لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۳

کاهش چشمگیر اعتبارات یارانه شیر خشک و دارو‌های صعب‌العلاج در بودجه ۱۴۰۲


رییس سازمان غذا و دارو می‌گوید در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتبارات مربوط به یارانه شیر خشک و داروهای صعب‌العلاج و طرح دارویاری به شدت کاهش پیدا کرده است.

حیدر محمدی روز شنبه اول بهمن‌ماه در ادامه گفت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتباری ۶۹ هزار میلیارد تومانی برای طرح دارویاری در نظر گرفته شده که چهار هزار میلیارد تومان کمتر از سال جاری است؛ در حالی که ما خواستار اختصاص ۱۰۵ هزار میلیارد تومان برای طرح دارویار در بودجه سال آینده بودیم.

کاهش اعتبارات طرح دارویار در حالی است که تورم در کشور حدود ۵۰ درصد است و بسیاری از ردیف‌های بودجه سال آینده مانند صدا و سیما، نیروهای نظامی، وزارت اطلاعات، نهادهای مذهبی و تبلیغاتی به شدت افزایش داشته است.

رئیس سازمان غذا و دارو هشدار داد که «اگر وضعیت اعتبارات مربوط به ردیف‌های بودجه‌ای سازمان غذا و دارو اصلاح نشود، قطعا تامین‌مان در این حوزه‌ها به مشکل می‌خورد».

آقای محمدی اظهار داشت: «در عین حال امسال تنها بخشی از اعتبارات سازمان غذا و دارو را دریافت کردیم؛ به این معنی که بخشی از اعتبار مربوط به یارانه را بابت تجهیزات پزشکی، شیر خشک و برخی داروها که در چهار ماه اول سال هنوز ارزشان دولتی بود، ارز ترجیحی دریافت کردیم و قرار بود که مابقی آن را به صورت اعتبار ریالی به ما بپردازند، اما از کل اعتبار حدود ۳۶ هزار میلیارد تومانی فقط ۵ هزار میلیارد آن تاکنون محقق شده است.»

وی همچنین گفت میانگین سالانه ارز تخصیصی به دارو و تجهیزات پزشکی در چهار سال اخیر معادل ۳.۲ میلیارد دلار بوده است که امسال ۱.۶ میلیارد دلار آن را به صورت ارزی دریافت کردیم.

دولت از سال جاری ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات دارو حذف کرده و واردات با ارز نیمایی انجام می‌شود.

طی ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی از کمبود دارو، جهش قیمت‌ها و مشکل واردات آن منتشر شده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG