لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

شارلی ابدو کاریکاتورهای بیشتری از علی خامنه‌ای منتشر کرد


تجمع اعتراضی علیه شارلی ابدو در تهران
تجمع اعتراضی علیه شارلی ابدو در تهران

یک هفته پس از انتشار کاریکاتورهایی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در نشریه «شارلی ابدو» که واکنش تند مقام‌های تهران را به همراه داشت، این هفته‌نامه طنز فرانسوی در شماره تازه خود کاریکاتورهای جدیدی از رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرده است.

کاریکاتور صفحه اول شماره جدید شارلی ابدو که روز چهارشنبه ۲۱ دی منتشر می‌شود، شبیه کاریکاتور صفحه اول شماره قبلی است و رفتار آخوندها با زنان را تمسخر می‌کند.

همچنین در صفحات داخلی نشریه نیز، کاریکاتورهایی از علی خامنه‌ای با اشاره به اعدام‌های اخیر معترضان در ایران منتشر شده است.

ریس، سردبیر شارلی ابدو در سرمقاله شماره جدید این نشریه با اشاره به خشم مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به شماره قبلی، نوشت: «آخوندها راضی نیستند».

شارلی ابدو هفته گذشته کاریکاتورهایی از رهبر جمهوری اسلامی با موضوع نقش او در سرکوب اعتراضات سراسری در ایران منتشر کرد.

سردبیر شارلی ابدو افزود آن کاریکاتورها که از میان کاریکاتورهای ارسالی به این نشریه پس از یک فراخوان در حمایت از اعتراضات سراسری ایران انتخاب شده بود، «به نظر نمی‌رسد آنان [مقام‌های جمهوری اسلامی] را چندان خندانده باشد».

او نوشت: «خود انتقادی طنزآمیز هرگز نقطه قوت مستبدان نبوده آن هم از نوع مذهبی‌اش».

ریس همچنین اعلام کرد که وبسایت فروش شارلی ابدو هدف یک حمله سایبری قرار گرفت که «به احتمال زیاد از سوی جمهوری اسلامی» بوده است؛ هرچند که تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

سردبیر شارلی ابدو نوشت: «رژیم آخوندی چنان احساس خطر می‌کند که هک کردن وبسایت یک روزنامه فرانسوی را برای موجودیت خود حیاتی می‌داند».

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که از سوی برخی کشورها «تروریستی» شناخته شده است نیز روز سه‌شنبه انتشار کاریکاتورهای علی خامنه‌ای در شارلی ابدو را محکوم کرد.

همچنین حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، این نشریه را تهدید کرد و گفت: «فرانسوی‌ها و مدیران این موسسه را به سرنوشت سلمان رشدی ارجاع می‌دهم».

او مدعی شد که این نشریه «برای برهم زدن آرامش روانی مسلمانان به مقدسات‌شان توهین» می‌کند.

پیشتر وزارت خارجه جمهوری اسلامی با احضار سفیر فرانسه در تهران انتشار این کاریکاتورها را «توهین به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی» دانسته بود.

پس از آن، وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که «در گام نخست فعالیت انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند».

همچنین در روزهای اخیر تجمع‌هایی از سوی نهادهای حکومتی مقابل سفارت فرانسه در تهران و همچنین برخی دیگر از شهرهای ایران برگزار شد.

با این حال، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور همزمان با هشتمین سالگرد حمله تروریستی به دفتر شارلی ابدو، از این نشریه دفاع کردند.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، نیز در واکنش به احضار سفیر این کشور در تهران گفت ایران قبل از این‌که به فرانسه انتقاد کند باید به اوضاع داخلی خود توجه کند.

خانم کولونا افزود: «باید به خاطر داشته باشیم که آزادی مطبوعات در فرانسه در تضاد با آن چیزی است که در ایران رخ می‌دهد و این (آزادی) تحت نظارت یک قاضی در چارچوب یک نظام قضایی مستقل است، چیزی که ایران مسلما با آن آشنایی ندارد».

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، خبرگزاریهای ایران و سایت رادیو فردا/م.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG