برگزار شد.

خمینی در زمان اقامتش در نوفل لوشاتو
خمینی در زمان اقامتش در نوفل لوشاتو

به گزارش خبرگزاری فرانسه، الیزابت سانجیوی، شهردار نوفل لوشاتو، پس از دیدار با چند انجمن گفت: «این تابلو پنهان خواهد شد، باید مشخص شود که چگونه. احتمالاً توسط یک تابلوی بزرگتر که در پیاده‌رو نصب می‌شود».

این تصمیم به دنبال درخواست اتحادیه حقوق بین‌المللی زنان و به نمایندگی از یک گروه متشکل از چهل سازمان غیردولتی و انجمن «زن، آزادی» اتخاذ شده است.

این سازمان‌های غیردولتی درخواست کرده‌اند که «با توجه به حوادث غم‌انگیزی که در حال حاضر در ایران رخ می‌دهد»، مجوز «پنهان کردن» این تابلو بدون تاخیر صادر شود.

به گفته شهردار نوفل لوشاتو، پس از این اقدام، باید یک روند قضایی آغاز شود تا مالک زمین مجبور شود که تابلو را بردارد.

سازمان‌های غیردولتی فرانسوی همچنین درخواست کرده‌اند که نام میدان یا خیابانی در نوفل لوشاتو به نام «مهسا امینی» نامگذاری شود.

پیشتر شهرداری پاریس مکانی را در پایتخت فرانسه به اسم «مهسا امینی» نامگذاری کرده است.

اقدام شهرداری نوفل لوشاتو برای پنهان کردن عکس خمینی در حالی است که در هفته‌های اخیر تنش‌ بین تهران و پاریس به‌ویژه بر سر انتشار کاریکاتورهای علی خامنه‌ای در هفته‌نامه طنز «شارلی ابدو» بالا گرفته است.

در روزهای اخیر تجمعی از هواداران رهبر جمهوری اسلامی مقابل سفارت فرانسه در تهران برگزار شد و شعارهایی علیه دولت این کشور سر داده شد.

جمهوری اسلامی نام خیابانی در تهران که سفارت فرانسه در آن واقع است، «نوفل لوشاتو» نامگذاری کرده است.

XS
SM
MD
LG