لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

خامنه‌ای: اعتراضات علیه ضعف‌های مدیریتی و اقتصادی نیست


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۹ دی در یک سخنرانی در دیدار با گروهی از اهالی قم گفت که به باور او، اعتراض معترضان در ایران علیه ضعف‌های مدیریتی و اقتصادی حکومت او نیست.

او همچنین خواستار افزایش تبلیغ مواضع حکومتش برای جوانان در ایران شد و گفت: «وسوسه‌ای را که روی آن جوان و نوجوان اثر می‌گذارد چه چیزی می‌تواند برطرف کند؟ باتوم که نمی‌تواند برطرف کند، آن وسوسه را تبیین می‌تواند برطرف کند.»

علی خامنه‌ای همواره خواستار توضیح بیشتر مواضع خود برای شهروندان ایرانی شده و از این توضیح و تبلیغ با عنوان «تبیین» یاد می‌کند.

وی در سخنرانی روز دوشنبه هم خواستار افزایش این تبلیغات «از زبان‌های مختلف، از حنجره‌های مختلف، با تعبیرات مختلف، با ابتکارات مختلف» شد.

رهبر جمهوری اسلامی در حالی می‌گوید که به باور او، رویگردانی جوانان و نوجوانان ایرانی از حکومت او را «با باتوم نمی‌توان برطرف کرد» که نیروهای تحت امر او طی سال‌های حکومت جمهوری اسلامی به استفاده بسیار گسترده از باتوم، شکنجه و قتل و اعدام افراد معترض در ایران مشغول بوده‌اند.

علی خامنه‌ای درحالی که در سخنان روز دوشنبه خود به اثربخش نبودن ضرب‌وجرح شهروندان با باتوم نیروهای خود اذعان کرد اما همزمان گفت که آتش زدن سطل زباله و اعتراض خیابانی «بدون تردید خیانت است و دستگاه‌های مسئول نیز با خیانت، برخورد جدی و عادلانه می‌کنند.»

اعتراضات علیه «ضعف‌های مدیریتی و اقتصادی» جمهوری اسلامی «نیست»

او در ادامه این سخنرانی نیز گفت: «یک عده‌ای و خارجی‌ها در تبلیغات‌شان این‌جور می‌خواستند وانمود بکنند که این اغتشاشات -که حالا یک تعدادی می‌آیند در خیابان‌ها و فریاد می‌کشند و فحش می‌دهند و یک شیشه‌ای را می‌شکنند و سطل زباله‌ای را آتش می‌زنند- مخالف با ضعف‌های کشورند؛ ضعف‌های مدیریتی، ضعف‌های اقتصادی و… نه، بنده به شما عرض می‌کنم عکس این قضیه است. این‌ها می‌خواستند نقاط قوت ما را از بین ببرند.»

این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان می‌شود که معترضان در اعتراضات گسترده‌ای که بیش از سه ماه و در اکثریت شهرهای ایران جریان داشته، در شعارها و پیام‌های خود خواستار برچیده شدن کلیت نظام جمهوری اسلامی شده و علیه ضعف‌های حکومتی جمهوری اسلامی شعار داده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری، بدون ارائه سند و مدرکی، بار دیگر ادعای «ارتباط» اعتراضات با خارجی‌ها را تکرار کرد و باری دیگر نیز از آن دسته از هواداران جمهوری اسلامی که این ادعا را باور ندارند انتقاد کرد.

او گفت که «دست دشمن خارجی در این حوادث کاملاً عیان بود و اینکه تا گفته می‌شود دخالت دشمن خارجی، عده‌ای آن را انکار می‌کنند و می‌گویند این حوادث تقصیر شما است، صحیح نیست.»

«بدون تأخیر وارد میدان شوید، خطرات را به جان بخرید»

علی خامنه‌ای که روز دوشنبه به مناسبت سالروز تظاهرات ۱۹ دی ۵۶ در قم علیه حکومت پهلوی سخن می‌گفت، سپس از هواداران خود خواست تا «بدون تأخیر وارد میدان» شوند، «احساس تکلیف» کنند و «خطرات را به جان بخرند».

او برای تأکید بر این موارد، از تاریخ شیعه و همچنین جنگ ایران و عراق یادآوری‌هایی کرد.

به گفته او، افراد مرتبط با «قیام توابین» که در تاریخ شیعه از آن به عنوان یکی از قیام‌های بعد از واقعه کربلا یاد می‌شود «دیر جنبیدند.»

علی خامنه‌ای با انتقاد از «توابین» گفت: «دیر جنبیدند. شما که می‌خواستید خونتان را در راه امام حسین بدهید، چرا در اول محرّم، دوم محرّم نیامدید، یک کاری اقلاً صورت بدهید؟ آن‌جا می‌ایستید تماشا می‌کنید، امام حسین به شهادت می‌رسد، بعد دلتان می‌سوزد، آن وقت می‌آیید در میدان. این کار را به هنگام انجام ندادن این جور است. کار را به هنگام باید انجام داد. نباید غفلت کنیم از وظیفه‌ای که عقل و شرع به عهده ما گذاشته. باید بدون تأخیر وارد میدان بشویم. نباید تأخیر داشته باشیم. آن وقت به تناسب اهمیتی که آن کار دارد، خطرات را به جان بخریم.»

پیش از این در بولتن‌های محرمانه فارس، خبرگزاری وابسته به سپاه، که توسط گروه هکری بلک‌ریوارد منتشر شده نیز آمده بود که رهبر جمهوری اسلامی از «سکوت برخی خواص» در حکومت خود و به‌ویژه مجمع تشخیص مصلحت «دلخور» است و در قضیه برخورد با معترضان در زاهدان نیز از «کم‌تحرکی آقایان شمخانی و رئیسی»ناراضی است.

در بخش دیگری از این بولتن‌ها نقل شده‌است که علی خامنه‌ای در جلسه‌ای خصوصی که با حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی داشته، به او گفته‌است که «یکوقت خود را نبازید.»

رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه در ادامه سخنرانی تازه خود سپس به افرادی اشاره کرد که در دوره جنگ ایران و عراق با عراق جنگیدند و خطاب به هواداران خود گفت: «وقتی حرکت می‌کنیم، احساس تکلیف می‌کنیم، خطر را قبول می‌کنیم، وارد میدان می‌شویم نتیجه این است دیگر این تجربهٔ ماست دیگر.»

سخنان علی خامنه‌ای در مورد سربازان دوران جنگ ایران و عراق در حالی بیان می‌شود که بسیاری از خانواده‌های کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق در جریان اعتراضات جاری پیام‌های متعددی در انزجار از جمهوری اسلامی و حکومت علی خامنه‌ای منتشر کرده‌اند.

آقای خامنه‌ای در سخنرانی روز دوشنبه به تذکر دادن به هواداران خود ادامه داد و گفت که «جهاد تبیین را جدی بگیرید. بارها گفتم، بازهم می‌گویم. در رأس نقشه‌های دشمن تبلیغ است و علاج آن تبیین حقیقت است.»

با استفاده از ایسنا و ایرنا؛ پ.پ
XS
SM
MD
LG