لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

ایران «در مرز هشدار مصرف گاز» در پی افزایش چشمگیر در مصرف روزانه


در پی بروز سرمای شدید در ایران و افزایش مصرف گاز، شرکت ملی گاز ایران هشدار داد که ایران وارد «شرایط بحرانی گاز» شده‌ است. این شرکت نیز بر لزوم صرفه‌جویی از طرف مردم تاکید کرد.

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز، روز جمعه، ۲۳ دی‌ماه به خبرگزاری ایلنا گفت: «در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد منازل از بخاری و مابقی از شوفاژ و پکیج جهت گرمایش استفاده می‌کنند. اگر مردم در منازل یک بخاری را به مدت شش ساعت در روز خاموش کنند ۴۰ تا ۵۰ میلیون متر مکعب در روز در کل کشور صرفه‌جویی می‌شود. در حال حاضر ۸۵۰ میلیون متر مکعب در روز گاز در کشور تولید می‌شود و طی ۲۴ ساعت گذشته مصرف بخش خانگی و تجاری به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.»

این در حالی است که به گفته همین مقام مسئول، «اگر مصرف از عدد ۶۵۰ میلیون متر مکعب بالاتر برود وارد شرایط بحرانی گاز شده‌ایم».

از گفته این مقام چنین برمی‌آید که در صورت ادامه سرما در ایران، کشور توان تامین گاز و برآوردن نیاز مردم را ندارد.

آقای جولایی با تاکید بر این که اکنون در مرز هشدار مصرف گاز قرار داریم، گفت: «چند عامل در بروز شرایط کنونی دخیل هستند، یکی موضوع تداوم همین وضع است یعنی اگر یک روز رقم مصرف ۷۰۰ میلیون متر مکعب باشد مشکل نداریم، اما اگر روز بعد هم مصرف در همین محدوده باشد مشکل خواهیم داشت، تداوم و فشار نقطه‌ای هم مهم است. در کل اگر مصرف از عدد ۶۵۰ میلیون متر مکعب بالاتر برود وارد شرایط بحرانی گاز شده‌ایم.»

برخی مناطق ایران در هفته گذشته با سرمای گسترده و بی‌سابقه روبه‌رو شده است و همین عامل سبب افزایش مصرف گاز در ایران شده است.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به شرایط جوی حاکم بر کشور که منجر به افزایش شدید مصرف گاز شده توضیح داد: «با ورود سامانه هوای سرد به کشور ما شاهد افت دما و سرمای فراگیر در بیشتر نقاط هستیم، به‌ طوری که در استان‌های شمال غربی و شرقی دمای هوا تا منفی ۲۸ درجه سانتیگراد رسیده، این از حیث فراگیری و ماندگاری سرما در ده سال گذشته بی‌سابقه بوده است.»

او ادامه داد: «روز پنج‌شنبه ۲۲ دی حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در بخش‌های خانگی و تجاری مصرف شده که در مقایسه با دوره مشابه پارسال در این بازه زمانی بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب افزایش را نشان می‌دهد که معادل تولید شش فاز پارس جنوبی است.»

مدیران وزارت نفت ایران در حالی از مصرف بی‌سابقه گاز در ایران خبر می‌دهند که گاز بسیاری از صنایع از جمله صنایع پتروشیمی و سیمان در ایران قطع شده و در بسیاری از مناطق ایران هم برق به جای گاز با سوزاندن مازوت تامین می‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران دلیل بحران اخیر را کمبود سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز می‌داند.

مصطفی طاهری از نیاز ۸۰ میلیارد دلاری سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز ایران خبر داده و افزوده است: «متاسفانه ما برای سرمایه‌گذاری و تولید میلیارد‌ها هزینه کردیم و به جای اینکه این صنایع سه شیفت کار کند و کارگران بیشتری جذب کند، مدت زیادی از سال را به خاطر مدیریت بد ما برای برق و گاز، می‌گوییم این باید قطع باشد، بعضی از صنایع ما مانند پتروشیمی‌ها خوراکشان این است.»

XS
SM
MD
LG