لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

فشار نهادهای امنیتی برای شکستن اعتصاب دانشجویان مجسمه‌سازی دانشگاه هنر


اعتراض سمبولیک دانشجویان مجسمه‌سازی دانشگاه هنر تهران به کشتار معترضان
اعتراض سمبولیک دانشجویان مجسمه‌سازی دانشگاه هنر تهران به کشتار معترضان

جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر تهران روز سه‌شنبه ۲۷ دی با انتشار بیانیه‌ای از اعتصاب دانشجویان و اساتید رشته مجسمه‌سازی حمایت کردند و پرده از فشارهای امنیتی شدید علیه آنها برداشتند.

این بیانیه از تعلیق چندین دانشجوی مجسمه‌سازی و توبیخ مدیرگروه این رشته و ممنوع کردن تدریس در آینده برای هفت استاد مدعو خبر می‌دهد و می‌گوید که «حالا نوبت رسیده به دستور حذف‌ترم دسته‌جمعی».

بر اساس این بیانیه، دانشجویان رشته مجسمه‌سازی دانشگاه تهران «با وحدتی مثال‌زدنی و با وجود تهدیدهای کوناگون، یک‌دست و منسجم به کلاس‌ها نرقته‌اند تا نگذارند مسئولان وانمود کنند وضع دانشگاه چه آرام و عادی است».

دانشگاه هنر تهران طی ماه‌های اخیر به یکی از کانون‌های اعتراضات دانشجویان کشور تبدیل شده بود و تصاویر متعددی حاکی از همراهی آنها با اعتراضات مردمی سراسر کشور و مقاومت علیه سرکوب منتشر شد.

این میان برخی اقدامات دانشجویان مجسمه‌سازی این دانشگاه از جمله ساخت سنگ قبرهای نمادین در محوطه دانشگاه به یاد معترضانی که به دست نیروهای امنیتی کشته شدند، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است.

بیانیه دانشجویان دانشگاه هنر تهران نیز به این اقدام نمادین اشاره می‌کند و می‌گوید که در حکم‌های غیابی علیه دانشجویان مجسمه‌سازی بارها به این سنگ قبرها استناد شده است.

این بیانیه فهرستی از فشارهای مسئولان دانشگاه به دانشجویان و به‌ویژه دانشجویان مجسمه‌سازی را نام می‌برد از جمله ممنوع‌الورود کردن دانشجوها و احضار به حراستِ کل، آوردن لباس شخصی‌ها با نام نیروهای جدید حراست دانشگاه، دعوت از گارد نیروی انتظامی به جلوی دانشکده‌ها برای متفرق کردن تجمع‌های دانشجویان، تشکیل جلسات غیابی کمیته انضباطی و حکم‌های فله‌ای توبیخ و تعلیق برای ده‌ها دانشجو.

بیانیه یادشده در نهایت می‌گوید: «بی‌شک یکی از ریشه‌ها و بنیادهای جنبش اعتراضی ایران مبارزه با تلاش متحجران حاکم برای پنهان کردن و نفی جسم و تن زنانه است. در این زمانه و در چنین حکومتی، جسم دادن و صاحب تن و پیکر کردن، به مجسمه‌ساز و تندیسگر منحصر نیست؛ جستجو و تلاش و کار مداوم و هر روزه میلیون‌ها انسان معترض است.»

با استفاده از بیانیه دانشجویان دانشگاه هنر؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG