لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

گروسی: مذاکرات برجام با جمهوری اسلامی به بن‌بست رسید، بی‌نتیجه ماند


رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نهاد نظارتی سازمان ملل متحد
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نهاد نظارتی سازمان ملل متحد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با تاکید بر این که مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی به «بن‌بست» رسیده و متوقف شده، هشدار داد که نه در مذاکرات آژانس و ایران، نه در مذاکرات احیای برجام «ما نتوانستیم پیشرفت کنیم».

آقای گروسی روز پنج‌شنبه،‌ ۲۲ دی‌ماه، در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری رسمی واتیکان، درباره مذاکرات هسته‌ای با تهران گفت: «یک بن‌بست وجود دارد، مذاکرات قطع شد و بی‌نتیجه ماند، جلسات و تبادلات زیادی وجود دارد و به همین دلیل است که آژانس – و من شخصا – نمی‌خواهیم این خلاء سیاسی در اطراف چنین مسئله متزلزل و خطرناکی باقی بماند.»

او همچنین درباره ابراز نگرانی‌ اخیر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت: «حق با پاپ است.»

پاپ فرانسیس روز دوشنبه، ۱۹ دی، در سخنرانی سالانه خود در جمع دیپلمات‌های خارجی در واتیکان، با اشاره به بن‌بست پیش آمده در مذاکره بر سر احیای برجام، داشتن سلاح هسته‌ای را «غیراخلاقی» دانست.

او گفت: «تحت تهدید تسلیحات هسته‌ای، ما همیشه بازنده‌ایم.»

آقای گروسی به وب‌سایت خبری واتیکان گفت: «من با پاپ فرانسیس ملاقات کردم، زیرا صدای او، پیام او در مورد این تهدیدها در این زمان دشوار، به نظر من ضروری است.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که تمرکز این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در حال حاضر فقط مسئله اوکراین نیست، بلکه دو پرونده «ایران و کره شمالی هم هست»‌.

او همچنین به پیشرفت‌های اخیر جمهوری اسلامی در زمینه افزایش حجم و میزان غنی‌سازی اورانیوم و توسعه و ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و بیشتر اشاره کرد و گفت: «این واقعا نگران‌کننده است زیرا اینها گام‌هایی در جهت گسترش سلاح اتمی هستند که باید از آنها اجتناب کنیم.»

گروسی با تاکید بر این که «آژانس محل توافق، یک فضا و بستری برای درک متقابل است»، ابراز امیدواری کرد بتواند به تهران سفر کند و مذاکرات با مقام‌های جمهوری اسلامی را از سربگیرد.

دیدار گروسی با پاپ پس از ابراز نگرانی پاپ درباره تهدیدهای هسته‌ای در جهان
دیدار گروسی با پاپ پس از ابراز نگرانی پاپ درباره تهدیدهای هسته‌ای در جهان

هنوز مقام‌های جمهوری اسلامی به این اظهارات مدیرکل آژانس واکنشی نشان نداده‌اند، اما اوایل دی‌ماه پیش از آغاز سال نوی میلادی، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت برای سفر مقامات آژانس به ایران «بعد از تعطیلات» سال نوی میلادی هماهنگی خواهد شد.

آقای اسلامی چهارشنبه ۷ دی در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفت: «تمایلی نشان داده شده و قرار است هماهنگی بعد از تعطیلات ژانویه انجام شود.»

اما با توجه به اظهار نظر رافائل گروسی، به نظر نمی‌آید که هنوز در این باره تصمیمی گرفته شده باشد.

تهران اتهام‌ها علیه خود در زمینه تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را رد می‌کند، اما در عین حال، به گفته آژانس، تهران در زمینه کشف اورانیوم غنی‌شده در سه مکان اعلام نشده خود هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه نکرده است.

باقی ماندن اختلافات جمهوری اسلامی با آژانس در حالی است که مذاکرات تهران با قدرت‌های جهانی نیز از چند ماه پیش متوقف شده و آمریکا در چهار ماه اعتراضات مردمی چند بار اعلام کرده که فعلا ازسرگیری این مذاکرات در اولویت کاخ سفید قرار ندارد.

XS
SM
MD
LG