لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

خامنه‌ای بار دیگر اعتراضات مردم را تماماً به «دشمن خارجی» ربط داد


دیدار امروز خامنه‌ای با مداحان حکومتی
دیدار امروز خامنه‌ای با مداحان حکومتی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با گروهی از مداحان مذهبی بار دیگر بر ادعای خود مبنی بر نقش «دشمنان خارجی» در اعتراضات سراسری تأکید کرد و گفت: «نقشه‌ دشمن نقشه‌ جامعی بود، اما محاسبه‌‌اش غلط بود.»

خامنه‌ای روز پنج‌شنبه، ۲۲ دی، با اذعان به این‌ که وضعیت اقتصادی کشور «خوب نبود و خوب نیست»، ادعا کرد کشورهای خارجی «خیال می‌کردند ملت ایران به خاطر مشکلات اقتصادی با نقشه‌ براندازی و تجزیه‌طلبی همراهی خواهد کرد، اما این محاسبه غلط بود».

این در حالی است که جمهوری اسلامی نه تنها تاکنون هیچ سندی درباره نقش کشورهای دیگر در شکل‌گیری اعتراضات منتشر نکرده، بلکه مردم در اغلب تجمعات خود در چهار ماه گذشته به‌خصوص در سیستان و بلوچستان و کردستان علیه تجزیه‌طلبی شعار سر داده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت اعتراضات سراسری از چند ماه پیش از آن با «نفوذ، تیم‌های جاسوسی از همه طرف، غوغای ایران‌هراسی در دنیا، همراه کردن بعضی عناصر داخلی با خودشان و...» زمینه‌سازی شده بود، اما «به‌ دلیل محاسبه غلط»، مردم ایران با «دشمنان» همراهی نکردند و به‌ همین دلیل شکست خوردند.

این ادعای آقای خامنه‌ای در حالی مطرح می‌شود که اعتراضات «زن زندگی آزادی» پس از چندین ماه آزار و اذیت زنان در خیابان‌ها توسط مأموران گشت ارشاد در حالی‌ که معضلات معیشتی و اقتصادی فشار سنگینی بر مردم وارد کرده بود و نهایتاً کشته‌ شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس حجاب اجباری در ۲۶ شهریور شکل گرفت.

این اعتراضات خیلی زود از اعتراض به حجاب اجباری فراتر رفت و به اعتراضات سراسری علیه کل نظام و به‌ویژه شخص رهبر جمهوری اسلامی در سراسر کشور تبدیل شد و در مقابل، حکومت همچون اعتراضات سال‌های قبل به سرکوب خونین آن پرداخت.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود هیچ اشاره‌ای به سرکوب اعتراضات از جمله کشتن حدود ۵۰۰ معترض شامل کودکان و بازداشت حدود ۲۰ هزار شهروند و صدور احکام اعدام و اجرای برخی از آن‌ها نکرد، اما گفت: «دشمن تا حالا شکست خورده، در این قضیه هم شکست خورد، در آینده هم هر وقت اقدام کند، شکست خواهد خورد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای در چهار ماه گذشته بارها از شکست اعتراضات و پایان آنها سخن گفته‌اند، اما هم‌چنان درباره آن سخنرانی می‌کنند. این چندمین سخنرانی رهبر حکومت در تنها یک ماه گذشته است و او در تمام آنها با تاکید از اعتراض مردم حرف زده است.

روز پنج‌شنبه علی خامنه‌ای در عین تاکید بر شکست اعتراضات، به طور تلویحی اذعان کرد که اعتراضات تمام نشده است. او تأکید کرد که «غفلت نکنیم، غافل نشویم، بگوییم خب تمام شد قضایا. از میدان عقب نرویم، در میدان باشیم».

این چندمین بار است که رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی‌های عمومی خود از کارگزاران نظام و همچنین طرفداران خود می‌خواهد که در مقابل اعتراضات کناره‌گیری و عقب‌نشینی نکنند.

علی خامنه‌ای روز پنج‌شنبه در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر به اهمیت فعالیت مداحان مذهبی اشاره کرد و گفت: «اوایل که ما این جلسه را تشکیل می‌دادیم با صد نفر دویست نفر این جلسه تشکیل می‌شد، امروز هزاران نفر در سراسر کشور با تسلط بر شگردهای جذب مخاطب مشغول کار مداحی‌اند.»

پیشتر، تیرماه امسال، علی علمی، مسئول اداره ساماندهی هیئت‌ها و شورای مذهبی کشور، اعلام کرده بود که در حال حاضر بیش از صد هزار هیئت مذهبی در سطح ایران و ۱۷ هزار مداح فقط در استان تهران فعال‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی با تأکید چندباره بر «نقش و جایگاه مهم» مداحان و هیئت‌های مذهبی خطاب به مداحان حاضر در برنامه گفت اگر بخواهند موفق شوند، «شرط لازم و اولش این است که دغدغه‌ هدایت مردم را داشته باشید».

حمایت خامنه‌ای از مداحان و هیئت‌های مذهبی به‌ عنوان بازوی تبلیغاتی نظام در حالی است که هیئت‌های مذهبی در ایران پیش از انقلاب از سوی گروه‌هایی از مردم اداره می‌شد و اخیراً گزارش‌هایی از ممنوع‌ بودن فعالیت مداحانی منتشر شده که، هرچند تلویحی، از اعتراضات مردم حمایت کرده‌اند.

در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» در چهار ماه گذشته، شعار علیه علی خامنه‌ای به اشکال گوناگون ازجمله شعارهای ثابت مردم در تجمعات سراسر کشور بوده و در این فاصله شمار بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی داخل کشور نیز او را یکی از عوامل اصلی مشکلات ایران در سه دهه اخیر معرفی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG