لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

واردات گاز از ترکمنستان به ایران قطع شد؛ مصرف گاز خانگی رکورد زد


مراسم افتتاح خط لوله گاز ترکمنستان در سال ۲۰۱۰
مراسم افتتاح خط لوله گاز ترکمنستان در سال ۲۰۱۰

همزمان با انتشار خبر قطع شدن واردات گاز از ترکمنستان به ایران، وزارت نفت ایران اعلام کرد که رکورد بی‌سابقه‌ای از مصرف بالای گاز خانگی در کشور ثبت شده است.

مسلم رحمانی، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، روز شنبه، ۲۴ دی‌ماه، به خبرگزاری فارس گفت: «روز گذشته مصرف گاز خانگی به ۶۸۵ میلیون متر مکعب در روز رسید که یک رکورد بی‌سابقه از جهت استمرار مصرف بالای گاز خانگی در کشور است.»

آقای رحمانی ادامه داد: «در حال حاضر گاز طبیعی تزریقی به شبکه گاز کشور حدود ۸۵۰ میلیون متر مکعب در روز است و ۸۰ درصد از این گاز در بخش خانگی، اداری و تجاری مصرف می‌شود.»

او در ادامه هشدار داد که مصرف گاز فقط در تهران در حال حاضر «به روزانه ۱۲۵ میلیون متر مکعب در روز رسیده است که رقم بالایی است و گازرسانی به سایر استان‌های شمالی و شمال شرقی را با مشکل مواجه می‌کند و سبب افت فشار گاز می‌شود».

اما در همان حالی که ایران با افزایش چشمگیر در مصرف گاز به دلیل سرمای گسترده در برخی مناطق کشور روبه‌رو است، واردات گاز ترکمنستان به ایران هم قطع شده است.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، با اشاره به قطع گاز بعضی از استان‌های ترکمنستان در بخش خانگی تأکید کرد: «از روز پنج‌شنبه [۲۲ دی] واردات گاز از ترکمنستان به‌صورت کامل قطع شده است، اما با تغییرهایی که همکارانم در خطوط انتقال گاز اعمال کرده‌اند و استفاده از حداکثر ظرفیت تولید در جنوب کشور تا این لحظه توانسته‌اند استمرار در گازرسانی کشور را حفظ کنند.»

او یادآوری کرد که هم‌اکنون در بیش از ۲۰ استان کشور دمای هوا به منفی ۱۰ درجه رسیده است.

آقای اوجی در ادامه از افت فشار گاز در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوب، گلستان و سمنان ابراز نگرانی کرد.

همزمان رسانه‌های دولتی در ایران تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند تا مردم را دعوت به کاهش مصرف کنند. اما برخی از مقامات مسئول در ایران بحران کمبود گاز را فقط به مصرف بالای مردم مرتبط دانسته‌اند و اشاره‌ای به عدم توسعه میادین گازی در سال‌های گذشته نمی‌کنند.

مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز، با اشاره به افت فشار گاز در استان‌های گلستان و مازندران و استان‌های شمال شرقی کشور تصریح کرد: «با تمهیدهای درنظر گرفته‌شده خوشبختانه تاکنون هیچ قطعی گازی در این استان‌ها مشاهده نشده است. هم‌اکنون همه تاسیسات گازرسانی در کشور با حداکثر ظرفیت خود بدون هیچ مشکلی فعال هستند.»

این در حالی است که روز شنبه اخباری از قطع گاز در چند شهرستان منتشر شده است، از جمله مسئولان تربت‌ جام در استان خراسان رضوی ضمن تائید قطع شدن گاز شش هزار مشترک شهری و روستایی گفته‌اند که برای جبران، نفت سفید و بخاری برقی بین این خانوارها توزیع شده است.

دولت ایران در چند روز گذشته سعی کرده است با تعطیلی در برخی نقاط ایران و قطع گاز برخی سازمان‌ها، کمبود گاز را جبران کند و در همین زمینه وعده داده است که گاز مدارس را قطع نکند.

بر اساس اطلاعیه آموزش و پرورش تهران، با هماهنگی انجام شده با استانداری تهران و «به جهت رفاه سرایداران و خانواده آنها و نیز آمادگی برای برگزاری آزمون نهایی پایه دوازدهم» گاز مدارس قطع نخواهد شد.

خبرگزاری ایسنا روز شنبه، ۲۴ دی‌ماه، نوشت: «مجموع مصرف گاز در بخش‌های تجاری و خانگی به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی را نشان می‌دهد. همچنین با ورود سامانه هوای سرد به کشور شاهد افت دما و سرمای فراگیر در بیشتر نقاط هستیم، به‌طوری که هم‌اکنون دمای هوا در بیش از ۴۶۰ شهر در ۲۷ استان کشور زیر صفر است، ضمن آنکه در بعضی شهرستان‌ها دمای هوا تا منفی ۲۸ درجه نیز رسیده است.»

XS
SM
MD
LG