لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

روزنامه کیهان در واکنش به کمبود شدید گاز: فقط مجبور شدیم کمی در مصرف صرفه‌جویی کنیم


در حالی که به‌دلیل کمبود شدید گاز همزمان با سرمای کم‌سابقه، برخی مناطق ایران با تعطیلی کامل روبه‌رو شده‌اند، روزنامه کیهان، نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، نوشت که «فقط مجبور شدیم کمی در مصرف گاز صرفه‌جویی کنیم».

در ادامه بحران گاز در ایران و تلاش مسئولان برای «صرفه‌جویی»، روز پنج‌شنبه، ۲۲ دی‌ماه، ادارات شهرستان‌های استان تهران به استثنای ادارات خدمات‌رسان و دارای شیفت کاری، تعطیل شدند.

همزمان منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: «جریان گاز حدود ۲۵۵ واحد اداری و آموزشی در سطح استان طی دیروز و امروز به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های مربوط به تعطیلی دو روزه و خاموش نکردن سیستم‌های گرمایشی قطع شد.»

آقای شیشه‌فروش با بیان اینکه همه استان بسیج شده است که در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی شود افزود: «تاکید شده است که صنایع ۳۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی داشته باشند.»

در همین حال حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی، گفت: «به دلیل برودت هوا مصرف گاز در استان افزایش یافته و مصرف گاز استان از ۶۱ میلیون متر مکعب عبور کرده است.... اگر مصرف از این میزان بیشتر افزایش پیدا کند، در روستاها و شهرهای دور از مرکز با افت فشار گاز مواجه خواهیم شد.»

در واکنش به این اخبار که در هفته گذشته هر روز ادامه داشته است، روزنامه کیهان که توسط نماینده علی خامنه‌ای اداره می‌شود روز پنج‌شنبه نوشت: «هیچ خانه‌ عادی در ایران هم مجبور نشده ماهی ۳۰ میلیون تومان بابت پرداخت قبض گاز خانه‌اش پرداخت کند و هزینه‌های انرژی مردم نیز شکر خدا چهار برابر درآمد ماهانه‌شان نشده است. توصیه‌های همیشگی و همه ساله برای صرفه‌جویی در مصرف گاز در زمستان در ایران کجا، «زمستان سخت» اروپا با تبعات هولناکی که در بالا به گوشه‌ای از آنها اشاره شد کجا؟!»

مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی ماه‌ها به مقام‌های اتحادیه اروپا به دلیل زمستان سرد و بحران گاز در نتیجه حمله روسیه به اوکراین و وابستگی این قاره به منابع گازی روسیه اخطار می‌دادند، اما حالا به نظر می‌رسد که ایران خود دچار بحران سرما و کمبود منابع انرژی از جمله گاز شده است.

روزنامه کیهان به «زمستان سخت» در اروپا اشاره کرده، اما به تعطیلی اکثریت مطلق کارخانجات و تعطیلی برخی مدارس و شهرها در نقاط مختلف ایران به منظور جبران کاهش مصرف گاز اشاره نکرده است.

این روزنامه همچنین اشاره نکرده است که ۸۰ درصد از نیروگاه‌های بخار تولید برق در ایران به دلیل بحران گاز شروع به سوزاندن مازوت کرده‌اند. عاملی که سبب شدت گرفتن آلودگی هوا در ایران شده است.

ایران با وجود این که جزو سه کشور دارنده بزرگ‌ترین منابع گازی جهان است با کمبود گسترده گاز روبه‌رو شده است و گاز بسیاری از صنایع از جمله بخشی از صنایع سیمان و پتروشیمی برای تامین گاز مناطق مسکونی در ایران قطع شده است.

ایران نه تنها به اهداف خود برای صادرات گاز نرسیده، که به دلیل مشکل تامین گاز در بسیاری از صنایع از جمله پتروشیمی متحمل زیان‌های فراوان نیز شده است.

XS
SM
MD
LG